Wat is er nieuw

Is mijn platty zwanger?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sander19
  • Startdatum Startdatum
S

Sander19

Guest
Beste lezers,

Ik heb sinds kerst 14' mijn aquarium opnieuw opgestart. Heb mezelf goed ingelezen, de bak laten indraaien, water laten testen, plantjes en visjes erin gedaan en tot zover. Het verloopt allemaal prima, maar ik en eigenlijk voornamelijk de visjes hebben momenteel last van een witte stip plaag na het stofzuigen van de bodem (achteraf gelezen dat het niet slim is om in de bodem te wroeten, helaas, toch gedaan), ik heb medicijnen hiervoor gekocht en ik hoop het hiermee te gaan verhelpen.

Maar nu mijn vraag; ik heb een platy vrouwtje apart gezet omdat ze naar mijn idee zwanger is! 😀 Is er een expert die kan zeggen hoe lang het ongeveer zal gaan duren voordat ze gaat werpen? Ik wil de babyvisjes graag houden maar ik vindt het niets als de vis zolang in een opvangbakje zit.

Ik ben me er van bewust dat ze witte stip heeft!
Vw0V0Hkh0yFX20qWpKCVXlZCSI4ccmLQ.jpeg

Voor de liefhebbers hier mijn hele aquarium.
Vw0V0Hkh0yFX20qWpKCVXlZCSI4ccmLQ.jpeg

Arme vissen,doet al zeer aan mijn ogen dat licht! 😉
Ik zie zo snel geen witte stip op de vis maar foto is ook niet zo best.
En witte stip door het stofzuigen van de bodem is wel heel extreem hoor trouwens.

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb er tijdelijk blauwe lamp ingedaan omdat de vorige lamp kapot was, wordt dus geregeld 😀. Als je op de foto klikt zie je een grotere versie ervan. De witte stip zit tussen haar rugvin en staart!

In het geval van witte stip zit de vis volledig onder de witte stipjes,beetje poedersuiker effect zeg maar.
Wat je nu ziet is ook niet zoals het moet maar lijkt me iig geen witte stip.
Het losse bakje is ook enorm stressvol voor vissen,zeker voor een moeder met een buik vol.
Gewoon zorgen dat je veel drijfplanten en/of gewone lange planten met fijne uitlopers in de bak hebt waar de jongen zich tussen kunnen verstoppen is het beste.

Misschien handig om erbij te vermelden, ze hadden dat inderdaad 2 dagen geleden (het poedersuikereffect), zit momenteel op de 2e behandel dag en het werkt goed! Maar mijn vraag was eigenlijk of iemand kon vertellen hoe ver deze platy is want inderdaad, ik wil hem hier niet lang inhouden!

Ik herken me in je situatie Sander. Vroeger had ik ook platy's en wilde ze apart doen als ze zouden werpen. Maar het is echt beter om haar terug te zetten in het aquarium. Zwanger of niet, ze hoort daar niet in te zwemmen. Als ze zwanger is, zal je binnen een maand speldenknopjes moeten zien zwemmen.

Bij mij overleefden het er altijd weinig, tot ik drijfplanten kocht. Sindsdien overleven er (teveel) beestjes.

Wat zijn de medebewoners? Als er geen jagers bij zitten, dan hoef je je nergens druk om te maken 😉

Jouw post heeft ervoor gezorgd dat ze nu weer vrolijk rondzwemt in de grote bak 😀. Ik denk dat ik maar een enkele steeltjes waterpest laat drijven, zal dat voldoende zijn?

De medebewoners zijn:

- 10 Vuurneons (waarvan 2 albino)
- 5 Platies (2 man, 3 vrouw)
- L144 Goud (geslacht geen idee)
- L144 Rood (geslacht geen idee)

Aquariummaten zijn 80 x 40 x 30; heb het gevoel dat er dus nog wel wat visjes bij mogen 🙂

Ze lijkt wel zwanger op de foto maar heel duidelijk is de foto niet. Ik verwacht de eerste twee weken iig geen kleintjes want echt bol is ze nog niet.

Geef je de Platy's voedsel met een hoog plantaardig gehalte? Dat hebben ze echt nodig! De zgn Guppyvoeders voldoen. Ook is het aan te raden 2x per week wat levend of diepvries voer te voeren.

Beetje late reactie maar ivm. tentamens ging het even niet sneller. Botia ik geef ze verschillende dingen, ik heb tabletten die voor algeneters zijn, ik heb van iemand die eerst guppen had en nu niet meer een potje met guppenvoer gehad, dit zijn een soort balletjes die de Tetra's niet kunnen eten maar de platy's wel, en ik heb ook normaal vlokkenvoer. Dit wissel ik af maar ik zou graag binnenkort nog wat diepvriesvoedsel erbij willen hebben om ook mee af te wisselen.

Ik heb jullie adviezen ten harte genomen en heb het bakje eruit gehaald en een 8 tal Cabomba planten uit de grond getrokken en als drijfplant gebruikt, zodat ze hier tussen kunnen zitten mits er eentje moet bevallen of zich even wil terugtrekken:
BxB5krPUk7xB61h_x4QB2DWKWsalhcQy.jpeg

Hoelang zal het nog duren tot deze platy gaat bevallen? Ik zie geen zwarte stip maar hij is wel ontzettend dik:
BxB5krPUk7xB61h_x4QB2DWKWsalhcQy.jpeg

Klikken op de foto dan word die een stuk groter! 😀

748572aquaforum_0_82_zwangere_platy.jpg

Ik betwijfel het of je platy zwanger is. Op de foto boven zie je een hoogzwangere platy. Twee dagen later is ze bevallen.

Ow, dan hoef ik me voorlopig nog geen zorgen te maken over kleintjes, die is inderdaad overduidelijk zwanger en mijn visje twijfel ik nu ook aan. Wel een update dat ik opeens in mijn bak tijdens het stofzuigen van ontlasting een kleintje heb gespot, deze wordt compleet met rust gelaten door andere vissen en eet goed stofvoer op 😀. Dus ik ben al super blij met deze ene!

Was het een kleine platy? Deze zijn al op kleur als ze geboren worden. Het kan trouwens best dat je vrouwtje zwanger is hoor maar op de foto is het niet duidelijk. Als ze al zwanger is dan kan het nog weken duren voor ze bevalt. Zou trouwens zomaar kunnen dat er wel meer kleintjes zijn want ze kunnen zich heel goed verstoppen. Ik dacht nadat er rond oud en nieuw 4 dames waren bevallen dat het er ca 20 waren maar ik zie er steeds meer, gaat inmiddels richting 30 a 40.

Ja het is een kleine platy, hij/zij is naar mijn idee echt fel oranje 😛. Dan zal de platy wel in de winkel al zwanger zijn geweest want daar zwemde ook helemaal oranje platies tussen. Heb je vaak dat je zoveel jonkies hebt? Lijkt me wel mooi om er zoveel rond te zien zwemmen en te schuilen 🙂.

Dat hij fel oranje is zegt niks. Ik heb echte koppeltjes hier en daar komen ook fel oranje uit terwijl ik geen fel oranje platy's heb. Het kan dus heel goed dat er ook fel oranje bij zit.

Ik heb pas 8 weken platy's. De eerste jongen werden na precies 4 weken geboren. Ik had 8 platy's gekocht, 4 man en 4 vrouw, van alle soorten een koppeltje en deze zwemmen nog steeds zij aan zij. Alle 4 de dames zijn rond oud en nieuw bevallen en na 3,5 week is de eerste al weer bevallen en de andere dames hangen veel tussen de planten dus kunnen nu ook elk moment bevallen. Ik heb er nu ca 35 van 1 cm en iig al zeker 10 die pas geboren zijn. Ik heb ook guppen maar daar gaat het niet goed mee, altijd wat, veel krom en vaak doden. Platy's zijn leuker, sterker en laten de jongen, garnalen en slakken meer met rust.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan