Wat is er nieuw

Japonica garnaal met eitjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter fish-lover
  • Startdatum Startdatum
F

fish-lover

Guest
Beste,

Ik had 2 weken geleden 5 japonica garnalen gekocht maar ik zag nu dat de ��n eitjes had. ik heb al wat gelezen en normaal kweken ze tog enkel in brakwater?

591944_0_82_dscn4715.jpg

Alvast bedankt voor je hulp!

De larven overleven alleen in brak water ja, dat ze eitjes hebben maakt niets uit 😉

franketrank zei:
De larven overleven alleen in brak water ja, dat ze eitjes hebben maakt niets uit 😉
aah okee, Ik heb daarnet een paar verslagen gelezen. en als ik de moeder in een aparte kom zet met bruisteentje tot ze haar eitjes loslaat. daarna de moeder er uithaal. zeezout bijvoegen en zorgen dat ik speciaal voer heb moet het wel lukken om die kleintjes groot te brengen niet?

Ja,natuurlijk.
Wat anderen MET grote moeite gelukt is,wil jij zomaar even doen??
Komt wel meer bij kijken,hoor.
En dat lukt niet ZOMAAR in een kom.
En ook niet in een bak.
Ben er zelf mee bezig geweest,ging goed tot dag 7,alles dood.

Bertus zei:
Ja,natuurlijk.
En ook niet in een bak.

Achja je moet ergens beginnen he. Ervaringen opdoen, leert men veel van.

Niekserr zei:
Bertus zei:
Ja,natuurlijk.
En ook niet in een bak.

Achja je moet ergens beginnen he. Ervaringen opdoen, leert men veel van.
jhaa idd dacht ik ook, ik weet nu ook wel dat het geen vuurgarnalen zijn, en heb een volledig kweekverslag gelezen vond ik egt interresant!

Is alleen van korte duur,he.
Dat is jammer.

Maar,toch proberen,hoor.
Wie weet.
Maar dan Nu wel het brakbakje dan in orde maken.
Niet wachten tot het zover is.

Niet zo negatief bertus, het idee is best goed, maar de uitvoering vereist wat meer ervaring. Een brakwater bak opzetten voor kweek is mogelijk, maar niet binnen een paar dagen in de vissenkom.

Waar heb jij het nou weer over? Vissenkom???

Dat zeg jij tegen een 68 jarige?

Vertel mij nou niet hoe je brakwater houd,he.
Hij Moet een brakbak al opzetten,om het water goed te krijgen op alg.

De japonica moet in een glazeen koffiepot,met stukje steen.
Dat ze houvast heeft.
Zuurstof erbij,zonder steentje.
Dan steeds de jongen wegzuigen,of wachten tot ze er allemaal uit zijn.

Vertel wat dit is.
TgAQZazdc1APuhC6l_9RKa_5zldkzAXM.jpeg
wat makkelijker.
TgAQZazdc1APuhC6l_9RKa_5zldkzAXM.jpeg

Ja, JIJ weet het wel ,he.
Bijde- Jantje, hhahaha

Zijnal opgegeten,hoor.
Ben weer met een 40 cm bakje bezig.

n5ZFpH0gMaV4720KA1Cqw8kX1v5GCOVg.jpeg

@Bertus: Volgens mij had iWishmaster het gewoon tegen de topic starter over dat brak water niet in een vissenkom kan opgezet worden, aangezien deze het over een kom had. Niet zo aangebrand hoor 😉.

@topicstarter: Lijkt me spannend om te proberen, maar niet zo 1,2,3 gedaan hoor! Maar als je het niet probeert weet je het nooit! Succes.

Nee,hij had het tegen mij.

En dit,Ja, JIJ weet het wel ,he !!!was voor algeter.

En ,ga eens wieberen.
anders onsteek ik mij in vagevuur.

1,2,3 niet zomaar gedaan?
2 maanden werk,dat is het.

Pardon??? Ga eens wieberen???
Dan mag je wel een '68 jarige' zijn, zoals je dat zelf aankaart, maar ik word niet graag als een kleuter behandeld. Een beetje normaal graag.

Ben zelf ook met Japonicakweek bezig. Je komt op internet veelvuldig tegen dat het heel moeilijk schijnt te zijn, en zeer vaak misgaat. Voor mij dus ook een leuke uitdaging.

Wat ik weet (in het kort):

Larven uitvangen
Als de larven in een aquarium geboren worden, zijn de jonkies vaak a la minute verdwenen. Opgegeten door andere bakbewoners, verdwenen in het filter.... Dan zou je zeggen: apart zetten als de eitjes bijna klaar zijn (bijna wit), maar dat schijnt ook lastig te zijn. De stress kan de legsels verpesten. Als je zonder stress het vrouwtje apartgezet krijgt is het goed, anders moet je het apart zetten vroegtijdig doen. (Zeg maar de laatste 14 dagen van de zwangerschap)

Larven op brak water
Iedereen noemt het brak, maar in feite gebruiken de meesten gewoon zeewater. Volledige saliniteit (1.025, oftewel 33 gram zout per liter). Dit kan geen keukenzout zijn, dit moet zout zijn wat bedoeld is voor zeewateraquariums! Als je dan toch bij de LFS zout gaat halen: een dichtheidsmeter is onontbeerlijk. Hiermee meet je de dichtheid van het water, om te meten of je water zout genoeg is. Een dompelexemplaar van 6 euro volstaat. (Door verdamping moet je het zeewater regelmatig op zoutheid controleren)

Larven voeden
De kleintjes zijn in het begin ongeveer 1 mm. Voeden met shrimpsticks of komkommer is geen optie, je moet speciaal voer kopen. Dood plankton in de vorm van Liquizell schijnt te werken, maar dood voer heeft als nadeel dat het niet opgegeten voer gaat rotten. Op internet zijn wel kweekverslagen te vinden over doseringen, en dat gaat -afhankelijk van de grote van de zoutwatertank- met druppeltjes per dag of enkele dagen.

Levend voeren is handiger, omdat levend voer gewoon doorgroeit als het niet wordt opgegeten. Dan moet je phytoplankton halen. Dit is op marktplaats voor 3 euro de liter te koop (ja, met 6.75 EUR verzendkosten), en wat je over houdt kun je gebruiken om artemia mee te kweken. Sommige LFS verkopen phyto ook, maar dat komt niet vaak voor. (is voer voor onder andere koralen)

Dit zijn de belangrijkste zaken, en lees je goed in. Zoek op Google op "breeding Yamato" en je vindt veel kweekverslagen. Het is dus niet onmogelijk (en het zal mij ook nog wel eens lukken) als je netjes werkt, goed observeert en de juiste beslissingen neemt en conclusies trekt.

Maar we zijn benieuwd. Bij mij zijn ook weer enkele dames zwanger, dus bij mij wordt ook alles weer in gereedheid gebracht. En proberen kan geen kwaad. Als je niets doet, gaan ze ook dood.

Zo,aangebrand.

Weet ik veel hoe oud jij bent.
Dat je overmorgen jarig bent,weet ik ja.
Niet hoe oud je bent.

Vandaag de dag weet je hrt niet,tegen wie je praat. en hoe oud.

En ,ben zelf ook maanden aan het proberen geweest.

Japonica,s, roodneusjes.
Ging allemaal goed,met 14 dagen,ineens over.
Zuig het niet uit mijn duim.

Het lijkt mij ook heel leuk, vooral om dan als de Japonica kweek me goed lukt door te gaan met waaierhandgarnalen of zo.

Succes fish-lover!

Edit: Over het uitvangen trouwens; ik las ergens dat de multidentatas hun eieren geleidelijk loslaten en dat ze ook geleidelijk uitkomen dus gewoon zo vroeg mogelijk apart zetten en elke avond de jongen uit het bakje waar de moeder in zit halen en overzetten naar het brakwaterbakje.

Ja, ze schud ze los.
Binnen 4 uur. langer leven ze niet in zoetwater.
IK zoog ze telkens met een pipet af.
En dan rustig in de bak.

Je moet er een klein lampje boven maken,anders""verdrinken"" ze.

Raar maar waar.

Bertus zei:
Ja, ze schud ze los.
Binnen 4 uur. langer leven ze niet in zoetwater.
IK zoog ze telkens met een pipet af.
En dan rustig in de bak.

Je moet er een klein lampje boven maken,anders""verdrinken"" ze.

Raar maar waar.

Klopt. Er moet 24 uur verlichting boven de zoutwatertank, en boven de tijdelijke zoetwateropvang. Vier uur is het trouwens volgens mij niet, ze kunnen een dag of vier in zoet water overleven. ([color:#3333FF]bron[/color])

Je moet je voorstellen dat deze beestjes in het echt in bergbeekjes leven. De larven spoelen terug naar zee, waar het larvale stadium overleven en groot worden. Dan gaan ze terug naar de zoetwaterbeken.

Het (zwakke) nacht licht zou de maan moeten imiteren, geeft voor de beesten onder en boven aan. Waarschijnlijk door het meestromen naar zee zijn ze sneller gedesori�nteerd. Nu hoeven ze zich ook niet echt te ori�nteren, want alle beken stromen naar zee. Maar de larven worden aangetrokken door licht. Oftewel: als het licht van boven het water komt, zwemmen ze dicht aan de oppervlakte. En dat is kennelijk veiliger dan dicht bij de bodem (stukslaan op rotsen of zo?)

Dan nog even phytoplankton. Ik heb me wezenloos gezocht naar dat spul, omdat ik het enigszins lowbudget wilde. De "waarde" in een LFS is ongeveer 4 euro de liter, en dan heb je pokon gevoerde zoutwatermeuk waar je geen larve in los wil laten:

td_teststrip.jpg

(hier heb ik 95 kilometer voor gefietst!)

Ik heb inmiddels 5 liter eigen kweek, die veel schoner is. En ik wil even zelf proberen, maar als je twee weken tijd hebt, kun je ook een kweek opstarten met 50 ml, denk ik. Wat is daar het voordeel van? Het hoeft niet met pakketten post verstuurd te worden. Want via internet (Marktplaats) is phyto vanaf 2 euro de liter te vinden, maar wel met hoge verzendkosten (6.75 EUR). Als iemand een goede en goedkope manier weet om een vloeistof (zeg 50 ml) in een envelop te verzenden, kan ik per post mensen met het gewone lage tarief helpen aan relatief schone phyto.

Enne... Ik voel een centraal "Japonica kweek ervaring" topic opkomen, want kennelijk zijn TS en ik niet de enigen die deze garnaal (ihmo ��n van de weinige lagere diersoorten met een eigen willetje, leervermogen en ongelofelijke hebberigheid) willen vermeerderen. In de LFS betaal je al gauw 3-5 euro per garnaal, en zelfs de grotere hobbykwekers bij mij in de buurt durven deze garnaal niet aan. Maar als ik ze kweek, staan sommigen wel open als verkoop kanaal. Door de moeilijke kweek is deze garnaal weinig te vinden in de niet-commerci�le hoek, en dat maakt en zo duur.

En op het invoerscherm zie ik nu Bertus' post ook in beeld. Ja, ze schud ze los. Twee maanden geleden onderstaande filmpje van gemaakt:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=LziGBnCe5jA[/video]

TomsDiner zei:
Het (zwakke) nacht licht zou de maan moeten imiteren, geeft voor de beesten onder en boven aan. Waarschijnlijk door het meestromen naar zee zijn ze sneller gedesori�nteerd. Nu hoeven ze zich ook niet echt te ori�nteren, want alle beken stromen naar zee. Maar de larven worden aangetrokken door licht. Oftewel: als het licht van boven het water komt, zwemmen ze dicht aan de oppervlakte. En dat is kennelijk veiliger dan dicht bij de bodem (stukslaan op rotsen of zo?)
Ik meen me te herinneren - komt van heel erg diep in de catacomben van mijn hersenen - dat het gaat om het voorkomen van 'verdrinken'. Hoe en wat precies weet ik ook niet meer: iets met zuurstof aan/bij het oppervlak wellicht?
In het aquarium zijn immers geen normaliter geen rotsen om tegen stuk te slaan, maar toch gaat de kweek fout zonder lampje boven de bak lees ik in kweekverslagen.

~ Ivo

Dat van 4 uur.is van Artimea. Foutje.

Ja, dat was bij mij ook. Heb er nu ook een led lampje boven.

Oh lol zien die er zo uit versgeboren japonicas?

Zag het net in je filmpje, heb ze onlangs zien zwemmen in mijn bak en de volgende dag waren ze weg.

Ik zag net witte springende bolletjes, en ik dacht wat is me dat nu weer 😛

Mascha&Ivo zei:
Ik meen me te herinneren - komt van heel erg diep in de catacomben van mijn hersenen - dat het gaat om het voorkomen van 'verdrinken'. Hoe en wat precies weet ik ook niet meer: iets met zuurstof aan/bij het oppervlak wellicht?
In het aquarium zijn immers geen normaliter geen rotsen om tegen stuk te slaan, maar toch gaat de kweek fout zonder lampje boven de bak lees ik in kweekverslagen.
~ Ivo

In bakken met larven (hoewel ze sterk zijn, zijn ze ook zeer teer) is het vaak onduidelijk waarom larfjes doodgaan. Ik ken de verhalen over verdrinken, maar ik ken geen patholoog-anatoom die verdrinking kan bevestigen. Het is inderdaad een beetje een gok-gedachte van me om te denken dat (in de natuur) helpt met overleven door boven te blijven drijven. Wel zijn er kweekverslagen bekend, waarin een diepte groter dan 20 cm problemen lijkt op te leveren. Dus misschien is het een combi, en hebben mensen met een diepe bak zonder licht veel beesten zien verdwijnen. Hoe dan ook: het belangrijkste schijnt te zijn dat licht altijd aanmoet, daar zijn bijna alle kweekverslagen het over eens.

ypoc zei:
Oh lol zien die er zo uit versgeboren japonicas?

Zag het net in je filmpje, heb ze onlangs zien zwemmen in mijn bak en de volgende dag waren ze weg.

Ik zag net witte springende bolletjes, en ik dacht wat is me dat nu weer 😛

Ze zien er zo uit:

td2_dsc_6080.jpg

Dit is een larve in de phytobak,(die langzaam te groen wordt om te fotograferen), die een brokje phyto tussen de poten vastheeft. Larven zwemmen standaard ondersteboven. De afmeting is ongeveer 3-4 mm.

Wiebelkonijn zei:
@Bertus: Volgens mij had iWishmaster het gewoon tegen de topic starter over dat brak water niet in een vissenkom kan opgezet worden, aangezien deze het over een kom had. Niet zo aangebrand hoor 😉.

@topicstarter: Lijkt me spannend om te proberen, maar niet zo 1,2,3 gedaan hoor! Maar als je het niet probeert weet je het nooit! Succes.
ja dacht ik ook, bedankt!

@ bertus: ik had wel wat opgezocht en was niet van plan er gewoon in te vliegen. vind het gewoon jammer dat er niets met hun eitjes gebeurt. en daarom vroeg ik even nog wat info en ervaringen over het uitkomen van de kleintjes

Henk-age zei:
Het lijkt mij ook heel leuk, vooral om dan als de Japonica kweek me goed lukt door te gaan met waaierhandgarnalen of zo.

Succes fish-lover!

Edit: Over het uitvangen trouwens; ik las ergens dat de multidentatas hun eieren geleidelijk loslaten en dat ze ook geleidelijk uitkomen dus gewoon zo vroeg mogelijk apart zetten en elke avond de jongen uit het bakje waar de moeder in zit halen en overzetten naar het brakwaterbakje.
ja het lijkt echt leuk moest het lukken!

okee dan is het idd beter om ze wat vroeger uit te halen!

bedankt jij ook veel succes!

Bertus zei:
Waar heb jij het nou weer over? Vissenkom???

Dat zeg jij tegen een 68 jarige?

Vertel mij nou niet hoe je brakwater houd,he.
Hij Moet een brakbak al opzetten,om het water goed te krijgen op alg.

De japonica moet in een glazeen koffiepot,met stukje steen.
Dat ze houvast heeft.
Zuurstof erbij,zonder steentje.
Dan steeds de jongen wegzuigen,of wachten tot ze er allemaal uit zijn.

Vertel wat dit is.
hFoR8lnPlmQnCv92H-J5fdjn0Maz3yco.jpeg
wat makkelijker.
hFoR8lnPlmQnCv92H-J5fdjn0Maz3yco.jpeg

Rustig rustig. Het enige wat ik wil zeggen is dat je vrij 'aggressief' reageert op de topicstarter. Het is een beginnende aquariumhouder die graag haar japonica garnaaltjes zou willen zien voorplanten. Dat is een lovenswaardig idee, maar de eerste gedachte tot uitvoering laat nog te wensen over. Je noemt alleen maar wat er fout gaat in je eerste reactie, geen tips over hoe het beter zou moeten.

Ik weet heus wel wat pekelkreeftjes zijn. En als ik het niet had geweten, de link van de plaatjes is van photobucket met als albumtitel 'artimea'. Wel verkeerd gespeld overigens, want ze heten 'artemia salina'.

Bertus zei:
Nee,hij had het tegen mij.

En dit,Ja, JIJ weet het wel ,he !!!was voor algeter.

En ,ga eens wieberen.
anders onsteek ik mij in vagevuur.

1,2,3 niet zomaar gedaan?
2 maanden werk,dat is het.

Zo, was ik dat? Nou, ik schaam mij heel diep. ik ga door het stof.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan