Wat is er nieuw

Jack dempsey wazig oog

LunatiC

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2009
Leeftijd
37
Goedeavond,

Ik heb hier een jack dempsey cichlide van 25cm met een 1 wazig oog, twijfel over wat te doen. Even afwachten en kijken of het vanzelf geneest, of is er een middel voor? Heb dit nog niet eerder zo gehad. Waarschijnlijk gestoten tegen een stuk hout, bak ligt er vol mee.

Bak is zo 2000l bruto.

Water verversing ruim 70a80% per week.

Verversen gaat automatisch 24/7.

Voer alleen hikari droogvoer (verschillende soorten), geen diepvries of ander voer.

Voeg alleen kusuri klay toe 1 maal per week.

Zit samen met andere mid amerikanen, l nummers, plecos, panaques, meervallen.

Nitriet 0.
Amoniak 0.
Nitraat 10/20.

Maak gebruik van nitraathars 8l en planten boven het aquarium.

Zondag begonnen met Esha Optima (ter ondersteuning bij eventueel herstel) niet ter medicatie.

Ik heb hier eventueel quarantaine bakken mocht het nodig zijn.

Laatste foto is van een week eerder toen het oog nog goed was.

Hij doet verder normaal, poep is normaal, eten normaal, gedrag normaal, hij lijkt er niet slechter mee te zien.

20250216_101122.jpg
20250216_101131.jpg
20250126_192927.jpg

Ik kan je niet helpen, maar wat een pracht beest :O

Als ik google kom ik bacterieel tegen maat wie weet kan @Gino88 wat meer vertellen.

Dat lijkt me inderdaad een beschadiging. Zo schoon mogelijk houden en ondersteunen met goed voer. Ik zou hem gezien je automatische verversing (waarbij ook schoon water wegloopt) in de q-bak doen en elke dag (of elke 2 dagen) een zo groot mogelijke waterwissel doen. Dan houdt je de wond zo schoon mogelijk en krijgt ie de kans te herstellen en kan hij zich niet verder meer verwonden. Wees er maar overtuigd dat ie door dergelijk 'matglas' wel degelijk aan die kant minder ziet.

Qbak ga ik erbij zetten, ik zal vandaag nog een grote waterwissel doen in de grote bak. Weet niet of het lukt hem er vandaag uit te krijgen, dit is meestal een aardig proces met al het hout erin. Wil niet teveel veranderen of stress veroorzaken onder de rest.

Grotere waterwissel(s) in de hele bak is natuurlijk ook een goede optie.

Water wisselen. Zal niet mee valen met 2000 liter. kan je hem niet tijdelijk in kleinere aquarium plaatsen met minder maar wel schoon water? een keer per week 30-50% wisselen. na een maand moet het helpen uit mijn ervaring. Het val nu nog mee gelukkig met zijn oog.

Kleine bak staat al klaar, ga hem morgen uitvangen. Dan heb ik ruim de tijd ook. Een waterwissel is goed te doen, kan de slang erin hangen en hem een uur of 2 door laten lopen en dit heb ik gister aaf ook gedaan. Enige nadeel is wel (zoals boven al aangegeven) dat er ook vers water verloren gaat naar het riool. Met de hoeveelheid die normaal ververst word is het niet nodig nog een extra wissel te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan