Wat is er nieuw

Issues met voeding op Aquatlantis Luminus controller

Dirk

Member
Lid geworden
12 januari 2025
Leeftijd
41
Recent een Aquatlantis Splendid 100 via MP gekocht welke door de eerste eigenaar pas begin November in de winkel is gekocht.
Hier zit de standaard lamp in waarop ik de volgende specificaties kan vinden:
Ref: EASYLED 489, 24V 44W en nog wat additionele kenmerken.

Op de standaard meegeleverde voeding staat het volgende:
LED Driver model DLPS65V-240-2000-2
Input: 200-240v~0,5A 50/60HZ
Output: 24V 2.0A Max.48W

Nu heb ik hier een Luminus tussen gezet, na adapter splitter ertussen en beide inputs dus aangesloten. Beide outputs gelaten voor wat het is dus gewoon rood en zwart op aangesloten.
De Luminus raakt hierdoor in een loop en het 2e kanaal enkel een lichtflits. Op internet al veel rondgespeurd en inmiddels ben ik erachter dat dit geen onbekend euvel is.
Hier en daar ook wat oplossingen gezien maar nergens één waar ik zeker van ben dat ik het goed oplos en daarnaast wil ik het eigenlijk ook begrijpen.

Is er iemand die kan uitleggen waarom de standaard voeding ineens te weinig lijkt te zijn?
Daarnaast zoek ik de goedkoopste fix voor dit probleem, een extra additionele voeding heeft mijn voorkeur boven een zwaardere en dus duurdere voeding ter volledige vervangen.

Op voorhand excuses voor het aanmaken van een topic waarvan oplossingen al reeds aangedragen zijn.
Grt!

De Luminus heeft 2 onafhankelijke kanalen. Hier kan je dus 2 lampen mee aansturen of 4 mits je de voeding vraag hierop aanpast en gebruik maakt van splitterkabels.

Je gebruikt nu een splitterkabel voor 1 lamp van wat ik lees aan de voedingzijde. Je deelt hierdoor je voeding ook door 2 (even simpel gezegd), waardoor deze niet meer overeenkomt met de vraag van je lamp.

Als je de voeding op 1 kanaal houdt en je splitter gebruikt aan je lampzijde (dus splitter aansluiten op 1 output, dezelfde natuurlijk als de input van je voeding), moet het probleem verholpen zijn.

• Leuk
Waarderingen: Dirk
De Luminus heeft 2 onafhankelijke kanalen. Hier kan je dus 2 lampen mee aansturen of 4 mits je de voeding vraag hierop aanpast en gebruik maakt van splitterkabels.

Je gebruikt nu een splitterkabel voor 1 lamp van wat ik lees aan de voedingzijde. Je deelt hierdoor je voeding ook door 2 (even simpel gezegd), waardoor deze niet meer overeenkomt met de vraag van je lamp.

Als je de voeding op 1 kanaal houdt en je splitter gebruikt aan je lampzijde (dus splitter aansluiten op 1 output, dezelfde natuurlijk als de input van je voeding), moet het probleem verholpen zijn.
Hier ben ik het niet mee eens.

Onderstaande kan gewoon en zo heb ik deze ook bij mij aangesloten (weliswaar 2 lampen maar ook 2 controllers)
1736927075032.png

Oplossing hiervoor is:
Sluit de lamp nog niet aan voordat je deze via de APP hebt geconfigureerd of Luminus hebt gereset.
Het kan zijn dat de Luminus nog verbinding zoekt met de APP van de vorige gebruiker, zie FAQ op
https://www.aquatlantis.com/en/products/lighting/led-light-controllers/luminus

Het knipperen wil ook wel eens voorkomen indien je van Auto over gaat naar Manual, lamp afkoppelen gaat dan helpen, de Luminus komt dan uit zijn "loop", daarna kan de lamp weer worden aangesloten.

Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie Ed!
Ik zou wel graag de 2 kanalen apart van elkaar willen kunnen instellen en dat zou logischerwijs toch niet meer kunnen als ik een splitter zet op 1 uitgangspoort?
De 44W op de lamp is dus niet 22W voor het ene kanaal (geel licht) en 22W voor het andere kanaal (blauw licht)?

Misschien moet ik dit maar niet proberen te begrijpen en een extra voeding van 48W op de 2e input aansluiten 🙂

Ook jij bedankt Tutorial, jouw uitleg ligt in lijn met mijn logica. Ik ga eens beginnen met een reset van de controller, dit heb ik niet gedaan.

Bij mij hier hetzelfde probleem. Ik heb de luminus led controller via Mp gekocht voor niet veel geld dus ik dacht een miskoop gedaan te hebben.
Ook hier gingen de lampen flitsen tijdens het aansluiten ik dacht dat het aan 1 van de kabels zou liggen maar nu lees ik dus dat het een bekend probleem is.
Ik heb alles netjes vast gezet en daarna de controller niet meer aangeraakt. Ik heb alles via de app geïnstalleerd dat gaat vele malen makkelijker. Ik heb de luminus led controller nu zo'n 2 maanden en ik het tot 2 dagen geleden geen problemen meer gehad. (Ik wilde de verlichting even op handmatig zetten omdat we visite kregen wel zou leuk als de verlichting dan wat langer brand) dus de verlichting via de controller op handmatig gezet en toen weer die flitsen. Even de controller uit gezet de stekkertjes los gemaakt (output) de controller weer aan en de stekkers weer aangesloten het probaat weer weg. Het lijkt erop als alles ingesteld is dat je niet meer aan de controller zelf moet komen en dat het dan prima blijft werken. Helaas is dit niet ideaal.

Ik ben geen techneut en heb de Lumines ook bij de Fusion maar als ik stroom eraf gooi of de stekkertjes eruit dan blijft het daarna toch werken als daarvoor. Ik hoef verder niks weer/opnieuw in te stellen.
Bij de onderstaande die ik ook heb werkt dat weer anders en die houdt het niet in het geheugen bij stroomonderbreking:

https://www.aquaplantsonline.nl/aqu...7yhchy4wtKFudBYMeo4czBK6Olm4k7ugaAiG4EALw_wcB

Bij mij hier hetzelfde probleem. Ik heb de luminus led controller via Mp gekocht voor niet veel geld dus ik dacht een miskoop gedaan te hebben.
Ook hier gingen de lampen flitsen tijdens het aansluiten ik dacht dat het aan 1 van de kabels zou liggen maar nu lees ik dus dat het een bekend probleem is.
Ik heb alles netjes vast gezet en daarna de controller niet meer aangeraakt. Ik heb alles via de app geïnstalleerd dat gaat vele malen makkelijker. Ik heb de luminus led controller nu zo'n 2 maanden en ik het tot 2 dagen geleden geen problemen meer gehad. (Ik wilde de verlichting even op handmatig zetten omdat we visite kregen wel zou leuk als de verlichting dan wat langer brand) dus de verlichting via de controller op handmatig gezet en toen weer die flitsen. Even de controller uit gezet de stekkertjes los gemaakt (output) de controller weer aan en de stekkers weer aangesloten het probaat weer weg. Het lijkt erop als alles ingesteld is dat je niet meer aan de controller zelf moet komen en dat het dan prima blijft werken. Helaas is dit niet ideaal.
De situatie zoals je deze schetst herken ik. De beschreven workaround heb ik ook toegepast maar ik vind dat eigenlijk onacceptabel voor een relatief kostbare verlichting set.
Door die loop en flitsen dacht ik dus aan een probleem in de voeding of een tekort aan vermogen. Inmiddels heb ik de voeding enkel op poort 1 aangesloten en dus het 2e kanaal uitgeschakeld.
Op deze manier kan wil wel de controller met de app bedienen zonder de boel over de flos te helpen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben geen techneut en heb de Lumines ook bij de Fusion maar als ik stroom eraf gooi of de stekkertjes eruit dan blijft het daarna toch werken als daarvoor. Ik hoef verder niks weer/opnieuw in te stellen.
Bij de onderstaande die ik ook heb werkt dat weer anders en die houdt het niet in het geheugen bij stroomonderbreking:

https://www.aquaplantsonline.nl/aqu...7yhchy4wtKFudBYMeo4czBK6Olm4k7ugaAiG4EALw_wcB
Zou je eens willen aangeven welke specs op jouw lamp en voeding staan bij de Fusion?

Op elke voeding staat 2,5A/60W en de leds zijn allebei 52W als ik het goed heb op de 120cm bak.
Ik heb er dus 2 voedingen bij.

• Leuk
Waarderingen: Dirk

die link is niet van de Luminus-controller maar van de EasyLED-controller

Ja ik schreef ook de onderste heb ik ook en die zit hier op een Splendid ;))
Op de Fusion heb ik de Lumines.

Op elke voeding staat 2,5A/60W en de leds zijn allebei 52W als ik het goed heb op de 120cm bak.
Ik heb er dus 2 voedingen bij.
Je geeft aan 2 leds te hebben. Zijn dit dan de 2 kanalen die fysiek in 1 armatuur zitten of heb je ook daadwerkelijk 2 onafhankelijke fysieke armaturen?

Zelf heb ik één armatuur met daarin dus 2 afzonderlijk in te stellen kanalen, zelf interpreteer ik dit als 1 ledunit.
Op dat armatuur staat 44 watt en dat zegt impliceert voor mij dat dat het totale vermogen is van de LED unit.

Vanavond eerst maar eens resetten, ben toch wel nieuwsgierig wat dat gaat brengen.

Ik heb boven de Fusion inderdaad 2 losse leds liggen van elk 52W en met elk een voeding.
Op de nieuwe Splendid heb ik 1 led balk van ook 44W met maar 1 voeding natuurlijk en met de eerder genoemde controller.

Bij mij kwam na het resetten het probleem gewoon terug als ik de controller zelf gebruikte. Via de app geen problemen meer ondervonden. Dus als het eenmaal werkt niet meer aan de knoppen van de controller zitten en alles via de app instellen😅

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan