Wat is er nieuw

Iwagumi bodem

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Hallo,

Voor mijn nieuwe iwagumi style aquarium wil ik bodembedekkers gebruiken als Hemianthus callitrichoides en nog een paar plukjes van Eleocharis sp, Staurogyne sp. Rotala s en Pogostemon helferi.

Wat kan ik het beste gebruiken als bodem?

Ik ga de EI gebruiken van Gilles en wil liever geen voedingsbodem gebruiken.
Ik heb een aantal artikelen gelezen over de opbouw van een bodem.
Beginnend met grote grove korrels opbouwend naar zand met een steeds fijnere korrel.

Zijn er leden die hier ervaring mee hebben en wat het beste aan te raden is of maakt t allemaal geen zak uit?
Met zand vind ik dat planten met het schoonmaken/zuigen wel heel makkelijk los komen.

is dat typisch iwagumi stijl zo´n bodem opgebouwd van groot naar klein? lijkt mij namelijk dat dit (na verloopt van tijd) door elkaar heen gaat zakken.

wat ik ze zag doen was poedervoeding en bacteriepoeder verspreiden op de bodem met daarover poreuse steentjes en dat afgedekt met een grof/fijn grind. en zanderige deel was mestvrij. Hij vertelde dat je door de poreuse steentjes toch een lichte waterstroom had onder in de bodem en daardoor kreeg je geen blauwalgen.

Wat je hebt gelezen/gezien is waarschijnlijk deze opbouw, van onder naar boven:
- ADA Power Sand (special)
- ADA Amazonia
- ADA Amazonia powder type
Met als toevoegingen Bacter 100, Clear Super en Tourmaline BC.
Voor jou zou dit de ideale opbouw zijn.
Als je op je budget moet letten kan je de "Power Sand" vervangen door "JBL Vulcano".

Ik denk dat dit voor een tijdje ook zo kan werken, maar dat op den duur het zand toch wel naar beneden zakt.

Houdt er ook rekening mee dat ze er van uitgaan, dat een bak ongeveer een jaar meegaat en dan weer overnieuw wordt gemaakt.
Dit omdat de ph verlagende bodems na ongeveer een jaar zijn uitgewerkt.

Ik denk dat dit voor een tijdje ook zo kan werken, maar dat op den duur het zand toch wel naar beneden zakt.

Houdt er ook rekening mee dat ze er van uitgaan, dat een bak ongeveer een jaar meegaat en dan weer overnieuw wordt gemaakt.
Dit omdat de ph verlagende bodems na ongeveer een jaar zijn uitgewerkt.
Er word geen gebruik gemaakt van zand op een aquasoil. Als je zand wil gebruiken doe je dat rechtstreeks op het glas.
Met bovenstaande lagen ga je niets hebben dat naar beneden/boven gaat.

De invloed op de pH zal na een tijd verdwijnen, maar de voedingsstoffen en functie van de bodem gaat veel langer mee.

Ik zie het nu, in jouw opsomming staat het powerzand bovenaan, maar in je tekst zet je idd dat het juist onderop zit 😉

Power Sand zit onderaan, maar dit is geen zand. Dit zijn grotere brokken, met extra voeding, die ervoor zorgen dat er betere circulatie is vanonder in de bodem en als je de bodem hoger wil maken zorgt het er ook voor dat de aquasoil niet word platgedrukt door de druk.

Mochten we het over grind en zand hebben volg ik je wel, dan gaat de kleinere korrel na een tijd beneden belanden en heb je kans dat alles dichtslibt.
Als je met door mij genoemde producten werkt werkt het anders, dan begin je met grof beneden en eindig je met fijn boven. En dan ga je geen last hebben van de fijnere korrel die gaat dalen, die gaat mooi bovenaan blijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan