Wat is er nieuw

Iwagumi aquascaping

• Onderwerp starter Onderwerp starter darkmark
  • Startdatum Startdatum
D

darkmark

Guest
Hallo,

ik heb een paar vraagjes over het inrichten van een Iwagumi landscape voor een 60/70ltr bak (superfish expert70 of superfish home60)
ik ben een beginner maar ben ervan overtuigd dat dit gaat lukken 😉.

mijn doel is om met wit zand, seiryu stenen en HC een landschap te maken zoals op mijn profiefoto. vissen zullen waarschijnlijk een schooltje kardinaal tetra's worden. ook zal ik een paar garnaaltjes toevoegen.

mijn vragen:

* lees vaak dat HC een moeilijk plantje is, is er een soortgelijk alternatief?

*HC zal extra CO2 nodig hebben maar ook veel licht wat weer algen met zich mee zal brengen, hoe bereid ik me hierop voor?

*zoals op profielfoto wil ik graag een straatje creeren, hoe realiseer ik dit?

alle informative is welkom 🙂!

Hoi Darkmark,

Zelf ben ik ook iets vergelijkbaars van plan als in jouw profielfoto te zien is.

1) Hier heb ik geen ervaring mee, maar was hetzelfde van plan. Dus ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.

2) Ik ga gebruik maken van de EI index methode, waardoor algen (als het goed is) geen kans gaan krijgen. Dit icm bio CO2. Misschien dat voor jou ook een mogelijk oplossing?

3) Het straatje ga ik cre�ren door met mijn 'tapijt' de grenzen aan te geven. Ik gebruik overal de zelfde bodembedekking. Met twee kleuren substraat heb je kans dat alles door elkaar gaat lopen, vandaar dat ik hier voor gekozen heb.

Al met al zijn het bij mij ook nog slechts idee�n. Eventuele op- of aanmerkingen zijn dus welkom 🙂

Hallo anagorn,

dat is leuk om te horen. ik ga me eens inlezen in de EI index methode.
overal dezelfde bodembedekking is ook mijn bedoeling, vraag me alleen af of alleen HC bijvoorbeeld voldoende is voor Tetra's, of dat deze ook nog wat planten nodig hebben.

hoe groot is jouw aquarium?

Dat durf ik niet te zeggen. Zelf ga ik in ieder geval nog wel wat extra planten toevoegen. Maar of alleen HC genoeg is kan vast een ander forum lid beantwoorden!

De afmetingen zijn 100x50x50cm van mijn bak!

Ik vind persoonlijk dat de vissen mooier kleuren en een leuker gedrag vertonen als er ook een aantal hoge planten in staan en een wat minder felle verlichting. Maar in dit soort scapes zie je eigenlijk nooit echt hoge planten. Dus daar zul je toch zelf een keus in moeten maken 😉

Als je met alleen bodembedekkers werkt is het gebruik van een aquasoil wel aan te raden, zeker als je met seiryu stenen wil werken want die gaan je alkaliniteit de hoogte injagen.
HC is geen moeilijke plant als die genoeg CO2 krijgt, licht is minder belangrijk.
Als je net begint zou ik je wel aanraden om Micranthemum sp. Monte Carlo te nemen. Lijkt heel hard op HC maar is wat makkelijker te houden.
Bij aanplanten van de plantjes is het ook belangrijk dat je de plantjes in heel kleine deeltjes verdeeld en ze diep genoeg de bodem insteekt. Zo gaan ze beter wortelen en krijg je sneller een mooi resultaat.
Een mooi straatje in een Iwagumi is niet makkelijk, zeker als dit je eerste keer is, dan ziet het er meestal niet uit. Het ziet er misschien simpel uit, maar qua compositie is het niet makkelijk om iets moois te maken omdat heel de hardscape goed zichtbaar blijft.

Ok aquasoil word het dan zowieso ipv zand. Bedankt voor je tips!

Ik heb de Home60 gekocht en ingericht met grind en seiryu stenen. zojuist Monte carlo gekocht en naaldgras zodat ik deze week kan beginnen met beplanten.Ook heb ik CO2 carbo green en Aquaplant24+activator gehaald.Heeft iemand nog verdere tips bij het opstarten?

ik zou graag een foto willen toevoegen maar dit lijkt niet te werken.

graag zou ik wat garnaaltjes willen houden naast een paar tetra's. hoeveel is aan te raden bij deze bak?

Grind ? Dat lijkt me geen lekkere start voor je beplanting.
Tetra's houden wel van je nakomelingen van je garnalen dus kweekresultaten zullen hierdoor teruglopen.

Nog een tip voor het opstarten ? Geduld....heel veel geduld.... 4 tot 6 weken indraaien en geregeld je waterwaardes (laten) meten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan