Wat is er nieuw

Isolatie aan de buitenkant?

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
69
Goedemorgen allen,

Ik ben nog steeds bezig met de toekomstige bak, er komt aan 2 zijden een achterwand, en de bak is aan de voorkant en de rechterkant open voor het zicht. Nu was ik aan het denken om warmte isolatie te plaatsen aan de 'niet open' kanten. Kan Ik dacht aan isolatie bouwplaat of kurk-plaat. maar dan zou die tegen het glas gekleefd moeten worden. Heeft iemand zijn bak warmte geïsoleerd? en heeft dat een meerwaarde?
Dan nog een punt, de bak staat op een maatmeubel, daarin da ik de technieken verwerken, oa 2 buitenfilters. Is het aangeraden om deze ook op kurk te tetten ivm de trillingen die de pompen veroorzaken? Ik heb geen idee hoeveel geluid de pompen maken, ik heb er al eentje hier, maar nog niet uitgepakt, in de doos is ze beter beschermd tot ik de bak geleverd krijg.

Dirk

In wat voor ruimte ga je je aquarium plaatsen dat je verwacht behoefte te hebben aan extra isolatie?
Los daarvan, 2 wanden isoleren en de overige 2 zijkanten + boven en onderkant open laten lijkt me weinig toegevoegde waarde geven.

In wat voor ruimte ga je je aquarium plaatsen dat je verwacht behoefte te hebben aan extra isolatie?
Los daarvan, 2 wanden isoleren en de overige 2 zijkanten + boven en onderkant open laten lijkt me weinig toegevoegde waarde geven.

Het aquarium komt in de leefruimte, maar ik verwarm de ruimte maar tot een 20° C, ik ben geen koukleum 🙂 en de bak wordt toch een 22° a 23°, vandaar.

Als je een aquarium bijvoorbeeld inbouwd in een kast is het altijd raadzaam om hem te isoleren met piepschuim of kurkplaten, dit scheeld behoorlijk in temperatuurs schommelingen en ook afkoelen van het water zodat de verwarming het weer op temperatuur moet brengen kan stroomkosten bespraren
Ook als je aquarium op een tochtige plaats of op een koude achterkamer staat is het zeker aan te bevelen om hem te isoleren om te grote temperatuur schommelingen tegen te gaan.

Stukje filt/kurk of piepschuim plaatje onder een filter helpt altijd om nog iets van trillingen die een pomp kan maken op te vangen zodat je geen resonantie geluiden van je kast krijgt maar over het algemeen zijn veel externe filters stil.
Er zijn mensen die in de kast het gedeelte waar de pomp staat helemaal isoleren met piepschuim platen of kurk..zo wordt elk geluid gedempd wanner de kastdeur dicht zit.

Het aquarium staat vrij, alleen met de achterkant tegen een wand,

Er zijn mensen die in de kast het gedeelte waar de pomp staat helemaal isoleren met piepschuim platen of kurk..zo wordt elk geluid gedempd wanner de kastdeur dicht zit.

Ja, daar ging ik ook van uit.

Houdt ook rekening met de steeds warmere zomers, veel isolatie wil ook zeggen dat het de warmte slechter kwijt kan.

Goeie koekoek wat een prijs.
Je kunt je dan afvragen wat goedkoper is; die koeler + isolatiemateriaal of in de winter je verwarmingselement langer/vaker aan..

Ja ssommige dingen zijn prijzig maar ze betalen je wel terrug op langetermijn om vissterfte tegen te gaan bij dure viissen en behoud van je planten en met name aziatische biotopen op 23graden met danio's hebben er veel voordeel bij.
Vooral zee aquaria wil je echt geen weken 30graden hebben zodat al je lageredieren en annemonen het loodje leggen en rode algen in je bak heel je bak door gaan kruipen.

Maar het is prijzig inderdaad en misschien zijn er wel goedkopere te vinden, ventilators werken beperkt als de temperatuur al 28-30graden in de kamer heeft bereikt.

Je kan ook een paar computer ventilatoren in je lichtkap inbouwen. Warmte stijgt dus zo kan je het afvoeren. Moet geen 40 graden in je woonkamer zijn natuurlijk. Je kan ook een losse airco in je woonkamer zetten met afvoer naar buiten.

Je kan ook een paar computer ventilatoren in je lichtkap inbouwen. Warmte stijgt dus zo kan je het afvoeren. Moet geen 40 graden in je woonkamer zijn natuurlijk. Je kan ook een losse airco in je woonkamer zetten met afvoer naar buiten.

Dat is nog een betere optie.. aquarium koel jij ook lekker koel in de kamer.

Houdt ook rekening met de steeds warmere zomers, veel isolatie wil ook zeggen dat het de warmte slechter kwijt kan.
Juist een goed geïsoleerde bak weerstaat de temperatuurinvloeden van buitenaf toch? Stel dat de luchttemperatuur 26 graden is en je hebt het liefst een baktemperatuur van 24 à 25. Je begint het wateroppervlak te koelen m.b.v. een ventilator en alle andere zijden van de bak (even voor het voorbeeld) zijn dichtgetimmerd met isolatie. Dan heeft de oppervlaktekoeling meer effect op de temperatuur in deze bak dan het geval zou zijn bij een totaal ongeïsoleerde bak; deze laatste wordt immers van alle kanten constant gebombardeerd met die omgevingstemperatuur van 26 graden.

In de praktijk zul je geen gigantische verschillen zien denk ik, maar goed.

Goeie koekoek wat een prijs.
Haha. Ik schrik me ook altijd het lazarus als ik die prijzen zie. Volgens mij koelen die dingen met vloeibare edelmetalen of zo.

Laatst bewerkt:
Juist een goed geïsoleerde bak weerstaat de temperatuurinvloeden van buitenaf toch? Stel dat de luchttemperatuur 26 graden is en je hebt het liefst een baktemperatuur van 24 à 25. Je begint het wateroppervlak te koelen m.b.v. een ventilator en alle andere zijden van de bak (even voor het voorbeeld) zijn dichtgetimmerd met isolatie. Dan heeft de oppervlaktekoeling meer effect op de temperatuur in deze bak dan het geval zou zijn bij een totaal ongeïsoleerde bak; deze laatste wordt immers van alle kanten constant gebombardeerd met die omgevingstemperatuur van 26 graden.

In de praktijk zul je geen gigantische verschillen zien denk ik, maar goed.
Ja de isolatie helpt tijdelijk tegen warmte in de zomer, maar zodra het water toch naar 28graden of hoger gaat kruipen met dagen heet weer dan is het ook lastiger die warmte uit je water te verdrijven omdat je de bak hebt geisoleerd om juist warmte vast te houden in het water.
Dus het is een kortstondige oplossing in zomer om warmte van buiten af tegen te gaan maar niet als het dagen 28+ graden in je huis is geworden dan neemt de voorruit die niet is geisoleerd gewoon de warmte op en geef dit af aan het water + verlichting die er ook nog wat extra warmte aan toe voegt ook al is het led geeft het iets extra warmte boven de bak.

Tja in de natuur is de temperatuur altijd constant schijnbaar als bovenstaande zo lees :juggle:
Die paar warme dagen die hier in nl voorkomen zijn lijkt me niet zo erg heb er zelf en de bakken nog geen last van gehad
en als het voorkomt is het beter de ruimte te koelen als de bak daar heb je zelf niets aan 😀 en sommige bewoners kunnen last krijgen van de koude lucht stroom boven de bak denk bv aan corry´s

Zo denk ik er ook over hoor jaap.

Ja de isolatie helpt tijdelijk tegen warmte in de zomer, maar zodra het water toch naar 28graden of hoger gaat kruipen met dagen heet weer dan is het ook lastiger die warmte uit je water te verdrijven omdat je de bak hebt geisoleerd om juist warmte vast te houden in het water.
Voor zover er warmte IN de bak geproduceerd wordt, klopt het natuurlijk dat deze de bak minder makkelijk verlaat wanneer isolatiemateriaal de temperatuurverdeling tegenhoudt. Maar isolatie an sich is enkel isolatie, scheiding, en dan maakt het niet uit of je een object koel wilt houden t.o.v. de omgeving of juist warm. Als ik een koude fles cola in bubbeltjesplastic wikkel, blijft ie lekker lang koud. 🙂 Dus ik wil maar zeggen: in het theoretische geval dat de omgevingstemperatuur een aardig stuk hoger ligt dan de gewenste baktemperatuur, en je wilt met zo min mogelijk energie de bak koelen, is het efficiënter om alles dicht te bouwen op het wateroppervlak na. Het afkoelende oppervlaktewater kan zo door de bak circuleren zonder al te veel van de warmte op te pikken die om het aquarium heen aanwezig is.

Isoleren is altijd zinvol. Je spaart stroomkosten, en in de zomer warmt je bak minder snel op.
Kurk is wat dun, en als het uit het zicht is, dan kan je gewoon een paar piepschuimen platen er tegen zetten. Hoe beter het aansluit hoe beter het isoleert.

Voor de zomer is een simpele ventilator die op je water blaast inderdaad geweldig. Dit werkt onder het principe van verdampingskoeling. Hoe meer water je verdampt hoe meer warmte er opgenomen wordt en dus hoe meer je uiteindelijk gaat koelen. Je hebt ze ook als simpele 'airco' units tegenwoordig, in het engels worden ze 'swamp coolers' genoemd. Het is dus niet zozeer dat je de warmte weg blaast maar deze wordt gebruikt als energie voor het verdampen. Je zult wel veel water moeten bijvullen 🙂

Wat betreft isoleren.. Ik heb er ook wel eens aan gedacht om aan de achterzijde een isolatieplaat te bevestigen maar uiteindelijk nooit gedaan. Ben wel benieuwd of dit iets zou schelen en hoe veel dan. Voor nu heb ik het gevoel dat de warmte niet echt verloren gaat want de ruimte wordt er deels mee verwarmd. Andersom natuurlijk ook, de CV hoger zetten zal zorgen dat de thermostaat in het aquarium minder vaak aan hoeft.

Een paar (computer-)ventilatoren scoren bij de kringloop en dan maak je dit. Werkt perfect en koste rond de 2, 3 euro, meen ik. Het openzetten van je kleppen scheelt op zich al veel. Met name led verlichting geeft warmte af, juist niet naar onderen maar naar boven. Dat blijft dan onder je kap hangen..
IMG_20180529_100026.jpg

Het aquarium komt in de leefruimte, maar ik verwarm de ruimte maar tot een 20° C, ik ben geen koukleum 🙂 en de bak wordt toch een 22° a 23°, vandaar.
En wat wordt de kamer temperatuur in de winter 's nachts?

En wat wordt de kamer temperatuur in de winter 's nachts?
Ongeveer 16°.
Maar ik heb begrepen dat de zomer problematischer kan zijn dan de winter.
Een paar (computer-)ventilatoren scoren bij de kringloop en dan maak je dit

Zo'n ventilatoren heb ik hier wel liggen, en een behuizing kan ik wel printen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan