James en zijn winterslaap


J

Jornoo

Guest
Ik ben de gelukkige eigenaar van de muskusschildpad James, nu 2,5 jaar oud. Hij is nog niet helemaal uitgegroeid, maar het duurt niet lang meer denk ik. Tot nu toe was hij altijd actief, goede eetlust enz. Maar ik merkte de laatste tijd dat hij zich meer terugtrekt en minder wil eten. Ik heb me ingelezen over de winterslaap, en dacht dat hij dat nodig had. Ik heb dus hem een paar dagen een lauw bad gegeven, en de derde dag zag ik ontlasting, dus toen kon ik hem in kouder water zetten. Ik heb de verlichting en verwarming en filter uitgezet. Hoe koud moet het water nu en hoe houd ik het koud? Of is een winterslaap onzin?

Gr,
Jorn
 
ik zou ff googlen op dit diertje. winterslaap lijkt me uitgesloten. gezien de habitat zuidelijk noord amerika. ik zou richting voer zoeken. veel schildpadjes hebben vitaminen/mineralen gebrek
 
Je kan aan het gedrag van je schildpadden merken wanneer zij klaar zijn voor het houden van hun winterslaap. De nachten in oktober worden koeler en de dagen worden korter. Je schildpad wordt lui, verlaat steeds minder zijn verstopplaats en verbergt zich in de donkerste hoekjes. Land- en waterschildpadden verliezen stilaan hun eetlust. Nu is het aan jou om actief te worden en je schildpad voor te bereiden op zijn winterslaap.

Je geeft je schildpadden enkele dagen een ondiep, lauwwarm bad, totdat de ontlasting loskomt. Dit kan telkens ongeveer een half uurtje duren. De etensresten moeten het lichaam verlaten, omdat deze stoffen anders gaan rotten en vervolgens inwerken op het darmstelsel.

De verwarming en verlichting worden uitgeschakeld, de filter en pomp kunnen aanblijven. Wacht dan tot het water van het aquarium kamertemperatuur bereikt heeft en regel de temperatuur onder 18� C. Wanneer zijn passief gedrag toeneemt, zet je het dier in een aquarium, voorzien van een verstopplaats.

De waterstand van dit aquarium moet ongeveer vijf cm boven het rugpantser liggen. Filter en pomp hebben ze nu niet meer nodig. Wanneer het water troebel wordt, moet je het vervangen door vers water van dezelfde temperatuur. De watertemperatuur moet tussen vier en 12� C liggen. Je mag je dieren tijdens de winterslaap in geen geval voederen.

http://www.seniorennet.nl/Pages/Huisdie ... rslaap.php

Geen idee of dat ook voor jouw schildpad geldt.
 

Terug
Bovenaan