Wat is er nieuw

Is mijn meubel stevig genoeg of moet ik deze verstevigen, en hoe?

MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Leeftijd
23
Hallo allemaal, ik heb zo'n meubel KLIK
Daar staat nu mijn aqua 60 op, maar kan op deze meubel ook een rio 180?
En als ik het verstevig? En hoe moet dat?
Ik heb wel mensen gezien die er een rio 125 op houden, maar een rio 180 is behoorlijk zwaar, vergeleken met een rio 125.
uiteraard probeer ik de bak op zoveel mogelijk verticale planken te plaatsen zodat er genoeg steun is.

Nog een vraag: Mijn meubel is dus 39cm breed en de bak 41cm, kan dat kwaad als het aan elke kant 1 cm uitsteekt? Er komt uiteraard wel een templex plaat van 1 cm dik eronder.

Je kunt dat controleren door zelf op het meubel te gaan liggen maar voldoe je niet aan een zwaar overgewicht dan moet je iemand vragen die wel voldoet aan het gewicht van een RIO 180

😀

Dit meubel is niet ontworpen om flinke gewichten te kunnen dragen maar dient meer als scheidingswand. Een aquarium met een inhoud van 60 liter water weegt maximaal ongeveer 80 kilo. Een aquarium met een inhoud van 180 liter gaat richting de 250 kilo. Dat verschil is denk ik teveel gevraagd van jouw meubel. 180 liter water over de vloer is ook een dusdanige hoeveelheid die zeker gaat zorgen voor een flinke schade, aan je aquarium met inhoud en aan je huisraad. Geen risico nemen en er niet aan beginnen!

Op marktplaats worden vaak aquaria aangeboden met originele meubels erbij. Die zijn er voor gemaakt en kunnen het gewicht van het aquarium wel dragen.
Ik zag er eentje staan in Winschoten, Assen en Harlingen compleet met meubel.
Als je handig bent kan je een dergelijk meubel zelf maken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik zou dit absoluut niet aandurven ook.

Oke, ik zal het niet doen.
Maar een goedkope tweedehands rio 180 (of iets dergelijks met zo'n maat) is er niet, of teniminste, niet voor minder prijs dan een NIEUWE rio 180 met kast...

Neem je een andere kast,he.
kwestie van aanpassen.

Blijf kringloopwinkels aflopen, rijden.
Moet je zien,wat daar staat.

Ik zou er ook niet aan beginnen. Het meubel zal wel een stuk sterker worden indien je er aan de achterkant een plaat aan bevestigd.

Bij aquarium meubels zie je altijd dat er een aantal planken dwars staan. Dat is bij deze kast maar eentje. Ik zou het ook niet durven.

Er zijn trouwens behoorlijke verschillen in kant en klare aquariummeubels.
Het meubeltje dat ik eens kocht voor een juwel Rio 240 was gemaakt van spaanplaat. Water erop en het wordt een keer zo dik.
De Akvastabil aquaria hebben meubels gemaakt van Hdf en multiplex. Bij sommigen van mijn bakken is wat waterschade te zien op het meubel maar ze zijn nog net zo stevig als voor die tijd.

Qua prijs is er natuurlijk wel een aardig verschil maar kijk bij het kopen van een meubel ook eens van welk materiaal het meubel gemaakt is.

Hobbygroet,
Jos Hut

Deze kast is bij ons een tijd in gebruik geweest voor administratie en hobby spullen.
Geen stevig ding vind ik persoonlijk.

Moet je nagaan als je er 200kg op gaat zetten...
Ik persoonlijk zou het niet doen.
Ook niet als je hem verstevigd hebt.

S

deze kast is geen goed idee maar dat had je al begrepen
daarnaast geef je aan een stuk tempex onder de rio te willen leggen niet doen
bak is voorzien van een omlijsting daar rust hij op
en weet niet hoe handig je bent maar een kast voor dit soort bak is zelf eenvoudig te maken
wat water schade betreft op een juwel kast valt wel mee alleen wel gelijk droog maken
of het nu hout of spaanplaat is het houd niet van natte voeten :regen:

groet

jaap

ps dit niets voor je http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... f31&previo
is nog in de buurt ook

flipper34 zei:
deze kast is geen goed idee maar dat had je al begrepen
daarnaast geef je aan een stuk tempex onder de rio te willen leggen niet doen
bak is voorzien van een omlijsting daar rust hij op
en weet niet hoe handig je bent maar een kast voor dit soort bak is zelf eenvoudig te maken
wat water schade betreft op een juwel kast valt wel mee alleen wel gelijk droog maken
of het nu hout of spaanplaat is het houd niet van natte voeten :regen:

groet

jaap

ps dit niets voor je http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... f31&previo
is nog in de buurt ook
Die in Leeuwarden had ik al gezien. Maar ik weet niet of mijn moeder 1 uur in de auto wil zitten voor een aquarium. De prijs is wel mooi. Geeft me nog 50� om inrichting en vissen te kopen. Ik zal straks met mijn moeder overleggen.

mischien een paar keer de afwas doen 😀
succes

groet

jaap

En binnenkort is het Valentijnsdag.

Hobbygroet,
Jos Hut

flipper34 zei:
mischien een paar keer de afwas doen 😀
succes

groet

jaap

Doe ik elke avond, daarom heb ik weinig weerstand, wat at betreft.
Hee,nog 1. hahaha

Tja, spaar ze op, en wissel ze in 1 in? misschien? 😀

Denk niet dat het meubel het kan houden, bij je link stond ook dat het draaggewicht maar 13 kilo is, weet niet als dit ook klopt.

C�dric Vleminckx zei:
Denk niet dat het meubel het kan houden, bij je link stond ook dat het draaggewicht maar 13 kilo is, weet niet als dit ook klopt.
13kg per plank idd 🙂

Je moet de dracht op de staanders l en r rekenen, niet op de plankjes.

Alleen 77x147 cm, de 147 is wat hoog. zou je op 87 cm af moeten knerpen. om een goeie hoogte te hebben.

Dan de rest, 50 cm ernaast doen, en 3 cm nieuwe voetjes onder lijmen en schroeven.
zijn kokers ,he gevuld.

Maar, mijn meubel heb ik horizontaal, dus het is maar 77cm hoog 😛
Maar, ik ben al op zoek naar een tweedehands aquarium, dus het is niet meer nodig.

o, zet je die dan op de grond?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan