Wat is er nieuw

Is mijn platy zwanger?

Molly.be

Well-known member
Lid geworden
9 november 2019
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

ik heb 3 dagen geleden een platy toegevoegd in mijn aquarium.
Nu heb ik het gevoel dat die zwanger is. Die heeft nogal een dik buik.
Kan dat of ben ik gewoon aan het illusioneren?

Hier zijn alvast een paar foto's.

Bijlagen

• 20200605_101327.jpg
    20200605_101327.jpg
    64 KB · Weergaven: 152
  • 20200605_101330.jpg
    20200605_101330.jpg
    58 KB · Weergaven: 137
  • 20200605_101334.jpg
    20200605_101334.jpg
    63.6 KB · Weergaven: 152
  • 20200605_101336.jpg
    20200605_101336.jpg
    68 KB · Weergaven: 142
  • 20200605_101342.jpg
    20200605_101342.jpg
    72.5 KB · Weergaven: 158
Het kan ook een teveel gegeten buikje zijn, maar ik denk dat daar het één en ander aan het ontwikkelen is: nieuw leven.🙂

Dat lijkt er wel op inderdaad.
Mag ik vragen waarom ze in een apart bakje zit? Is dat vanwege de foto?

Dat lijkt er wel op inderdaad.
Mag ik vragen waarom ze in een apart bakje zit? Is dat vanwege de foto?

Ja hoor anders kon ik van haar geen deftige foto trekken 🙂 maar ondertussen is ze terug bij haar vrienden. Maar ik zou wel graag die kleintjes grootbrengen. Dus wanneer mag ik haar apart zetten? Moet ik nog effe wachten?

Ik zou haar in de bak laten werpen en veel drijvers gebruiken zodat de kleintjes kunnen schuilen. In zo n klein bakje krijgt de moeder erg veel stress en dat is niet bevorderlijk.

Btw, ik zie de Rouwtetra in je bak volgens mij en die hebben de reputatie graag jonge visjes te eten dus ik hoop dat wat kleintjes het zullen overleven. Vaak gebruikt men juist deze vis om het aantal nakomelingen in toom te houden.

Btw, ik zie de Rouwtetra in je bak volgens mij en die hebben de reputatie graag jonge visjes te eten dus ik hoop dat wat kleintjes het zullen overleven. Vaak gebruikt men juist deze vis om het aantal nakomelingen in toom te houden.

Ai dat is wel een probleem. Ik heb er 7 in mijn aquarium. ?
maar hoe lang zal de zwangerschap duren. Dan kan ik haar op het laatste moment apart zetten. Want ik heb eigenlijk geen tweede bak.

Dan kan ik haar op het laatste moment apart zetten. Want ik heb eigenlijk geen tweede bak.
Lekker in de bak houden en de natuur zijn gang laten gaan is mijn advies.

Lekker in de bak houden en de natuur zijn gang laten gaan is mijn advies.

Ah ik heb al meerdere keren geprobeerd. Maar ze worden denk ikallemaal opgegeten. En ik heb genoeg schuilplaatsen en genoeg planten. Maar tevergeefs.

Fijn dat ze nu alweer zwemt in de grote bak. Ik sluit me bij John (jessicapilon) aan dat het kleine bakje te veel stress bezorgd. Vandaar mijn vraag ook 😉. Ik zou haar ook gewoon in de bak laten bevallen. Wat voor planten heb je allemaal? Fijne bladeren, hout met kiertjes, wortels van drijfplanten, mos etc. bieden veel betere bescherming dan grote bladeren waar je boven of onder kunt hangen.

Fijn dat ze nu alweer zwemt in de grote bak. Ik sluit me bij John (jessicapilon) aan dat het kleine bakje te veel stress bezorgd. Vandaar mijn vraag ook 😉. Ik zou haar ook gewoon in de bak laten bevallen. Wat voor planten heb je allemaal? Fijne bladeren, hout met kiertjes, wortels van drijfplanten, mos etc. bieden veel betere bescherming dan grote bladeren waar je boven of onder kunt hangen.

Hier zijn een paar foto's van mijn bakje. Ik heb javamos en javavaren als bodemplanten. En ook veel schuilplaatsen zoals een boot, boomstronk, mini kasteel. Maar ik denk wel dat ze niet zullen overleven met die 7 rouwterta's.

oei hier zijn de foto's ?

Bijlagen

• 20200605_131156.jpg
    20200605_131156.jpg
    136.1 KB · Weergaven: 149
  • 20200605_131205.jpg
    20200605_131205.jpg
    151.4 KB · Weergaven: 149
  • 20200605_131138.jpg
    20200605_131138.jpg
    131.3 KB · Weergaven: 152
  • 20200605_131143.jpg
    20200605_131143.jpg
    130.5 KB · Weergaven: 144
  • 20200605_131149.jpg
    20200605_131149.jpg
    133.5 KB · Weergaven: 156
Je beplanting en ornamenten etc. zijn best wel laag. Stel dat mevrouw Platy bovenin bevalt, zijn de baby's denk ik te laat pas bij de beschutting onderin.

Je beplanting en ornamenten etc. zijn best wel laag. Stel dat mevrouw Platy bovenin bevalt, zijn de baby's denk ik te laat pas bij de beschutting onderin.

Welke planten moet ik dan toevoegen? Want mijn aquarium is niet open. Is dit dan niet erg voor drijfplanten?

Dat maakt voor drijfplanten niet uit. De Limnophila Sessiliflora is daarnaast ook een optie. Dat is geen moeilijke plant, kan lang worden en heeft fijn blad. Vallisneria Spiralis zou ook goed kunnen.

Drijfplanten zullen niet helpen.

Ik heb Rouwtetra's (oude bejaarden van 8 jaar oud) en die deden hun werk in mijn vroegere bakken die 35cm hoog waren zeer goed. Maar nu ik een hogere bak heb van 50cm heb is het opvallend, dat zeer veel jonge Guppen volwassen worden. Maar van de Platy's en Zwaarddragers geen enkele, ondanks dat 3 kwart van het wateroppervlak bedekt is met drijfplanten .

Dat komt omdat Guppen jongen beschutting zoeken aan de oppervlakte, en daar komen Rouwtetra's niet omdat het geen Oppervlakte zwemmers zijn. Jonge Zwaarddragers en Platy's verstoppen zich vrijwel nooit tussen de drijfplanten, maar zoeken meer beschutting tussen de andere planten halverwege tot onderin de bak. En vallen daardoor gemakkelijk ten prooi aan de Rouwtetra's.

Drijfplanten zullen niet helpen.

Ik heb Rouwtetra's (oude bejaarden van 8 jaar oud) en die deden hun werk in mijn vroegere bakken die 35cm hoog waren zeer goed. Maar nu ik een hogere bak heb van 50cm heb is het opvallend, dat zeer veel jonge Guppen volwassen worden. Maar van de Platy's en Zwaarddragers geen enkele, ondanks dat 3 kwart van het wateroppervlak bedekt is met drijfplanten .

Dat komt omdat Guppen jongen beschutting zoeken aan de oppervlakte, en daar komen Rouwtetra's niet omdat het geen Oppervlakte zwemmers zijn. Jonge Zwaarddragers en Platy's verstoppen zich vrijwel nooit tussen de drijfplanten, maar zoeken meer beschutting tussen de andere planten halverwege tot onderin de bak. En vallen daardoor gemakkelijk ten prooi aan de Rouwtetra's.

Wat kan ik dan doen om toch wat baby's te bewaren? Moet ik de tetras dan weg doen. Want ze zijn zo schoon als ze in een groep zwemmen.

Wat kan ik dan doen om toch wat baby's te bewaren? Moet ik de tetras dan weg doen. Want ze zijn zo schoon als ze in een groep zwemmen.
Het vrouwtje kun je het beste in een ander aquarium zetten. Een bakje van 10 liter (bv een curverbak) met een dun laagje zand/grind en een paar dotten Javamos voldoet al.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan