Wat is er nieuw

Is waterverversing per definitie nodig?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
Hoi allen,

een korte vraag;
Is het nodig water te verversen wanneer de waardes allemaal tip top zijn?
Zoja, waarom?

Groetjes
 
Ja, er komen bijv. ook afvalstoffen in het aquarium, die je door het verversen ook weer reduceerd. Er zijn volgens mij nog wel meer redenenen. Maar de meningen zijn er wel over verdeeld. Sommige mensen verversen elke week, andere elke maand, en andere om het halve jaar.😉
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ja, er komen bijv. ook afvalstoffen in het aquarium, die je door het verversen ook weer reduceerd. Er zijn volgens mij nog wel meer redenenen. Maar de meningen zijn er wel over verdeeld. Sommige mensen verversen elke week, andere elke maand, en andere om het halve jaar.😉
Die afvalstoffen zou je dan toch meten als zijnde NO2 en NO3? Of ben ik verkeerd?
 
Die afvalstoffen zou je dan toch meten als zijnde NO2 en NO3? Of ben ik verkeerd?
No3 is volgens mij geen afvalstof, word namelijk weer door de planten gebruikt

Nh3 en no2 bedoel je denk ik.:juggle:


Maar ik ben hier niet echt een expert in, maar ik denk dat waterversen wel nodig is, in de natuur word ook telkens het water ververst, dus waarom niet in onze bak.😉
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
No3 is volgens mij geen afvalstof, word namelijk weer door de planten gebruikt

Nh3 en no2 bedoel je denk ik.:juggle:


Maar ik ben hier niet echt een expert in, maar ik denk dat waterversen wel nodig is, in de natuur word ook telkens het water ververst, dus waarom niet in onze bak.😉
NH3 indd, oops
 
Nog een reden die ik kan bedenken. Water dampt in, mineralen blijven achter. Op den duur wordt de mineralenconcentratie dan ook steeds hoger door het alsmaar aanvullen van het water.

Edit: andere mineralen worden verbruikt en moeten worden aangevuld door verversen.

Maar weinig mensen hebben een bak die net zoveel NO3 verbruikt als produceert. Vaak neemt de NO3 zonder ingrijpen (verversen) te hoge waarden aan. Dit kan ook weer een reden zijn om te verversen.
 
Hoi allen,

een korte vraag;
Is het nodig water te verversen wanneer de waardes allemaal tip top zijn?
Zoja, waarom?

Groetjes

Welke waardes meet je? ook de hormonen? andere stoffen dan alleen pH, GH, KH, NO2, NO3? Er zit veel meer in het water dan wat wij meten....we meten alleen de meest basale dingen omdat bij voldoende verversing de rest er niet toe doet. Laten we het verversen weg....tja, dan stapelen ook de andere stoffen zich verder op.
 
Duidelijke uitleg, dank jullie
 
Water verversen is niet per definitie nodig, enkel heb je hiervoor een volledig compleet ecosysteem nodig, namelijk: veel planten weinig vissen, zonlicht,... zodat alle schadelijke stoffen opgebruikt worden en zo weinig mogelijk geproduceerd worden.
Echter is dit ecosysteem niet te volbrengen in een aquarium, althans niet aquaria onder de 1000 liter.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Water verversen is niet per definitie nodig, enkel heb je hiervoor een volledig compleet ecosysteem nodig, namelijk: veel planten weinig vissen, zonlicht,... zodat alle schadelijke stoffen opgebruikt worden en zo weinig mogelijk geproduceerd worden.
Echter is dit ecosysteem niet te volbrengen in een aquarium, althans niet aquaria onder de 1000 liter.
Is dit niet wat ze vroeger deden? Toen waren er nog niet van die geavanceerde filters, lampen, CO2 etc. en de generatie van 80+ kijkt me raar aan als ik het over wekelijkse waterwissels heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Het is hierboven al kort aangehaald. Maar 80 zoniet 90% van alle stoffen in het aquarium kunnen wij thuis niet meten.

Je bent al een echte expert als je redox en orp gaat meten.

Maar 1 van de belangrijkste afval producten zijn de hormonen. Als deze hormoon concentraties in het water te hoog gaan worden gaan deze hormonen ook het leven van de vis beinvloeden.

Intern in de vis worden heel veel processen aangestuurd door hormonen. Te denken valt aan nieren lever en alvleesklier.
Als deze hormonen hun functie hebben volbracht worden ze uitgescheiden door de vis, en komen in het water.

Als er dus teveel hormonen in het water zitten, worden onbedoeld processen in de vis aangestuurd of afgeremd.
Vooral dat laatste, de groei wordt geremd.

Daarom is het belangrijk om bij opgroeiende vissen veel water te verversen. Daar groeien vissen van.

Denk aan je pubertijd, je lijf zit vol hormonen. Dat is bij jonge vissen ook.
 
Is dit niet wat ze vroeger deden? Toen waren er nog niet van die geavanceerde filters, lampen, CO2 etc. en de generatie van 80+ kijkt me raar aan als ik het over wekelijkse waterwissels heb.
Inderdaad, toen zag je ook vaker bakken met zeer veel beplanting, ook zijn er in die tijd vele vissen gestorven.
Ook moet je meerekenen dat er toen nog niet veel nakweek was, en dus enkel de ervaren aquarianen aan wildvang konden komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Inderdaad, toen zag je ook vaker bakken met zeer veel beplanting, ook zijn er in die tijd vele vissen gestorven.
Ook moet je meerekenen dat er toen nog niet veel nakweek was, en dus enkel de ervaren aquarianen aan wildvang konden komen.
Ik hoor die generatie vooral praten over guppen, mollies en neon tetra's ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Mijn opa kan het inderdaad ook niet bevatten als ik vertel wat er tegenwoordig allemaal op de markt verkrijgbaar is aan vissen en techniek.

afijn.. alles is zowat al gezegd maar ik ben van mening dat een wekelijkse wissel van 30-50% ook veel ellende zoals ziektes kan voorkomen.
 
Ok, de meerderheid is dus voorstander van een regelmatige waterwissel. Daar dan nog een bijkomend vraagje over, gebruik ik daarbij dan aquatan en nitrivec of enkel zuiver leidingwater zonder enige toevoeging?
 
Even een voorbeeld van 'de leek' die in zijn tienerjaren een prachtig aquarium had.
Waterwissels had ik nooit van gehoord, mijn vader met 30 jaar aqua ervaring deed dat alleen als de bodem vervangen moest worden want die voedingsbodems gingen ook maar 5 jaar mee 😉
Af en toe een scheutje water erbij als er teveel verdampt was.
Klein intern filtertje en gewoon laten draaien. Je zag door de bomen (planten) het bos (de vissen) niet meer en je was blij als je vis jarig was (de meesten leefden niet zo lang).
Alles ging bij elkaar, maanvissen in een meterbakje, wil je een discusvis? Ja, kan wel op een meter maar dan wel minsten 50cm hoog, enzovoort.

We gaan met de tijd mee, vinden de gezondheid en kwaliteit van leven van de vis belangrijker dan 20, 30 jaar geleden, we weten meer over de chemie in een aquarium...
Om het even heel zwart/wit te bekijken: Stofzuig je je huis wel eens?
 
Even een voorbeeld van 'de leek' die in zijn tienerjaren een prachtig aquarium had.
Waterwissels had ik nooit van gehoord, mijn vader met 30 jaar aqua ervaring deed dat alleen als de bodem vervangen moest worden want die voedingsbodems gingen ook maar 5 jaar mee 😉
Af en toe een scheutje water erbij als er teveel verdampt was.
Klein intern filtertje en gewoon laten draaien. Je zag door de bomen (planten) het bos (de vissen) niet meer en je was blij als je vis jarig was (de meesten leefden niet zo lang).
Alles ging bij elkaar, maanvissen in een meterbakje, wil je een discusvis? Ja, kan wel op een meter maar dan wel minsten 50cm hoog, enzovoort.

We gaan met de tijd mee, vinden de gezondheid en kwaliteit van leven van de vis belangrijker dan 20, 30 jaar geleden, we weten meer over de chemie in een aquarium...
Om het even heel zwart/wit te bekijken: Stofzuig je je huis wel eens?
😀😀😀
 
Ok, de meerderheid is dus voorstander van een regelmatige waterwissel. Daar dan nog een bijkomend vraagje over, gebruik ik daarbij dan aquatan en nitrivec of enkel zuiver leidingwater zonder enige toevoeging?
Als je in Nederland woont kun je je dat geld uitsparen, met de kanttekening dat bij mij appelslakken snel sterven zonder Aquasafe van Tetra. Appeltjes zaten op leiding water een paar straten verderop (verkoper) en bij mij gaat het tot twee keer toe zonder aquasafe binnen een paar uren mis. Met aquasafe niks aan de hand.

Water getest op Cu, niet aantoonbaar. Moet toch iets met mijn leidingen zijn.

Meningen lopen wel wat uiteen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Enige enigzins nuttige mening daarover die ik gelezen heb:

in leidingwater zijn alle organische stoffen uitgehaald, stoffen die er in het aquarium weer inkomen.
dit verse water tijdens een wissel zou enigszins agressief kunnen reageren op de slijmhuid van vissen.

maargoed hier heb ik zelf nog nooit wat van gemerkt en gebruik dit soort middelen dan ook niet.
 
Water verversen is niet per definitie nodig, enkel heb je hiervoor een volledig compleet ecosysteem nodig, namelijk: veel planten weinig vissen, zonlicht,... zodat alle schadelijke stoffen opgebruikt worden en zo weinig mogelijk geproduceerd worden.
Echter is dit ecosysteem niet te volbrengen in een aquarium, althans niet aquaria onder de 1000 liter.
Ik ben het met de eerste gedeelte eens, maar niet zozeer met de tweede. Een ecosystem is wel te doen in minder dan 1000 liter, echter is het veel moeilijker.
In de aqua60 doe ik geregeld waterwissels, in de aqua 40 met de Parosphromenus doe ik dit echter niet. De bak met de parosphromenus is gevuld met ongeveer 12 liter water. Hierin zit één Parosphromenus, een gigantische mosselplant, en een paar slakken. De slakken eten de etensresten op, en de mosselplant absorbeert de nutriënten en zorgt voor een goede waterkwaliteit. Daarbij is ammonia bij een lage ph veel minder gevaarlijk (of zelfs helemaal niet gevaarlijk!), dus met een PH van 5,5 zit ik best goed. Mijn Paro is in 4 maanden van 1,5-2cm tot 3cm gegroeid (gemiddelde voor een volgroeide vrouw van zijn soort), zijn groei is vrij normaal. Ik heb dus als het ware een micro-ecosysteem gecreëerd, die vrij goed functioneert. Wel heb ik de bak 4 maanden lang laten indraaien, ik weet niet of dat invloed heeft.

Ik weet dat veel van jullie het niet met mijn methode eens zullen zijn, maar het werkt voor mij, en Parosphromenus zijn vrij gevoelig, dus iets doe ik goed...

Ik wil trouwens niet zeggen dat iedereen moet stoppen met verversen, ik wil alleen zeggen dat het voor mij werkt, in een aquarium kleiner dan 1000 liter. 100 keer kleiner zelfs. In een bak van 100 liter is het misschien moeilijker omdat er meer vissen in zitten en dus meer planten en slakken/opruimers moet hebben.
 
Voor dat soort visjes is een goede balans erg belangrijk, en zeker op zo'n kleine hoeveelheid is verversen eigenlijk hetzelfde als bijvullen.
 
Daarbij is ammonia bij een lage ph veel minder gevaarlijk
Ik begrijp de term "ammonia" nog niet heel goed. Wat ik weet is dat NH3 ammoniak is en NH4 ammonium. Is ammonia dan een verzamelnaam voor deze?
 
Ammonia is NH3, hetzelfde als ammoniak dus. Bij een lage ph wordt ammonia ammonium, en dit is ongevaarlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ik ben het met de eerste gedeelte eens, maar niet zozeer met de tweede. Een ecosystem is wel te doen in minder dan 1000 liter, echter is het veel moeilijker.
In de aqua60 doe ik geregeld waterwissels, in de aqua 40 met de Parosphromenus doe ik dit echter niet. De bak met de parosphromenus is gevuld met ongeveer 12 liter water. Hierin zit één Parosphromenus, een gigantische mosselplant, en een paar slakken. De .
Zoals je zelf al zegt, bij zo een lage ph is de hoeveelheid aan giftige stoffen zeer klein, ook is het bestand zeer klein. microklimaten bestaan, maar zijn niet voor iedereen weggelegd.
 
voor de vissen : plantenbakken hoeven minder waterverversingen dan niet beplante bakken, omdat planten de eindstap (nitraten) van de ammoniumafbraak rondmaken : planten nemen namelijk de nitraten op als voeding. Dus voor de gezondheid van de vissen, moeten niet beplante bakken regelmatiger waterverversingen krijgen dan beplante bakken, gezien de eindstap (nitraten) niet meer worden afgebroken / opgenomen als er geen planten zijn.

Echter : in proper (leiding)water zitten een aantal micro-nutrienten en sporenelementen, die beiden noodzakelijk zijn voor zowel planten als vissen, dus al hoef je minder water te vervangen in beplante bakken (om nitraten weg te nemen), toch heb je om de bovenvernoemde 2 andere redenen regelmatig waterverversingen nodig.

Voor de groei van een plantenbak moet je, afh. van type plant en omstandigheden, soms Fe, CO2 of andere voedingsstoffen toevoegen (na waterwissels).

Enkel bij biotoopvissen die zeer zacht EN nutrienten-arm water vereisen, kan een bak draaien (met veel planten) en beperkte waterwissels.

Ik vervang zelf 40 tot 50 % water per week en zie gewoon dat mijn vissen veel gezonder blijven hierdoor, en de bakken blijven gewoon veel properder. Bij filink waterwissels (met kouder water), komen mijn vissen sneller tot kweek, dus dat zegt genoeg zeker !!!

Hou zo ndoig rekening met verwijderen van chloor voor vervangen met nieuw water, want dat is echt niet goed voor je vissen.

uiteraard izijn waterwissels relatief,... alles hangt alles af van je omstandigheden / vissenbestand / "bioload', dus 1 antwoord bestaat er niet, ... zoals zo vaak in deze hobby.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Moet je je kraanwater eens meten.
Of daar wat in zit.
IN een goed draaiende bak, hoeft geen aquasafe.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan