Jack Sparrow zijn 140x60x60


Jack Sparrow

Well-known member
Lid geworden
3 februari 2023
Berichten
119
Leeftijd
45
Locatie
Winschoten
Hallo! Hopelijk in het goede forum geplaatst :)

Ik ben bezig met de bouw voor mijn 140x60x60 aquarium. Het is nog wachten op de bak helaas..
Het wordt een Zuid-Amerika bak en ik wil richting de Rio Paraguay gaan.

thumbnail_IMG_20230212_104139.jpg
thumbnail_IMG_20230212_104256.jpg


Het meubel is nog een work in progress. Ik ben er nog niet over uit of ik de ombouw dezelfde uitstraling moet geven zoals ik mijn bar heb gemaakt of een effen kleur.

thumbnail_IMG_20230212_105842.jpg

thumbnail_IMG_20230212_105928.jpg

Dat wordt z'n plek.

De lichtkap moet ook nog gemaakt worden, maar eigenlijk ben ik niet zo gecharmeerd van hardhout multiplex en dan metname de zaagsnede kant, die laagjes hout blijf je zien naar mijn idee.
Is vuren helemaal geen optie, ook niet met een paar lagen jachtlak? Er komt sowieso een 6mm dibond deksel op de lichtkap. En misschien ook nog wel dekruiten ivm bijlzalmen.

Wat ik tot nu toe heb aangeschaft qua techniek;
- Oase Biomaster Thermo 600
- HVP Led set plus met 1150MM Goldline en de 1150MM RetroLINE Daylight
Hier zit wel een minicontroller bij, maar na iets meer info(achteraf) denk ik dat er op den duur toch wel een wat uitgebreidere controller gaat komen. (Tc420?)

Qua inrichting komt er het eea aan wortelhout in en daar zoek in nog een geschikt adres voor in Groningen.
Als bodem heb ik inmiddels filterzand gehaald, en qua groenvoorziening komt er tzt wel een lijstje.
ook komt er het eea aan blad op de bodem te liggen.

Achterwand ben ik ook nog niet over uit, maar ben wel gecharmeerd van een Akwaline achterwand. Wordt alleen nog een ding om de achterwand te plaatsen met een droogkamer.

150X50PL1024 awkwaline slimline.jpg


Voor mijn vissen bestand heb ik het volgende uitgezocht;

-Bujurquina oenolaemus (2m 3v?)
-Laetacara dorsigera (koppel?)

Is het mogelijk om bovenste 2 soorten cichliden in een 140 bak te houden?

-Aphyocharax rathbuni (Robijnzalm) (10-12st?)
-Corydoras Britskii
-Gasteropelecus sternicla (Zilver of blanke bijlzalm)

-Otocinclus vittatus

Ik heb nog geen idee hoeveel ik van de rest in de bak ga doen, en sta ook open voor andere opties natuurlijk. Er zullen ongetwijfeld meer vissen uit deze regio komen, maar ik heb ze nog niet gevonden.

Naja tot zover mijn ideeen en suggesties welkom natuurlijk :)
 
Succes Jack en in dit album kun je mooi ons de vorderingen laten zien door de tijd heen;)
 
Persoonlijk zou ik je bak in dezelfde kleuren maken als je bar. Meubel houtlook, lichtkap zwart zou ik zeggen.

Ik zou je robijnzalmen in ieder geval uitbreiden naar rond de 30 st of misschien zelfs nog iets groter.

Die 2 soorten cichlides zou moeten kunnen denk ik, van wat ik gelezen heb. Misschien dat anderen daar meer over kunnen zeggen.

Maar een mooi project in ieder geval 👍.
 
@jessicapilon thanks! Er zullen zeker meer foto's komen van de bak :)

@Ed Tensen
30 stuks is wel een mooie grote school ❤️
Maar blijft er wel genoeg ruimte over voor bijvoorbeeld de corydoras en de bijlzalmen?

En ben er inmiddels wel uit dat de bak dezelfde uitstraling gaat krijgen als de bar.
 
Ja hoor, die hebben beide een andere waterlaag waar ze gebruik van maken.
 
De maten van de bak zijn perfect om een mooie scape te maken. Weet je zeker dat je een achtergrond in de bak wil plaatsen? Ik doe dat nooit meer.
 
De maten van de bak zijn perfect om een mooie scape te maken. Weet je zeker dat je een achtergrond in de bak wil plaatsen? Ik doe dat nooit meer.
Ja daar ben ik eigenlijk nog niet over uit. Hij kan aan de achterkant ook zwart gemaakt worden.. maar ik denk dat door het glas enorm gaat spiegelen of "glimmen" van het glas?
 
Ja daar ben ik eigenlijk nog niet over uit. Hij kan aan de achterkant ook zwart gemaakt worden.. maar ik denk dat door het glas enorm gaat spiegelen of "glimmen" van het glas?

Ik ga nu alleen nog maar met zwarte folie. Voor mij het beste resultaat en indien nodig ook weer makkelijk te verwijderen.
 
Weer een klein beetje verder met het meubel. Morgen gaat de rest in het zwarte verf. Op de beide zijkanten komen nog 2 zwarte steigerbuizen voor de "looks"
En het belangrijkste komt zeer spoedig..de glazen bak! :D
IMG_20230217_062021.jpg

IMG_20230217_062039.jpg

IMG_20230217_062108.jpg
 
Bak zojuist gebracht.. kan ik verder met de lichtkap.

IMG_20230222_165638.jpg

IMG_20230222_165252.jpg


Voor de omlijsting aan de bovenkant gaat vuren cls(38x89) komen. Aan de binnenkant een hardhouten profiellijst die op het aquarium rust(met rubberen beschermend op het glas).
Ik weet nog niet wat ik ga nemen voor afdekking.. Hardhouten multiplex(dikte?) Of aluminium dibond.

Binnenkant kap wordt goed afgekit geverfd en voorzien van een paar lagen Ruwa Jachtlak.
 
Mooi geheel met goede verhoudingen, genoeg bodemoppervlakte om een mooie inrichting te maken.(y)
 
Mooi geheel met goede verhoudingen, genoeg bodemoppervlakte om een mooie inrichting te maken.(y)
Thanks! Heb al wel een paar voorbeelden opgeslagen die als inspiratie zullen gaan dienen.
 
Mooie bak en kast,maar wat hangt er boven aan die groene balk? Een thermostaat van de verwarming? Dan zou ik erover denken om die ter verplaatsen ivm evt warmte die je bak uitstraalt.
 
Mooie bak en kast,maar wat hangt er boven aan die groene balk? Een thermostaat van de verwarming? Dan zou ik erover denken om die ter verplaatsen ivm evt warmte die je bak uitstraalt.
Ja klopt inderdaad, die moet daar nog weg. Ben van plan om die de verplaatsen naar de andere kant van de balk.
Maar die Google Nest heeft sowieso al een afwijking van 1,5 graad. :rolleyes:

Heb mijn Biomaster 600 ook binnen, maar ik merk nu al, dat de in en uitstroom hulpstukken al niet geschikt zijn voor een bak met die randen bovenin de bak. Bestaan er wel sets/hulpstukken zodat je zelf het een en ander kan bepalen? Of doen de meeste gewoon zelf wat knutselen met 16mm pvc?
 
Inmiddels weer een beetje verder met de bak.
Lichtkap moet van binnen nog gedaan worden met jachtlak en buitenkant nog wat kitwerk en 1x aflakken nog.
Hout ligt inmiddels in bad, dus binnenkort kan ik beginnen met het inrichten van de bak.
IMG_20230305_144101.jpg

IMG_20230305_144030.jpg

IMG_20230305_143904.jpg
 
Mooi project. Zou toch zekers gaan voor 30 rathbuni, tis een gave soort om te zien! Benieuwd naar een inrichting
 
Mooi project. Zou toch zekers gaan voor 30 rathbuni, tis een gave soort om te zien! Benieuwd naar een inrichting
Denk dat er uiteindelijk ook 30 in gaan komen.
Ik had al plan ook om de Bujurquina oenolaemus te nemen maar die verlangen volgens mij temperaturen boven de 26 graden.
Ik wilde eigenlijk wat lager gaan zitten, zo rond de 22-24 graden.

Heb onlangs 3 stukken corbo roots gekocht, maar zoals het er nu maar uitziet, moet ik toch nog wat meer stukken er bij zien te halen. Of ik ga het evt combineren met een andere houtsoort
 
Zoals eerder gezegd, mooie bak, ik weet niet wat voor een soort verlichting je gaat gebruiken maar ik zie geen ventilatie openingen in je lichtbak, dat kan voor een warmte probleem zorgen als je de bak koel wil houden. 22C.
 
Ik heb de HVP led set plus er boven hangen.
Ventilatie in de kap is volgens mij niet nodig in lichtkappen toch?
 
Ik heb de HVP led set plus er boven hangen.
Ventilatie in de kap is volgens mij niet nodig in lichtkappen toch?

Actieve ventilatie zoals een ventilator in Nederland misschien niet maar ik zou wel zorgen dat de warme lucht van je led set ergens naartoe kan anders heeft het beslist invloed op je water temperatuur.(y)
 
IMG_20230318_091908.jpg

Beetje wazige meuk nog allemaal.. maar ben niet gauw tevreden en was even vergeten dat inrichten toch wel wat tijd in beslag neemt :D

Het hout is helaas ook nog niet volledig ingewaterd dus de planten gaan er dan pas in, want op bepaalde stukken komt ook nog mos.

"Bultje" stenen links ook nog niet helemaal wat het zijn moet denk ik.
Het hout ben ik opzich wel "tevreden" over.
 
Mooie start in ieder geval, fine tunen komt ook goed 👍.
 
Je bak heeft de perfecte afmetingen om met niveau verschillen te werken, met een vlakke bodem is het wat lastiger om een mooi diepte effect te krijgen. Het hout aan de rechterkant ziet er fantastisch uit, links iets minder, daar kun je nog meer mee doen maar je bent zeker op de goede weg. (y)
 
Links mag nog wel iets hoger qua zand niveau, maar wordt dit op den duur niet weer uitgevlakt?
 
Nee hoor, blijft prima liggen. Tenzij je een stel bulldozers in je bak hebt natuurlijk 😉.
:ROFLMAO:
Nee die komen er niet in, maar dan weet ik dat, dat wordt dus nog even een zak zand erbij halen.
 
Links mag nog wel iets hoger qua zand niveau, maar wordt dit op den duur niet weer uitgevlakt?

Omdat het enkel om niveau gaat en niet om voedingsbodem kan je het zand/ grind in kleine zakjes doen om niveau op te bouwen. Dan weet je zeker dat het blijft liggen.
 
Omdat het enkel om niveau gaat en niet om voedingsbodem kan je het zand/ grind in kleine zakjes doen om niveau op te bouwen. Dan weet je zeker dat het blijft liggen.
Vergaan die zakjes op den duur niet? Bijvoorbeeld boterhamzakjes? Of bedoel je zulke zakjes niet?
 
Vergaan die zakjes op den duur niet? Bijvoorbeeld boterhamzakjes? Of bedoel je zulke zakjes niet?

Er zijn zakjes die teer spul beschermen in de wasmachine, die lossen niet op en zijn zelfs te gebruiken met voedingsbodem omdat plantenwortels er makkelijk doorheen komen. Je kunt ze dus gebruiken om voedingsbodem op zijn plaats te houden in een scape of gewoon als een neutraal materiaal om niveau verschillen te bouwen. Ideaal voor gebruik in een aquarium.(y)
 
Als je mos wil gaan gebruiken misschien dry start overwegen. De beste manier voor een mos geheel te krijgen.
 
@Erik C.
Bedankt, ga ik daar even naar opzoek.

@AQUAR3LL3
Ja ook al aan gedacht om een dry start te doen. Ik moet eerst even wachten op het zinken van het hout.
De meeste stukken kan ik er zo wel uithalen voor het mos.
Inrichten was sowieso niet handig met drijvend hout en vol water :LOL:
 
Hier weer een paar foto's.. zijn niet helemaal zoals het zijn moet ivm daglicht en onkunde hoe het beste te fotograferen.

Klein beetje aan het herinrichten geweest een week geleden, dus het water is nog niet helemaal helder.

IMG_20230330_164119.jpg

IMG_20230330_163506.jpg

IMG_20230330_163443.jpg
 

Terug
Bovenaan