Is mijn nog onbekende soort vis zwanger? Of gewoon oneens veels te dik?


B

Brechtt

Guest
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een paar vissen overgenomen, want anders zouden ze zonder eigenaar komen.

Het gaat om een vooral zwarte met wit en een klein beetje goud gekleurde vis. Hij/zij is heel sociaal, herkent ons en als ik even bij t aquarium zit blijft ie bij je. Achter de andere vissen gaat ie soms ineens aan maar stopt naar een paar tellen? (Uitgeput?)

Voeren doen we op regelmatige tijden, 2x per dag (voor en na mijn werk) en geven ze tropische vissen vlokken en compleet voeder voor dr bodembewoners. Alleen nu is dus de zwart/wit/goude ineens heel dik geworden..

Er is hier vast iemand die mij kan helpen.
20190127_234831.jpg
20190127_234911.jpg
 
Volgens mij is dit een platy, heb weinig verstand van die soort. Je zou moeten checken of de schubben uitstaan of niet. Als dat zo is is het buikwaterzucht.
 
Die is denk ik in blijde verwachting van jongen als ze dik wordt en ik denk dat het iets is van een Dalmatier Molly of Hoogvinkarper.
 
De andere vis is een neontetra en behoord in een groepje van minimaal 10 stuks gehouden te worden en dan ook nog eens in een aquarium met minimaal 80 cm zwemlengte
 
De mysterieuze vis is volgens mij inderdaad een platy. Uit de wazige foto zou ik afleiden dat het om een vrouwtje gaat (grote en aarsvin). Dat is een levend barende vis, als ze bij een mannetje zit of heeft gezeten is ze voor 99% zeker zwanger. In het geval van een zwangerschap worden deze vissen inderdaad gigantisch dik.
Het "agressief" gedrag is ook normaal voor deze vissen. Zo lang ze niet constant 1 vis als doel kiezen is er geen probleem.
 
Het is een hele donkere drachtige Dalmatier Molly. Ze wensen hard water, een vrijwel volledig plantaardig dieet, dus vlokken op plantaardige basis zijn noodzakelijk, een hoge temperatuur 27-30 graden en een zouttoevoeging. Dus geen visje wat ik zou combineren met Neontetra's. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens is het zeker geen platy, maar een molly. En inderdaad een dalmatier molly, en nogal donker uitgevallen.

Sowieso geen goede combi met neon-tetra, die vragen heel andere waterwaarden.
 

Terug
Bovenaan