Wat is er nieuw

Is mijn setup zo compleet (alle tips zijn welkom)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Reingoos
  • Startdatum Startdatum
R

Reingoos

Guest
Beste experts,
Ik ben van alle fases (gestart met een paar goudvissen) nu in de aquascaping beland. Leuke sport met veel verschillende meningen en adviezen. De basis ken ik nu wel alleen heb ik een paar zaken waar ik over twijfel, misschien dat jullie met jullie kennis daar meer over kunnen vertellen.

Het is een opstartende bak, maar met oude filter die al 2 jaar draait en 100 liter water over gezet van oude bak. Eerste paar dagen elke dag beetje ververst visbestand/garnalen doen nog goed.

Mijn twijfels:
Filter genoeg capaciteit voor zwaar beplant aquarium?
Skimmer (wel of niet handige tool voor open bak, qua stof etc)?
Co2 ladder werkt die wel naar behoren? Zie ook vuil ophopen in de ladder. Daarnaast ook de ophoping van co2 aan de bovenkant: zie foto/filmpje)
Ik heb nog weinig kennis van co2 ben benieuwd of dat gewoon normaal is

Setup aquarium: 160 liter open bak (100x40x40)
Filter Oase Biomaster 250 thermo (900l/h)
Licht: 1x 78cm led van tetra (3strips)
9 uur per dag
6000 kelvin
24,5 watt

Temparatuur 24/25 graden.
Planten voeding: nog niks over 2 weken starten
Co2 (dennerle met ladder): langzaam aan het opbouwen over twee weken
Bodem: aquasoil amazonia 2

Wekelijkse waterverversing van 40 liter.
Voorfilter ongv. 1x per maand (als stroming afneemt)
Achterfilter indien nodig

Waterwaardes : Alleen KH in de gaten gehouden nog. Geen andere testen thuis
KH: 5

Visbestand:
30x Crystal red garnalen
3x waaierhandgarnaal
2x ancistrus lemon algeneter (misschien niet maar als 3 jaar mn bakken)
10x afrikaanse blauwoogjes

Benieuwd of jullie nog zaken hebben die kunnen helpen bij de perfecte aquacape die ik over het hoofd heb gezien!

foto’s en filmpjes van de bak gedeeld en van de inspiratie bak

Bijlagen

• 0787856E-D86F-4073-AA63-DD875EE4B28A.png
    0787856E-D86F-4073-AA63-DD875EE4B28A.png
    571.7 KB · Weergaven: 133
  • 134EEBA8-3F33-4C6C-BD78-28F35E409C9C.jpeg
    134EEBA8-3F33-4C6C-BD78-28F35E409C9C.jpeg
    110.8 KB · Weergaven: 137
  • IMG_3497.MOV
    16.3 MB
  • image.jpg
    image.jpg
    43.8 KB · Weergaven: 116
Ondervinding zal dit moeten leren. Bovendien is iets pas mooi als jij het mooi vindt! Wellicht moet je je licht aanpassen omdat je planten dit vragen? Dat kunnen wij zo niet weten. Wie weet moet je bemesting gewijzigd worden of je CO2. De tijd zal dit vanzelf uitwijzen. De vragen die je hebt zijn goed maar m.i. alleen voor je zelf bedoelt! Veel succes gewenst.

Dank voor je reactie, dacht gooi het erop maar denk dat je gelijk hebt. Vooral de co2 is alleen iets waarvan ik denk werkt die ladder wel goed doordat de co2 in de top blijft hangen

Voor jouw bak zou mijn voorkeur bij een diffuser liggegn. Die ladders heb ik het niet zo op. Ze zijn niet erg effectief en bovendien is het een lelijk ding om te zien. Zo'n diffuser kost bij tante Ali zo rond de vier of vijf euro en werkt perfect. Ze zijn erg klein en daardoor gemakkelijk achter een plant te verbergen. Ze geven een zeer fijne bellenstroom. Zo'n ding kan je onder de uitstroom van je filter zetten zodat die bellenstroon nog eens in je water geduwd wordt. Hiermee verleng je de contact- en dus de oplostijd van de CO2 in je water.
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg

Dank vind een diffuser ook mooier maar hoor daar ook over de je veel verlies hebt..

Is een co2 reactor niet iets voor je?
van wat ik gelezen heb is het een van de meest efficiënte manieren van het toevoegen van co2.

ik gebruik sinds een klein half jaartje een reactor en ben er heel tevreden over.
het is mooi weggewerkt in mn kast.
ik heb geen lelijke ladder in m’n bak en heb geen ‘’spa rood effect’’

misschien is ‘t iets voor je?

edit: ik gebruik ook de Oase Biomaster filters, erg prettige filters wat mij betreft!

groetjes,

Hoi zit ik ook aan te denken vooral omdat ik ook wel wat meer filter capaciteit wil. Ik dacht een extra eheim 250 aan te schaffen en dan een reactor daarop. Heb je nog tips voor een goede reactor?

Hoi zit ik ook aan te denken vooral omdat ik ook wel wat meer filter capaciteit wil. Ik dacht een extra eheim 250 aan te schaffen en dan een reactor daarop. Heb je nog tips voor een goede reactor?

Ik gebruik de Sera 500 co2 reactor.
wat mij betreft een erg prettige en makkelijke reactor.
maar zoals met alles zijn ook daar meningen die verschillen.

mocht je voor een sera gaan, zorg dan dat je voorzichtig bent met het installeren, het buisje waar je je co2 slangetje op aan moet sluiten breekt erg snel af. (Zorg dus dat je die er echt recht op plaatst)
ik raad je ook aan om de reactor gewoon tussen de slangen te laten ‘’hangen’’
er zit een houdertje bij om de reactor op te hangen maar de reactor blijkt sneller te kunnen lekken als je het ophangt.

anyway, mijn ervaringen met de sera zijn erg positief, maar er zijn natuurlijk ook andere merken.
vast het informeren waard!

laten maken maken door Winfred de Haan (zit op facebook)

Ik heb geen verstand van co2 en dergelijke dus daar zal ik niet op antwoorden.

Waar ik wel een tip over kan geven is de scape: Over het algemeen wil je grote planten achterin zetten, dat geeft een mooi diepte-effect. In dit geval heb ik het vooral over de Hygrophila pinnatifida en Alternanthera reineckii (?). Zo wordt je hardcape ook zichtbaar 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan