Is mijn verlichting voldoende?

S

Steve Declerck

Guest
Hallo,

Ondertussen al een viertal weken ver met opstart nieuw aquarium. Vissen zitten er recent in. Ik heb geen problemen maar vraag me af of mijn verlichting wel ok is. De planten groeien snel, vb. de ROTALA ROTUNDIFOLIA staat op een 3 weken bijna tot aan het wateroppervlak gegroeid, wat er waarschijnlijk wel op wijst dat ze toch voldoende belicht worden. Maar toch graag even advies, het is eigenlijk een heel eenvoudige glazen LED tube, de wattage kan ik niet meer lezen, dacht rond de 30 (het is ook geen blauwe tube, maar dat doet er niet toe denk ik) :

Er ligt 1 examplaar net boven het water in het midden van de bak.


Is zoiets misschien beter ?, blijkbaar 2 lampen, maar dat is Juwel, geen idee of die armatuur zou passen :


Ik heb niet zoveel budget meer over, vandaar dat ik me afvroeg of mijn verlichting ok zou zijn? Het is een Aquatlantis Fusion aquarium, maar van de originele verlichting die erbij geleverd was hou ik niet zo. Ze is héééél wit en héééél fel. 's Avonds in de woonkamer vond ik het niet erg mooi. Precies een fel wit licht waar je ogen van pijn doen na een tijd. Straalde geen gezelligheid uit, maar eerder kil wit licht. Dus die staat uit.

Wat ik wel zie is dat mijn planten er best mooi uitzien en goed groeien, maar tegen het oppervlak zit er hier en daar wel wat bruine blaadjes.

Maar zoals gezegd, mijn budget is zowat op, zou ik voldoende hebben aan die ene LED tube?

Bedankt bij voorbaat !
Groeten
 
Bij een nieuw opgestarte bak zou ik alles nog even aanzien. Je zegt dat planten het goed doen. Maar ook hier is het beter om voorlopig geduld te hebben en af te wachten wat er gebeurd. Bovendien is het goed om je te realiseren dat meer en intenser licht ook andere gevolgen kan hebben. Zoals bijvoorbeeld de noodzaak om CO2 toe te voegen. Je Rotala is een plant met een redelijk grote tolerantie op licht gebied maar er kunnen planten in je bak zitten of op je verlanglijstje die meer vragen. Je kan hier alvast eens op googelen. Wat vragen ze precies en kan en wil ik dit bieden.
 
Hallo, Bedankt voor je reply, de CO2 doet het gelukkig ook goed, de eerste keer dat ik een mooi groene indicator heb, dankzij die inline diffuser inplaats van die kleine flipper van Dennerle. Ik zal zeker afwachten, maar zijn er signalen waarbij je kan zien dat er te weinig verlichting zou zijn? Waarschijnlijk zijn die bruine blaadjes niet zo een probleem en knip ik die gewoon best weg? Er staan ook enkele rode planten in, de LUDWIGIA PERENNIS en die ziet er ook best goed uit, maar ook van die plant zie ik dat de blaadjes tegen de bodem weggerot zijn. Heb jij dat ook bij jouw planten? Heb ik vooral bij de ECHINODORUS VESUVIUS. Mooi bosje waarvan de toppen ook al best hoog staan op enkele weken. thanks !
 
Heb je een foto van de bak? Planten moeten ook wennen en aanslaan dus die moet je even de tijd gunnen.
 
Ben momenteel op het werk, ben thuis rond 17u30, dan maak ik een foto...
 
De Echinodorus Vesuvius die ook wel bekend staat als de Helanthium bolivanum 'Vesuvius' is een plant die wel wat licht wil! Je kan de plant gewoon in het substraat duwen, hij doet het snel en gemakkelijk en zal uitlopers gaan vormen. Je kan er wat kleibolletjes bij doen maar dit is veel minder nodig dan bij andere Echinodorus soorten waar deze plant eigen dus niet meer bij hoort. Ook je Ludwigia houdt van intens licht en het is goed dat je deze plant wat voedsel bij de wortels geeft. Qua waterhardheden hebben beide planten een redelijke tolerantie.
 
Die orginele lamp van Aquatlantis is inderdaad heel sterk.
Ik heb die ook, en die brandt nu op 60%. (ali-express timertje van 10€)
Dan ziet je bak er ineens een stuk minder fel uit.
 
Ja die lamp is inderdaad heel sterk...
Bedankt nog voor de extra uitleg van de planten...

Hierbij de foto zoals de bak nu is. Het is nog niet geheel wat ik wil. Ik heb nog wat planten bij besteld en ik moet nog wat verplaatsen ook. Maar dit is het dus...

81513956_2950207551706114_7872361409286242304_n.jpg
81513956_2950207551706114_7872361409286242304_n.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is zeker fel. Wel een mooie bak.
Ik zou de Juwel Multilux niet kopen. OS net zo'n felle bak licht.
Heb net zelf daarvoor een led in de plaats gedaan omdat ik het licht van de Multilux te fel en te koel vond.
Denk dat als je het te weinig vind, je beter een losse led buis erbij kunt kopen. Bv bij Kitelight. Die heeft betaalbare led buizen en als je nog een beetje wilt spelen, dan kun je er eventueel een controller bij nemen om bv zonsondergang en zonsopgang na te bootsen.
 
Ja die lamp is inderdaad heel sterk...
Bedankt nog voor de extra uitleg van de planten...

Hierbij de foto zoals de bak nu is. Het is nog niet geheel wat ik wil. Ik heb nog wat planten bij besteld en ik moet nog wat verplaatsen ook. Maar dit is het dus...

Bekijk bijlage 286789Bekijk bijlage 286789

Dit wordt beslist wat. Eeen advies hou je planten zoveel mogelijk als groep bij elkaar. Wat je hier eigenlijk ook al prima hebt gedaan. Je kan hoge planten uiteraard achterin zetten maar het kan ook heel mooi zijn om op een 1/3 deel van je voorruit een hoge plant als solitair te zetten. Je creëert er diepte mee zoals dit ook werkt met diagonaal naar achter oplopende straatjes planten.
 
Hallo, bedankt voor de uitleg over de verlichting en voor de complimenten :)

En voor de rest, ja ik heb ook wat het gevoel dat het nu wat in 'rijen' is. Achterste rij, midden, voor... Ik zit ook met het gevoel dat niet alles op zijn plaats staat. Ik zal de planten die samenhoren dus wat verplaatsen. Klinkt ook wel mooi, dat diepte effect. Bedankt voor de tips !
 
Terug
Bovenaan