Wat is er nieuw

Is mijn Ranchu wel een Ranchu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter solo l'oro
  • Startdatum Startdatum
S

solo l'oro

Guest
Hallo allemaal,

Zat net op internet wat te surfen over sluierstaarten en vind alle soorten leuk, maar vooral de Ranchu!
Nou heb ik paar maanden geleden een 'Ranchu' gekocht, maar nu vraag ik me toch wel af of ze wel een 'echte' is...
(ik weet niet zeker of het een zij/hij is, maar geloof toch een zij, omdat mijn 2 visjes sinds vandaag wat paaigedrag vertonen, mijn telescoopje gaat steeds achter de Ranchu aan en zij is ook wat meer gestressed, anders niet, ook beukt hij af en toe beetje tegen haar buik).

Weet iemand of ze nou een Ranchu of misschien ook wel een Lionhead kan wezen?
Ik geloof dat de Ranchu een meer gebogen hogere rug hebben?
Of zit hier geen verschil in, want zie vaak ook dat de benaming Lionhead voor meerdere 'soorten' sluiers wordt gebruikt...(?)

Ik zou graag wat meer namelijk van mijn visje willen weten, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen deze 2 'soorten'?

dscn3444%5B1%5D.jpg

Vriendelijke groet Tamara

Aangezien jouw visje nagenoeg geen kopgroei heeft zou je denken aan een Ranchu,
al zou de rechtere rug weer kunnen duiden op een Lionchu 😀

Op deze site wordt het verschil goed uitgelegd, alleen wel in het Engels
http://www.goldfishkeepers.com/Lionchu.php

Bedankt Miss-Poodle! 🙂

Ja toen ik d'r kocht stond erop het naamkaartje Buffelrug, dus dat zou dan eigenlijk Ranchu toch betekenen, maar vind zelf ook inderdaad haar rug niet zo gebogen.
Ze is nu denk ik zo rond de 7 � 8 maanden, zou je dan al echt kopgroei kunnen zien?

Bedankt voor de website, ik ga gelijk een kijkje nemen!

Het visje op de foto is erg mager. Ook is de rug vrij slecht.

Deze is van hogere kwaliteit en goed doorvoed.
3cWmVsx6wOxRdYGeqMyekOveKxYEB0kQ.jpeg

Op die leeftijd denk ik dat je wel al kopgroei zou moeten zien of in ieder geval het begin ervan. Ik heb nu een Ranchu en een Lionchu zwemmen (denk ik) en die zijn nog geen 5cm en hebben allebei al flink wat kopgroei. Ook bij Oranda's zie je op jonge leeftijd al beginnende wengroei, te zien als een bobbelige huid.

Daar schrik ik wel beetje van 🙁.
Ik geef haar bijna elke dag rode muggenlarven, diepvries/levend.
Dan als hoofdvoer heb ik Tetra Japan Gold, heb daarnaast ook nog van Dennerle speciaal voor goudvissen en geef ze 1x in de week (gekookte) erwtjes en ze mogen ook v.d. waterpest eten.
Ik weet niet of ik nog ergens op kan letten met het eten, en of ik ze wel goed eten geef en genoeg? Ik geef nu 4 x per dag.

En het water ververs ik 1 � 2 x per week en heb een bak van 100L. met 2 sluiers erin.

En als ik er zelf niet veel aankan doen, kan het kwaad voor het visje zelf(wel gezond) als ze van niet goeie kwaliteit is?

Nou zijn ze nog klein als ze later meer ruimte nodig hebben, wil ik wel een grotere bak voor ze kopen, denk stiekem aan een indoorpond, want dat vind ik erg mooi, maar we zijn bezig met appartement verkopen, want we willen huis met een tuin, dan zou ik daaraan kunnen beginnen.
Miss-Poodle heb jouw Ranchu en Lionchu nog niet gezien, of heb je daar nog geen foto's van? Heb wel je Oranda gezien, echt een leuk beestje (L).
Ben zelf ook echt gek op Oranda's en Ranchu's, alle sluiers, maar dat zijn denk ik toch wel mijn favorieten 😛.

Dat jouw ranchu wat 'misvormd' is, daar kan jij niks aan doen, dat was al bij de geboorte denk ik.
Je geeft wel aardig wat voer, dus hij zal vast wel aankomen in gewicht.

Ik heb inderdaad nog geen foto's van de ranchu en lionchu, de ranchu is een zwarte en de lionchu een lichtoranje die echt heel erg glimt 😀 zal binnenkort even foto's maken 😀

een indoorpond is echt een aanrader, dat van mij lijkt er ook op en het is weer heel anders dan een aquarium.

Ja ik had mijn Ranchu inderdaad ook zo gekocht, maar ik dacht, omdat ze nog zo klein was, zal dat misschien beter gaan vormen naarmate ze ouder en groter word.
Ze krijgt inderdaad wat meer een buikje 😀.
Ben benieuwd naar de foto's! 😉

Oke ja mij lijkt het erg leuk zo'n indoorpond het heeft 'iets', vind van jou ook erg leuk.

Ik zou Tetra Japan Gold vervangen voor een wat beter voer als hikari of aplus.

Is Tetra niet zo goed dan?

Hikari heb ik betere resultaten mee zelf
Ik gebruik Saki hikari balance S korrel.

Een goede is ook de saki hikari fancy goldfish green.
Deze korreltjes hebben het zelfde uiterlijk als die van tetra, maar belasten het water veel minder

solo l'oro zei:
Is Tetra niet zo goed dan?

Over algemeen niet zo idd, sluiers willen nog weleens zwemblaas problemen hebben met dit voer.

Ow oke bedankt, ik ga gelijk even kijken op internet. 🙂

solo l'oro zei:
Ja ik had mijn Ranchu inderdaad ook zo gekocht, maar ik dacht, omdat ze nog zo klein was, zal dat misschien beter gaan vormen naarmate ze ouder en groter word.
Beter koop je dergelijke dieren niet, zulke afwijkingen worden nooit beter. Maar als jij het een leuk visje vind dan is dat het belangrijkste.

De Aziatische kwekers lachen zich rot. Alle mislukte kweeksels die normaal gedood worden bij selectie sturen ze naar Europa waar ze nog gekocht worden ook!

Botia zei:
solo l'oro zei:
Beter koop je dergelijke dieren niet, zulke afwijkingen worden nooit beter. Maar als jij het een leuk visje vind dan is dat het belangrijkste.

De Aziatische kwekers lachen zich rot. Alle mislukte kweeksels die normaal gedood worden bij selectie sturen ze naar Europa waar ze nog gekocht worden ook!

Volgens mij komen zelf hun culls niet hier naar toe vaak.
Er wordt ook veel in oost Europa gekweekt. Dat is ook geen beste kwaliteit.

Toch komen er nog genoeg Goudvissen naar Nederland vanuit Azie. Er zijn steeds meer winkels die rechtstreeks vis bij kwekerijen bestellen dan via de groothandels.

Hoe de Goudvissen uit Oost-europa zijn weet ik niet. Wel heb ik recent zendingen tropische vissen uit Tjechie gezien en de kwaliteit was zeer goed te noemen. Veel beter dan uit Azie.

Hier even een update 'Een maand na de andere foto':

dscn3691[1]cat.jpg

Ze heeft nu best wel een buikje gekregen 😀, wat vinden jullie?

Die ziet er idd een stuk beter uit! Goed bezig hoor! 😉

Je foto is nu niet zichtbaar dus ben ik zo vrij geweest om em zelf voor je up te loaden 😉
pC4BOkp61kcEt3MNt1OvbTIMKVd3IEhs.jpeg

Die ziet er echt al stukken beter uit! Goed bezig 😉 (zoals mn voorganger ook al zei)

Leuk behangetje ook 😀 (is het behang?)

Zo, dat is een hele positieve verandering!

Bedankt fijn om van jullie te horen dat ze er idd goed uitziet, ik begin zelf nog maar net met de vissen, dus hoop dat ik het goed doe. 😉

Bedankt Olympus, ik doe het blijkbaar fout met de foto's plaatsen! 😛

Nee, geen behang, maar ook wel goed idee Miss-Poodle! Het is gewoon cadeaupapier, zo kan ik het af en toe veranderen (vind ik wel leuk).

Ow het is dus echt de achtergrond van het aquarium, ik dacht dat het de muur was 😀 Maar wel een leuk idee! Kun je inderdaad af en toe eens afwisselen 😀

Erg leuk idee idd! 🙂
Hoeveel en hoe vaak geef je ze nu te eten en wat?

Ja heb zelf niet zo heel veel in het aquarium staan, vind zelf echte plantjes wel altijd erg mooi voor in het aquarium, maar qua decoratie enzo wil ik het rustig houden voor de visjes, zodat ze genoeg ruimte hebben om te zwemmen.
Met de achterwand lijkt het toch niet z� kaal. 😛 En merk dat ze het ook wel fijn vinden, minder stress.

Ik geef ze nu vaak 5 soms 4 x per dag te eten:
- om de dag rode muggenlarven (meestal bevroren, soms levend)
- basisvoer is nu afwisselend, Tetra Japan Gold, Dennerle en heb nu ook Hikari Lionhead mini
- 1 � 2 x in de week doperwtjes
- en ze mogen gewoon v.d. waterpest eten.

En ik geef ze gewoon genoeg korrels, eerst deed ik wel wat te weinig korrels, maar hoorde van aantal mensen uit mijn omgeving dat ik ze beter niet teveel kon geven, ook voor de vervuiling van het water. Achteraf gezien, is dit geen waar en heb ik ook naar informatie gezocht hierop het forum.

Klinkt goed!

Top! :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan