Elainetje

Member
Lid geworden
9 juli 2022
Berichten
22
Leeftijd
33
Hoi,
3 weken terug heb ik voor het eerst tropische vissen gekocht voor m'n aquarium. Mij werd aangeraden om alleen mannetjes te pakken zodat ik geen jongen kreeg en er geen geruzie is over een vrouwtje.

Dus heb ik braaf geluisterd en 2 black molly's en 2 guppen gekocht. Mij werd verteld dat dit goede beginnensvissen waren.

Toen ik na een paar dagen m'n Molly's eens goed bekeek begon ik al te twijfelen of dit wel mannetjes waren aangezien mijn guppen een duidelijk staafje hadden aan de onderkant en mijn Molly's toch echt gewoon een vin 🥴

Gedurende de afgelopen 3 weken lijken mijn beide Mollys ook dikker te worden. Vooral aan de onderkant van hun buik en als ik dan Google hoe hoogzwangere Molly's eruit zien, zie ik de bui al hangen.

Wat denken jullie als jullie de foto zien? Vrouwtje en zwanger? En zo ja, hebben jullie nog tips? Was eigenlijk gewoon van plan om ze met rust te laten en als ze gingen bevallen gewoon in de bak te laten.

P.s. stiekem zou ik het nu trouwens wel leuk vinden als er kleintjes kwamen en de winkel zei dat als het er teveel werden de jongen terug zouden nemen zodra ze oud genoeg zijn omdat ze me eigenlijk mannetjes zouden verkopen.
 

Bijlagen

  • 20220709_165446.jpg
    20220709_165446.jpg
    167 KB · Weergaven: 105
  • 20220709_165447.jpg
    20220709_165447.jpg
    204.7 KB · Weergaven: 104
Foto 2 heb ik ingezoomd en dan denk ik vrijwel zeker dat het een vrouw is maar als ik de buiken bekijk dan kunnen het best 2 vrouwen zijn. Zorg voor wat drijvers in de bak en laat de natuur rustig zijn gang gaan want dat geeft de minste stress.
 
Wat is dat voor aquariumboer geweest dat hij /zij dit als mannen verkocht heeft....
Niet meer heen gaan, die toko.
Dit is een vrouw en, ja, ze wordt moeder.

(Overigens gruwel ik van het advies alleen mannen te nemen, maar goed. Dat terzijde.)
 
Hoi Guppeman, hoezo dan? Is dan dan toch geen goed idee alleen mannen? Niet dat dat nu nog uitmaakt aangezien het toch 2 vrouwtjes zijn maar ben wel benieuwd naar waarom je daar zo over denkt?
 
Daar is (onder meer hier) heel veel over geschreven.
Zeker guppen, maar Molly mannen ook, leven maar voor één ding.
Ja, dat.

En juist dát kunnen ze niet meer doen.
Stress
Frustratie.
Korter leven.
 
Kan je dan beter alleen vrouwtjes hebben? Om een explosie aan baby's te voorkomen?
 
Kan je dan beter alleen vrouwtjes hebben? Om een explosie aan baby's te voorkomen?
Vrijwel alle vrouwtjes levendbarenden zijn al bevrucht als je ze koopt. En dat sperma kunnen ze meer dan een jaar opslaan in hun lichaam. En daar kunnen ze meer maals van werpen.
 
Vrijwel alle vrouwtjes levendbarenden zijn al bevrucht als je ze koopt. En dat sperma kunnen ze meer dan een jaar opslaan in hun lichaam. En daar kunnen ze meer maals van werpen.
Dat belooft wat dan😅
 
Kan je dan beter alleen vrouwtjes hebben? Om een explosie aan baby's te voorkomen?
Voor het welzijn van de vissen wel, ja.
Maar, zoals reeds gezegd, de bevruchting heeft in de kwekerij/winkel waarschijnlijk al plaatsgevonden dus de kans dat je de luiers klaar moet zetten is groot.
Beter koop je er roofvisjes bij, zoals rouwtetra's.
Die doen uitstekende postnatale abortus.
Bij mij doen ze hun werk zo goed dat ik zo nu en dan nieuwe guppen moet kopen.
 
Ja ik vindt het nogal wat om apart Tetra s erbij te zetten om kleintjes te voorkomen. Ik heb ook ooit levendbarenden gehad en had veel klein grut maar heb die toen allemaal weggedaan.
Die Rouwtetra s vindt ik al niet mooi om te zien dus dan maar geen levendbarenden.
 
Rouwtetra's niet mooi?
Ik heb zulke.
En die vind ik heel mooi.
ro.jpg

Maar inderdaad, je moet wel even voor jezelf duidelijk krijgen wat je wilt voor je levendbarenden neemt.
Wil ik een bak vol of ben ik bereid niet al te populaire maatregelen te nemen om de bevolking in toom te houden?
Meer keuzes zijn er eigenlijk niet.
En dat moet je vóór aanschaf duidelijk hebben.

Maar goed, dat betekent dat TS eigenlijk nog maar één van de twee keuzes heeft.
Gelukkig is er nog genoeg keuze uit rovertjes.
Halfsnavelbekjes.
Bijlzalmpjes.
Dario dario''s
Een beetje voorbereiding via het www (of bibliotheek) en er is wel uit te komen.
 
Terug
Bovenaan