Wat is er nieuw

Is verlichting van de Superfish home 110 voldoende voor weelderige plantengroei?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JJansen
  • Startdatum Startdatum
J

JJansen

Guest
Dag allemaal,

Ik ben aan het uitzoeken of de verlichting van de Superfish home 110 voldoende is om gemiddelde planten groei van voldoende lichtenergie te voorzien. Ik overweeg de aanschaf en eventuele verbouw van de LED inrichting van een home 110 uitvoering. De reden dat ik me richt op Superfish is dat ik de home gewoon een mooi ontwerp vindt.
Ik vraag me echter af of 227 PAR (per 27 Watt in LED), ik neem aan dat Superfish het over PAR fotonen in µmol/m²/s heeft, wel voldoende is. Op internet wordt vaak onderstaand lijstje betoond als het gaat om de lichtbehoefte van (zoetwater) planten (zonder extra CO2 toevoeging).

10 - 40 µmol PAR: low light - easy plants
40 - 80 µmol PAR: medium light - medium plants
80 - 120 µmol PAR: high light - advanced plants

Op basis van de PAR gegevens verstrekt door Tropical Marine Center (TMC) is 'berekent/geschat' dat bij een (zoet)waterdiepte van 50cm de verlichtingssterkte in PAR terugloopt tot 12-14% van de aanvangswaarde. Dit betekent dat er door de Superfish voor veel waterplanten (op de bodem) lang niet genoeg energie beschikbaar is. Medium lichtgevoelige planten kunnen het moeilijk krijgen om over de veel licht-behoevende maar te zwijgen. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal en ben ik, om een indruk van de prestatie van de originele verlichting te krijgen, op zoek naar ervaringen van Superfish home 110 eigenaars:

Zien zij voldoende plantengroei (geef even aan: met of zonder CO2) en welke planten betreft het dan? Kortom wat is de ervaring mbt de plantengroei?

Alvast bedankt voor het lezen,

Jan
 
Eigenlijk zou je wat meer informatie over die lamp moeten vinden. 227 PAR zegt vrij weinig als je niet weer op welke afstand dit is gemeten. Bij de SF retroLED buisjes staat er bijvoorbeeld bij dat dit op 20cm afstand is.

Hier in ieder geval een brochure gevonden waar ook die Home 110 in staat maar wederom niets over de afstand.
 
Tja, kwaliteit heeft z'n prijs. 200-230 euro voor bak/lamp/filter en whatever else ze misschien meeleveren is gewoon een lage prijs; dus de kwaliteit is ook niet top. Qua lamp kun je er misschien wat mos/java varen/anubias/etc in houden, maar echt goed doen groeien betwijfel ik zelfs bij zulke eenvoudige plantjes, zeker als je ze op de bodem plaatst.

Ik zou dat geld anders besteden; 2e hands bakje van marktplaats (wordt soms zelfsg gratis weggegeven), 2e hands filter (bijvoorbeeld Eheim2211 of 2213) - kost je mischien 30 tientjes op marktplaats en een knappe lamp. En natuurlijk (rand)zaken zoals filtermedia/bodembedekking/aankleding etc, maar ik neem aan dat je dat sowieso al los gebudgetteerd had.
 
Ik ga er vanuit dat een Superfish Home 60 in verhouding dezelfde specs heeft als een Superfish Home 110.
En het plantenbestand wat in de afbeelding staat zijn een combi van Easy en Medium plants. Dus zou ik dat als leidraad nemen. Dit is een bakje met CO2

Soortjes; tja ik denk te zien: eleocharsis acicularis, annubias nana bonsai, Alternanthera rosaefolia mini, vallisneria, lileaopsis, hydrocotyle tripartia,
pogostemon helfiri, crypto parva

En idd; het ontwerp is prachtig, maar het blijft een B-merk

superfish Home 80.png
 
Eigenlijk zou je wat meer informatie over die lamp moeten vinden. 227 PAR zegt vrij weinig als je niet weer op welke afstand dit is gemeten. Bij de SF retroLED buisjes staat er bijvoorbeeld bij dat dit op 20cm afstand is.

Doorgaans geldt dat als er geen afstand bij staat vermeld de PAR direct onder de verlichtings armatuur is gemeten. Maar inderdaad, het zou natuurlijk veel handiger zijn als het gewoon goed, en eerlijk - want ik denk dat het beter voor doen dan de zaken werkelijk zijn de reden is om zulke verwarrende definities te gebruiken - wordt weergegeven...
Thanks voor je reactie (ik had een vergelijkbare PDF gevonden)

Jan
 
Tja, kwaliteit heeft z'n prijs. 200-230 euro voor bak/lamp/filter en whatever else ze misschien meeleveren is gewoon een lage prijs; dus de kwaliteit is ook niet top. Qua lamp kun je er misschien wat mos/java varen/anubias/etc in houden, maar echt goed doen groeien betwijfel ik zelfs bij zulke eenvoudige plantjes, zeker als je ze op de bodem plaatst.

Ik zou dat geld anders besteden; 2e hands bakje van marktplaats (wordt soms zelfsg gratis weggegeven), 2e hands filter (bijvoorbeeld Eheim2211 of 2213) - kost je mischien 30 tientjes op marktplaats en een knappe lamp. En natuurlijk (rand)zaken zoals filtermedia/bodembedekking/aankleding etc, maar ik neem aan dat je dat sowieso al los gebudgetteerd had.
Ach, ik dacht aan een home 110 zonder filtertroep via MP scoren en dan verbouwen als dit met die 'lichtkap' wil lukken. Van belang is dan hoeveel LED's er benodigd zijn (en in de 'lichtkap' passen.

Thnks voor je reactie!

Jan
 
Ik ga er vanuit dat een Superfish Home 60 in verhouding dezelfde specs heeft als een Superfish Home 110.
En het plantenbestand wat in de afbeelding staat zijn een combi van Easy en Medium plants. Dus zou ik dat als leidraad nemen. Dit is een bakje met CO2

Soortjes; tja ik denk te zien: eleocharsis acicularis, annubias nana bonsai, Alternanthera rosaefolia mini, vallisneria, lileaopsis, hydrocotyle tripartia,
pogostemon helfiri, crypto parva

En idd; het ontwerp is prachtig, maar het blijft een B-merk

Bekijk bijlage 310600

Ziet er echt heel leuk uit! Hoelang draait die bak al? Er lijkt nog best wel wat groei in te zitten, toch?

Jan
 
Dit is niet mijn bak maar heb ik als voorbeeld gebruikt om te laten zien als antwoord op je vraag
welke planten er worden gebruikt en hoe de plantengroei is.
En zoals je ziet je kunt er prima planten mee laten groeien die vallen in de categorie easy en medium.
Advanced gaat helaas gaat niet lukken zoals je zelf al concludeerde
Zien zij voldoende plantengroei (geef even aan: met of zonder CO2) en welke planten betreft het dan? Kortom wat is de ervaring mbt de plantengroei?
 
mijn ervaring met "standaard" lampen die bij bakken zitten zijn voor normale niet veel lichtbehoevende planten genoeg is
(ik heb een half jaar met een standaardlamp gedraaid met co2 en de helft groeide zo de bak uit)

alleen bij planten die veel licht nodig hebben is het bij lange na niet genoeg.
 
Eigenlijk zou je wat meer informatie over die lamp moeten vinden. 227 PAR zegt vrij weinig als je niet weer op welke afstand dit is gemeten. Bij de SF retroLED buisjes staat er bijvoorbeeld bij dat dit op 20cm afstand is.

Hier in ieder geval een brochure gevonden waar ook die Home 110 in staat maar wederom niets over de afstand.
Heel vaak wordt die 20 cm. als een soort "meetstandaard" gehanteerd. Maar dit zegt inderdaad niet veel. Aangezien er ook geen rekening is gehouden met waterdoordringbaarheid. We moeten het maar doen met lumen hoewel ook dit een slechte verlichtingsmaat aanduiding is. Maar het is voorlopig het beste te vergelijken.
 
Ach, ik dacht aan een home 110 zonder filtertroep via MP scoren en dan verbouwen als dit met die 'lichtkap' wil lukken. Van belang is dan hoeveel LED's er benodigd zijn (en in de 'lichtkap' passen.

Thnks voor je reactie!

Jan
Als je 'm gaat verbouwen; kun je die bak best halen natuurlijk. Ik ken verder ook niemand die dat al gedaan heeft op dit specifieke model 😉
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: aquariumland... is dat die ook wel is op marktplaats adverteren?
      Terug
      Bovenaan