Wat is er nieuw

Is mijn water goed

vwkever

Active member
Lid geworden
11 januari 2016
Goedenavond,

Ik heb vooral op de site gelezen en gezocht naar antwoorden, maar ik zou graag wat advies wensen.

Sinds afgelopen weekend gaat het niet zo goed met mijn aquarium en ik probeer nu de oorzaak te achterhalen.

In juli heb ik mijn aquarium ingericht met een voedingsbodem, planten en kiemhout en vervolgens tot begin /half september laten indraaien. Planten groeiden goed, water waarden waren na een week of 6 prima, zelfs uitstekend te noemen voor een leek. Toch had ik niet eerder de rust en tijd om drie leuke vissen uit te kiezen die mochten beginnen in mijn aquarium.

Wekelijks ververs ik ca 10% -20% water.

Echter afgelopen weekend (vrijdag) viel het mij op dat de bladen van een van mijn planten nagenoeg doorzichtig leken, deze heb ik toen ook direct uit het aquarium gehaald en heb ik nu in een aparte bak staan. Wellicht lukt het mij om deze plant weer tot leven te krijgen, maar het leek mij niet goed voor mijn water.. een rottende plant. Toen viel mij ook op dat er een olieachtige substantie aan de oppervlakte dreef. Deze heb ik eraf geschept. Ik zag geen rare waardes bij de test. Iets meer plantenvoeding toegevoegd aan het aquarium.

Dagelijks heb ik de olieachtige substantie verwijderd en het klepje opengelaten zodat er meer kon worden gelucht. Ook heb ik het licht iets terug gebracht van 8 uur naar 7 uur.

Afgelopen maandag viel het op dat een vis niet meer wou eten, deze is gisteren overleden.
Gisteren had ook een andere plant opeens onderin doorzichtige bladen.

Ik heb een test gedaan en toen viel op dat er Chlorine in mijn water aanwezig was. (de eerdere testen hadden deze niet aangegeven.)
Ik heb ca 20% water ververst, de doorzichtige bladen verwijderd en wederom de olieachtige substantie op de oppervlakte verwijderd.

Mijn waardes.

Vrijdag - Donderdag - Vrijdag
NO3 / Nitraat 10 - 0 - 25
NO2/ Nitriet 0 - 0 - 0
GH/Hardheid 7 - 7 - 4>7
KH 6 - 4,5 - 6
PH 6,8 - 6,6 - 6,4
Chlorine 0 - 1,5 - 0,8

Zijn deze waardes goed voor een aquarium of geven deze toch een probleem aan?

Chloor is giftig voor vissen moet nul zijn. Ik weet niet hoe het erin is gekomen. Met het leidingwater of met schoonmaakmiddelen. Ik zou de vissen eruit halen en de bak luchten. En overwegen om te kijken voor een middeltje dat chloor uit je water haalt. Je hebt wel van die water coditioners. Ben geen fan van middeltjes, zou zeggen meet je leidingwater ook eens op chloor.

Zou het kunnen dat je voedingsbodem aan het rotten is?
of heb je de filter wat te proper gemaakt?

chloor komt er normaal alleen in via je nieuw water. Dat ontstaat niet uit zichzelf.

misschien toch eens je kraanwater testen.

Een overzicht foto zou helpen, dan weten we ook welke planten je hebt, ik hoor je overigens niet over welke plantvoedingen je gebruikt, dat zou ook kunnen helpen om een goed antwoord te geven,
De kaamlaag kan diverse oorzaken hebben, wat voor filtering heb je, de grootte van de bak en welk filter onderhoudt doe je?
Wat is je meet methode? ik schat met strips.

Wat is je meet methode? ik schat met strips.
Ik vermoed ook haast dat er met strips getest is. Als ik met strips test heb ik ook opeens chloor, terwijl dat in Nederland --voor zover ik weet-- al jaren niet meer in het kraanwater zit. De wc-eend staat ook gewoon nog waar 'ie hoort...

Ook heb ik het licht iets terug gebracht van 8 uur naar 7 uur.
Wat is daar je gedachte achter? Heb je het idee dat de planten te veel licht krijgen? Als er iets met het water is en de fotoperiode is al niet zo lang, dan zou mijn neiging eerder zijn om (i.c.m. voldoende plantenvoeding) het licht langer te laten branden. Dan kunnen de planten meer filterwerk verrichten.

jbl proscan, waardeloos en dat zie je ook wel want gemeten waardes wisselen en vliegen alle kanten op.
Het enige wat je er betrouwbaar mee kunt testen is of je water nog vloeibaar is.

welke vissen heb je?
welke planten gaat het om?
heb je een foto van de bak?
gebruik je puur kraanwater en waar woon je?

Jbl proscan klopt.. Woon in omg.Amsterdam. nu nog 2 vissen.. Maan en ancistrus.

Filter is een bluewave 03
Plantenvoeding is dennerle plantelixer universeel

Ik heb nieuwe en aparte emmers en vul kraanwater via de tuinslang.

Bodem is nieuw.. Kan dat nu al rotten?

Zal ik langs een speciaal zaak gaan met wat water om het te testen?

15702253870956317025841711390035.jpg

Bijlagen

• 15702254184101917108094040825257.jpg
    15702254184101917108094040825257.jpg
    24.6 KB · Weergaven: 142
  • 15702254377993995565591034809895.jpg
    15702254377993995565591034809895.jpg
    69.5 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:
Ik vermoed ook haast dat er met strips getest is. Als ik met strips test heb ik ook opeens chloor, terwijl dat in Nederland --voor zover ik weet-- al jaren niet meer in het kraanwater zit. De wc-eend staat ook gewoon nog waar 'ie hoort...

Wat is daar je gedachte achter? Heb je het idee dat de planten te veel licht krijgen? Als er iets met het water is en de fotoperiode is al niet zo lang, dan zou mijn neiging eerder zijn om (i.c.m. voldoende plantenvoeding) het licht langer te laten branden. Dan kunnen de planten meer filterwerk verrichten.

Ik dacht iets meer rust voor de planten..

Zou het kunnen dat je voedingsbodem aan het rotten is?
of heb je de filter wat te proper gemaakt?

chloor komt er normaal alleen in via je nieuw water. Dat ontstaat niet uit zichzelf.

misschien toch eens je kraanwater testen.
Bodem is nieuw.. Filter heb ik alleen in de eerste 2 weken schoongemaakt.. Daarna bleef hij goed draaien.

Hoe het chloor erin komt.. Ik heb echt geen idee..

Ik zo zsm dan even aan de lfs vragen of ze met druppels willen testen want die scan zegt vaak erg weinig.

Pvc-buizen in gebruik bij je aquarium? laatst was hier een garnalenliefhebber die ook chlorine meette in zijn bak, bleek dat de pvc was gaan lekken

Ik zo zsm dan even aan de lfs vragen of ze met druppels willen testen want die scan zegt vaak erg weinig.
Ga mn best doen om even langs een speciaalzaak te gaan.

Pvc-buizen in gebruik bij je aquarium? laatst was hier een garnalenliefhebber die ook chlorine meette in zijn bak, bleek dat de pvc was gaan lekken
Ik heb geen pvc in de bak. Maar wel de slang waarmee ik vul is van pvc.. Zal daar een monster van nemen.

Clorine meting van vanochtend gaf 0.2 aan.. Dus hopelijk met nog een dag luchten dat het weg is..

Er zit helemaal geen chloor in je water, is gewoon een fout positief test. Want teststripjes door je telefoon laten beoordelen is misschien heel hip maar blijft een achterlijk systeem. Een iets andere lichtinval of camera instelling (die je smartphone volledige zelf bepaald) en je krijgt een totaal andere uitslag.

Als de Cryptocoryne (dat rozetplantje met blaadjes op steeltjes) opeens doorzichtige bladeren krijgt die weg lijken te smelten dan is dat een bekend verschijnsel. Cryptocorynes doen dat soms, vaak zonder aanwijsbare reden, we weten niet precies wat de oorzaak is. Meestal herstellen de plantjes wel weer en lopen ze opnieuw uit.

De stengelplanten die van onder kaal worden lijkt me vooral emerse blaadjes die af zijn gestorven onder water, (als je de plantjes koopt zijn ze in bovenwatervorm) Verder kan een tekort aan licht kale onderkanten veroorzaken en eventueel een tekort aan voedingstoffen maar zonder meer betrouwbare testresulaten is er over dat laatste weinig zinnigs te zeggen.

Wat voor verlichting heb je boven de bak? en wat is het formaat? (het lijkt me ook krapjes voor een maanvis....)

Visa&Versa beetje apart dat jij zegt dat het jou lijkt dat het te krap is...... beetje raar toch?

Maar wat het ook is. Ik zou nu je water in een bakje doen voor de speciaalzaak.

En nunook even 50% waterwissel doen.
Wat het dan ook is heb je de waterwissel al gedaan.

En dan neem je nog een bakje mee met nieuw water.

Mijn bak is 125 liter.. Dus zover mij bekend net goed voor een koppel maanvissen. Idee is om op termijn nog ca 8 neon tetra erbij te doen en nog een ancistrus. En met deze samenstelling ben ik tevreden.

Volgens de speciaalzaak moest ik andere bemesting gebruiken.
En inderdaad geen chlorine..

No3 15
No2 0,1
Gh 6.9
Kh 6
Ph 6.4

Op zich goede waarden, alleen te zacht voor wat ik in de bak heb.. Dus hebben ze ook een waterverbeteraar meegegeven.

Ze adviseerden ook meer planten, maar dat durf ik nog niet aan..

Als de Cryptocoryne (dat rozetplantje met blaadjes op steeltjes) opeens doorzichtige bladeren krijgt die weg lijken te smelten dan is dat een bekend verschijnsel.

De cryptocorne lijkt eigenlijk goed te gaan en heeft ook nieuwe uitschieters.

De bacopa carolina en de althernanthera reineckii hebben juist deze verschijnselen.
De speciaalzaak zei de dode bladeren blijven verwijderen en de plant de tijd geven, dan komt het vast goed.. Incl andere bemesting..

Dus het wordt even afwachten..

Gh 6.9
(...)
Op zich goede waarden, alleen te zacht voor wat ik in de bak heb.. Dus hebben ze ook een waterverbeteraar meegegeven.
Hoezo te zacht? Dit lijkt me een prima waarde. En al was het wat zachter (of van mijn part harder) dan het "ideaal": in de meeste gevallen is consistentie belangrijker dan specifieke waarden proberen na te streven en dan steeds in de weer te moeten gaan met flesjes. Die flesjes gaan je portemonnee ook niet leuk vinden denk ik. (De vissenzaak echter wel, die vindt het natuurlijk prima om ze aan jou te slijten. 😀)

Hier is het water 6,3 dH en ik zou geen moment twijfelen de genoemde soorten te houden zonder waterbeïnvloeding.

Laatst bewerkt:
Ben ook niet van plan om consistent met flesjes in de weer te gaan, als ik zie dat het goed gaat en blijft gaan, bouw ik dit ook zeker af.

Mijn droom is een groot aquarium van ca 2 tot 2,5 meter.
En stop liever mijn geld daarin..

Ben ook niet van plan om consistent met flesjes in de weer te gaan, als ik zie dat het goed gaat en blijft gaan, bouw ik dit ook zeker af.

Mijn droom is een groot aquarium van ca 2 tot 2,5 meter.
En stop liever mijn geld daarin..
Mijn ervaring is dat je beter met meer planten kunt beginnen dan minder. Omdat ik las dat je wat huiverig was om planten toe te voegen.
Hier nog even wat info. over de https://www.aquascaping-blog.com/3253/alternanthera-reineckii-verzorging

Jbl proscan klopt.. Woon in omg.Amsterdam. nu nog 2 vissen.. Maan en ancistrus.

Filter is een bluewave 03
Plantenvoeding is dennerle plantelixer universeel

Ik heb nieuwe en aparte emmers en vul kraanwater via de tuinslang.

Bodem is nieuw.. Kan dat nu al rotten?

Zal ik langs een speciaal zaak gaan met wat water om het te testen?

Bekijk bijlage 281028

Je water (laten) testen met een druppeltest is een goed plant. Chloor in je water lijkt me, in Nederland, onwaarschijnlijk. Tenzij je natuurlijk zelf iets vreemds in je water hebt gekieperd. Je licht hoeveelheid verminderen lijkt mij, gezien de planten die ik meen op te merken, geen juiste reactie! Mogelijk moet je zelfs meer licht geven? Vertel ons eens, zo precies mogelijk, welke verlichting je hebt en welke planten er in je bak staan?

De cryptocorne lijkt eigenlijk goed te gaan en heeft ook nieuwe uitschieters.

De bacopa carolina en de althernanthera reineckii hebben juist deze verschijnselen.
De speciaalzaak zei de dode bladeren blijven verwijderen en de plant de tijd geven, dan komt het vast goed.. Incl andere bemesting..

Dus het wordt even afwachten..
Bijvoorbeeld voor de Alternanthera reineckii is een zeer hoge lichtintensiteit nodig! De Bacopa heeft een ietwat grotere tolerantie maar heeft het liefst ook veel licht. Cryptocorynes heb je in veel varianten, het is dus even de vraag welke jij hebt.

Mijn bak is 125 liter.. Dus zover mij bekend net goed voor een koppel maanvissen. Idee is om op termijn nog ca 8 neon tetra erbij te doen en nog een ancistrus. En met deze samenstelling ben ik tevreden.

Volgens de speciaalzaak moest ik andere bemesting gebruiken.
En inderdaad geen chlorine..

No3 15
No2 0,1
Gh 6.9
Kh 6
Ph 6.4

Ze adviseerden ook meer planten, maar dat durf ik nog niet aan..

No3 is oke
No2 zou uiteraard 0 moeten zijn, dus goed verversen en wat meer snelgroeiende planten is geen slecht idee.
GH 6.9?? met druppeltestjes kom je altijd op een rond getal uit, dat is dan wel naar boven afgerond, maar op 6,9 uitkomen vind ik wel knap. Volgens waternet is het gemiddeld 7.7 dan zou je op 8 uit moeten komen met druppeltjes.
KH 6 is oke.
pH 6.4 is wel erg laag in vergelijking met je KH, je zou theoretisch ruim 70 ppm CO2 in je water moeten hebben, daar klopt dus iets niet. ik denk dat je pH zeker een punt hoger is.

opzichzelf allemaal niet wereldschokkend. Je nitriet is het meest problematisch, waterverversen (50% per week is echt niks mis mee) en wat snelgroeiende gemakkelijke planten erbij.

Je KH, GH en pH vind ik in meer of mindere mate onbetrouwbaar overkomen, maar vanuitgaande dat ze in de buurt liggen van het water dat uit de kraankomt is het oke. Niet ideaal maanvissen zou je idealiter in zachter en zuurder water zetten dan wat er uit de kraan komt maar idealiter houd je ze ook niet als koppel in een 125 liter bak.

Voor je planten is plantenvoeding geen slecht, de stengelplanten die je hebt zijn niet perse de gemakkelijkste, aangezien de 125 liter bakken vaak vrij hoog zijn is de verlichting al vrij snel aan de lage kant. Ik zou aanraden wat gemakkelijkere stengelplanten te kiezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan