jaaps 1050 liter avontuur 250x60x70 door flipper 34


Er zijn mensen die beweren dat de grootte van de bak van invloed is op de uiteindelijke kwaliteit. Met dien verstande dat er vanuit wordt gegaan dat groter gemakkelijker zou zijn. Ervaring hierover mis ik daarom moet ik me baseren op het gehoorde maar het maakt me wel nieuwsgierig naar huidige en toekomende ervaringen van Ts. Verder vraag ik me nog af welke invloed hier de bodem heeft, waar bestaat deze uit?
 
dat groter gemakkelijker zou zijn.

Ik heb met diverse nano s de ervaring dat e met een beetje beleid daar niet echt veel meer moeite mee hebt. Bij kleine bakjes is de hoeveelheid licht vaak weer veel minder waardoor de kans op algen juist weer kleiner is. Maar in de gevallen dat er iets niet goed gaat met bv overbelasting door een dode vis of slak dan zal een klein bakje sneller uit balans zijn en problemen kunnen geven. Maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring;)
 
Ik heb met diverse nano s de ervaring dat e met een beetje beleid daar niet echt veel meer moeite mee hebt. Bij kleine bakjes is de hoeveelheid licht vaak weer veel minder waardoor de kans op algen juist weer kleiner is. Maar in de gevallen dat er iets niet goed gaat met bv overbelasting door een dode vis of slak dan zal een klein bakje sneller uit balans zijn en problemen kunnen geven. Maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring;)
Inderdaad een voorbeeld van wat ik bedoelde, John. Dit soort zaken zou, naar ik denk, ook van invloed kunnen zijn bij de problemen die ik las aangaande de bak van Ts. Maar, als beschreven, zie ik ook de bodem in dit aquarium en ben ik benieuwd naar de samenstelling van deze laag. Hier las ik, als ik er niet overheen heb gelezen, (nog) niets over in dit topic.
 
Inderdaad een voorbeeld van wat ik bedoelde, John. Dit soort zaken zou, naar ik denk, ook van invloed kunnen zijn bij de problemen die ik las aangaande de bak van Ts. Maar, als beschreven, zie ik ook de bodem in dit aquarium en ben ik benieuwd naar de samenstelling van deze laag. Hier las ik, als ik er niet overheen heb gelezen, (nog) niets over in dit topic.
Ben das gauw beantwoord de bodem bestaat uit Dennerle kristal kwartsgrind zon 100 kg zwart zon 40 kg grijs
wat de grote betreft en het beter stabiel te houden ten opzichte van een kleinere das mijn inziens een broodje aap verhaal
natuurlijk als er eens iets fout gaat met een vis of anders zal je dit wat later opmerken maar neem van mij aan merken doe je het wel
dat gezegd hebbende
ik woon sinds 12 jaar in Andijk van af het begin heb ik de indruk dat het niet echt wil vlotten met de bakken
steeds weer problemen met dan weer alg dan weer iets anders
op het voorgaande gaande adres (ander dorp) had ik deze problemen eigenlijk lang niet zo erg
ik kan helaas niet de oorzaak hier van vinden :juggle::S
zelf raak ik er meer en meer van overtuigt dat het in het water gezocht moet worden
ga binnenkort eens meten op de oude locatie wat daar de geleidbaarheid waarde is hier is ie behoorlijk hoog rond de 800
ben benieuwd of dat daar ook zo is
 
Die bodem, speciaal, heeft mijn belangstelling omdat ik zelf met een planten kweekbak, zonder vissen of andere bewoners, experimenteer. Daarbij merk ik dat de resultaten minder zijn als bijvoorbeeld met een voedingsbodem. Dit, terwijl er veel geroepen wordt over het niet nodig zijn van een voedende bodem. Ook daar waar je gaat bekijken waar planten vandaan komen blijkt dat sommige planten nauwelijks voeding uit de bodem halen terwijl anderen dat juist wel doen. Veel planten zijn eigenlijk moerasplanten waar dit een rol kan spelen.
 
dat van de voedingsbodem klopt Ben en dat dit eerder tot bodem rot zou leiden hmm daar denk ik het mijne van.
als je bedenkt dat ik vroeger een bak heb gehad waarin de bodem bedekt was met turf matten/blokken met daar over een laag grind.
waar de planten werkelijk de bak uit groeide heeft zon 12 jaar staan draaien zonder problemen tot de buurman met stoel en al tijdens een verjaardag er door heen klapte.
en ook zonder voedingsbodem ontstaat bodem rot.
probleem bij mij planten dat het vooral de Anubias en epifyten die problemen geven.
bodem planten krijgen voeding/klei capsules en gaan als een malle.
daarin tegen de planten met een rode bladkleur doen het heel even en sterven dan volledig af
of dat nu met licht of iets ander te maken heeft wie het weet mag het zeggen.
 
Heb je veelal je draadalg op de plekken waar je voert?
 
Heb je veelal je draadalg op de plekken waar je voert?
nee das het rare het komt op de plaats waar de co2 instroomt via de spraybar
aan de andere zijde ook bij de spraybar totaal geen last
wat het voeren betreft is heel gauw weg gegeten zowel vlok als tablet
en met rode mug is het helemaal feest lijkt wel een draaiklok zo gauw weg
het rare is dat het zich heel makkelijk laat weg halen meestal zit het behoorlijk vast die draadalg
zweeft soms ook door de bak heen
heel vreemd allemaal
 
Dus je gebruikt 2 filters, 2 uitstromen?
Met maar op 1 de CO2 toevoer?

Bij mij zit me draadalg enkel waar ik voer, vandaar de vraag
 
klopt heb inderdaad 2 filters er op staan waarvan 1 met co2 toevoeging 2 uitstromen 250 cm met 1 uitstroom wordt denk ik te veel van het goede
 
Is het denk ik ook wel, maar denk je niet dat de ongelijkheid in draadalg komt door het gebrek danwel overschot aan CO2 aan 1 van de helften van je bak?

Geen idee of dit echt de oorzaak is, maar het zou zomaar kunnen..

En je mest, hoe dien je die toe?
 
Is het denk ik ook wel, maar denk je niet dat de ongelijkheid in draadalg komt door het gebrek danwel overschot aan CO2 aan 1 van de helften van je bak?

Geen idee of dit echt de oorzaak is, maar het zou zomaar kunnen..

Heel goed punt!

Je kunt dit deels ondervangen door de aanzuig te kruisen.

Pomp1 Aanzuig links instroom rechts.
Pomp2 Aanzuig rechts instroom links.

Persoonlijk zou ik beide aanzuigen aan 1 kant houden. En de CO2 op de uitstroom het verste weg van de aanzuig.
 
@tuinkabouter zou kunnen dat het co2 verhaal het probleem is
ga binnen kort de boel maar aanpassen qua co2 verhaal
mest geeft ik per dag via de ei methode met de maatbeker netjes verdelen over de bak

@Marcel beide pompen hebben een eigen aanzuig buis 1 rechts 1 links en uitstroom via 2 sparybars
ene pomp rechts ander links
heb wel in de gaten dat dit niet echt ideaal is maar het zit nu 1 maal zo
 
even testen rest en omschrijving volgen morgen

SAM_1004.JPG

is wat met die ei methode dacht dat ik er van af was maar helaas daar ie het weer draadalg
was ook wel te verwachten ook
 
Heb op plantedtank gelezen dat een week met 0 NO3 ook helpt tegen draadalg.
Dus niks doseren en dagelijks wisselen om het water op 0 NO3 te houden.

Je kan het behandelen met peroxide en easycarbo, maar dat lost niet de oorzaak op.

Het kan ook een gevolg zijn van ammonia pieken (vandaar mijn vraag over het voeren)
 
zo eindelijk tijd gevonden om de rest te plaatsen
zaterdag maar weer 450 liter water aan het riool toevertrouwd en weer 450 vers water in de bak
helaas komen de algen die ik toch aardig onder controle dacht te hebben weer terug zoals in boven staande afbeelding te zien is draadalg
was te verwachten want de po4/no3 wordt met de ei methode behoorlijk hoog gehouden nl po4 2.0 no3 20/25
waar ik minder blij mee ben is de blauwbacterie die ook weer op duikt wel niet zo erg maar toch aan:mad:wezig
denk toch dat dit toch een vuil opbouw en een overdosis sporenelementen en slechte stroming hier de boosdoener is
waardes
fe 0,2/0,3 das mijn inziens te hoog begint ook neer te slaan op de bodem dus die gaan we 1 keer doseren per week na meting nog te hoog slaan we het over
no4 2,0
no3 25
ph 7,0
kh 7
temp 25
waar ik dan wel weer vrolijk van wordt is dat planten beginnen te herstellen :D
plaatjes

SAM_1005.JPG
en ja daar is ie weer blauwbacterie :mad:

SAM_1007.JPG
draadalg prima stofvanger

SAM_1008.JPG
gelukkig toch wat positief nieuws bladplant begint te herstellen:D
 
Goed om te horen dat er herstel is Jaap. Geduld is een........................;)
 
Soms wordt je er ........ van, maar idd, geduld is een hele ............
 
@ John en Steven klopt geduld is een ... zaak maar af en toe :mad: :stars: :6
gelukkig begint niet alleen de blad plant waar ik de naam even kwijt van ben begint ook de Anubias nana "mini" en de Anubias heterophylla te herstellen
mag ook wel eens na bijna een jaar aanmodderen :'(

@tuinkabouter laat het momenteel even gaan die draad alg haal het zo veel mogelijk handmatig weg
en ja geen no3 heb ik ook gelezen maar heb hier een rio240 staan met geen no3 en po4 en wel veel draad alg
dus of het klopt die redenering Joost meg het weten :juggle:
daarnaast lees je ook heel veel dat je water te schoon is of anders gezegd van te goede kwaliteit
je komt zoveel tegen theorieën tegen in de verschillende fora/sites dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie :D

wat de stroming betreft in de bak heb zelf denk ik een fout gemaakt bij mijn leidingwerk me te veel laten lijden door de fabrieks-voorbeelden aansluiten filters
tekening 1 is zoals het nu zit met als nadeel te lange uit het zicht zittende uitstroombuizen die door de lengte toch een behoorlijk verlies geven totale lengte inclusief spraybar 3 meter pijp maat 25mm met de nodige bochten
tekening 2 geeft aan hoe het mijn inziens had gemoeten.
voordeel alle buizen zitten in het zicht/kast en een veel kortere buis lengte en weinig bochten.
wat nu te doen de boel slopen en opnieuw beginnen of een stromings-pomp plaatsen.
laast is wel een makkelijke optie nadeel is weer en verbruiker er bij en weer een apparaat in het zicht in de bak.
stromings-pomp zou wel gelijk kunnen verbouwen wordt na de vakantie
ben er nog niet echt uit
alvast bedankt voor het mee denken :S:D
tekening 1

Schermafdruk op 2017-05-01 16-14-39.png


tekening 2
nieuw techniek-01 16-41-08.png


daarnaast vraag ik me wel eens af of ik voldoende filter oppervlak heb ten opzichte van de inhoud van de bak
jullie zien vragen en twijfels genoeg
 
Moeilijke opgave om op te brengen voor veel mensen:D;). Ik heb er weinig van liggen dus:deal:.
mee eens is omdat ik het nog steeds als een uitdaging zie maar anders :engel::D:br:
 
Hup het raam door denk je af en toe dus weleens:D:D. Ach, we hebben allemaal op zn tijd wel wat en ik denk dat een boel dan weleens het even niet meer zien zitten hoor.
Je moet maar moed houden Jaap en het komt vast wel weer goed:deal:
 
Qua filter oppervlak.. Tjah ik heb een dik bioloog en heb ook algen..
Volg ook EI methode..

Je zou door inderdaad je leidingwerk aan te passen wat winst kunnen maken op je doorstroming en zo je circulatie te verbeteren.

Weet niet of het helpt tegen de algen maar je kan het proberen, en anders heb je in iedergeval je leidingwerk opgeknapt
 
@tuinkabouter algen zullen er wel altijd zijn denk ik zolang ze niet te erg worden laat gaan.
de opmerking van de verhouding filteroppervlak en inhoud bak is meer gericht op heb ik voldoende oppervlak qua bacterie huishouding en de inhoud ivb het opvangen van de belasting bij bv voeren en verversen.
dat leiding werk das nog een ander puntje als ik dat ga aanpakken zou dat inhouden dat de bak in zijn geheel leeg moet en van zijn plaats das nog al een onderneming.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je filter voldoende inhoudt heeft. Ik merk dat de JBL bijvoorbeeld een veel grotere pot heeft dan een vergelijkbare Eheim en vandaar dat ik nu ook de 901 gebruik op de meterbak.
Soms is het lastig te achterhalen wat de oorzaak van iets is en kan het zomaar omslaan.
 
las laast een artikel hierover hoe groter de bak hoe meer oppervlak nodig voor de bacteriehuishouding kwam mij logies over eerlijk gezegd.
ook vermelde ze dit martiaal er bij http://www.seachem.com/matrix.php
eens kijken of iemand dit gebruikt en zijn ervaringen er mee
 
Laatst bewerkt:
Jaap,

Alleereerst erg vervelend allemaal. Maar staar je niet blind op getallen.

Een aquarium heeft aan 1-2 keer doorstroom per uur genoeg.
Een filter moet 1 liter volume per 100 liter water hebben.

Mijn inziens gaat het om de inhoud van de filter. Volgens mij had jij een leeg mandje en veel sponzen.

Ik ben erg negatief omtrend sponzen. Waarom?
Sponzen gaan snel dichtzitten. Dus weg circulatie.
Sponzen moeten vaak en grondig gespoeld worden. Gevolg 80-90% van de bacterien weg.

Ik ben een echte fan van harde materialen. En geef je daarom het volgende advies.

Voorfilter spons grof. Deze kun je sneller uitspoelen is puur mechanisch.
Daarna een eerste bak met traditionele keramische pijpjes. Houden hoop vuil vast, maar de doorstroming blijft beter.
Vuil gaat in het buisje, water kan erlangs. Deze mag je grondig uitspoelen. Bevat weinig bacterien. Bevat hoofdzakelijk slijmvormers. Breken organisch vuil af.
Daarna zoveel mogelijk siporax. 1 liter is voor 200 liter water. Kan enorm veel bacterien huisvesten. Goede doorstroming. Fijn vuil blijft in de kern. Bacterien breken dit af.
Kun je heel simpel uitspoelen met nagenoeg geen verlies van bacterien.
Als laatste een fijn filtervlies. Geen watten.

Leidingwerk kan efficienter, maar zal praktisch weinig verschil maken.

Laat je niet gek maken door matrix. Is gewoon een soort efi substraat van Eheim.

Zo ik ga mijn bed weer in, heb een griep te pakken.
 
Een filter moet 1 liter volume per 100 liter water hebben.


Nou dan heb je met een JBL 901 op een meterbak dus wel veel inhoudt (in mijn geval dan dus). Die heeft een inhoudt van 5-6 liter meende ik.
Maar wat is dan de meerwaarde van al die liters die "over" zijn vraag ik me af.
 
Marcel ondanks je griep en dan toch nog de tijd nemen om dit te delen :petjeaf:hoor
wat de filters betreft 1 zit vol met siporax zal de onderste mand veranderen in de genoemd keramische pijpjes
gebruik altijd al het originele Eheim filtervlies
wel watten geprobeerd maar dat was geen succes
ander filter moet ik wel aan pakken dus die zit inderdaad vol met sponzen zoals jbl hem leverde
gaan we dus aanpassen
wat de matrix betreft was gewoon benieuwd naar en gek maken laat ik me niet zo gauw :D:juggle:
lid backplay heeft het 1 en ander aan links over dat spul geplaatst bij mijn vraag hier over in water en chemie
kreeg er wel hoofdpijn van :stars: zulke lappen tekst maar ben weer een stuk wijzer :D

bedankt maar weer voor meedenken
 
@tuinkabouter algen zullen er wel altijd zijn denk ik zolang ze niet te erg worden laat gaan.
de opmerking van de verhouding filteroppervlak en inhoud bak is meer gericht op heb ik voldoende oppervlak qua bacterie huishouding en de inhoud ivb het opvangen van de belasting bij bv voeren en verversen.
dat leiding werk das nog een ander puntje als ik dat ga aanpakken zou dat inhouden dat de bak in zijn geheel leeg moet en van zijn plaats das nog al een onderneming.
Dan valt alles aanpassen ff af zegmaar..

Qua filtermateriaal valt er nog wel wat winst te halen denk ik, zeker na de opmerking van @biljoenblik denk ik dat als je er wat meer variatie in aan brengt wel een stabielere cultuur kan behouden
 
Edit: o ja, Jaap had dat ook al gelezen natuurlijk:deal:
klopt en gelijke daarna maar een paar ibruprofen 400mg ingenomen man wat een lap tekst en nog technisch Engels ook pff :br::br::D:D
 
klopt en gelijke daarna maar een paar ibruprofen 400mg ingenomen man wat een lap tekst en nog technisch Engels ook pff :br::br::D:D

Haha, dat hoort er ook bij Jaap:D:D. Soms kun je beter niet teveel lezen en hopen dat een ander dat al heeft gedaan en je het kort en bondig kan vertellen.
 
Dan valt alles aanpassen ff af zegmaar..

Qua filtermateriaal valt er nog wel wat winst te halen denk ik, zeker na de opmerking van @biljoenblik denk ik dat als je er wat meer variatie in aan brengt wel een stabielere cultuur kan behouden
klopt bijkomend voordeel is dat de jbl dan wat makkelijker gereinigd kan worden scheelt een hoop tilwerk als bij spons om spons
vermoed dat de stroming ook beter wordt hier door zie een duidelijk verschil tussen de jbl en de eheim
 

Terug
Bovenaan