Bertus zei:
Ja, ze schud ze los.
Binnen 4 uur. langer leven ze niet in zoetwater.
IK zoog ze telkens met een pipet af.
En dan rustig in de bak.
Je moet er een klein lampje boven maken,anders""verdrinken"" ze.
Raar maar waar.
Klopt. Er moet 24 uur verlichting boven de zoutwatertank, en boven de tijdelijke zoetwateropvang. Vier uur is het trouwens volgens mij niet, ze kunnen een dag of vier in zoet water overleven. (
[color:#3333FF]bron[/color])
Je moet je voorstellen dat deze beestjes in het echt in bergbeekjes leven. De larven spoelen terug naar zee, waar het larvale stadium overleven en groot worden. Dan gaan ze terug naar de zoetwaterbeken.
Het (zwakke) nacht licht zou de maan moeten imiteren, geeft voor de beesten onder en boven aan. Waarschijnlijk door het meestromen naar zee zijn ze sneller gedesori�nteerd. Nu hoeven ze zich ook niet echt te ori�nteren, want alle beken stromen naar zee. Maar de larven worden aangetrokken door licht. Oftewel: als het licht van boven het water komt, zwemmen ze dicht aan de oppervlakte. En dat is kennelijk veiliger dan dicht bij de bodem (stukslaan op rotsen of zo?)
Dan nog even phytoplankton. Ik heb me wezenloos gezocht naar dat spul, omdat ik het enigszins lowbudget wilde. De "waarde" in een LFS is ongeveer 4 euro de liter, en dan heb je pokon gevoerde zoutwatermeuk waar je geen larve in los wil laten:
(hier heb ik 95 kilometer voor gefietst!)
Ik heb inmiddels 5 liter eigen kweek, die veel schoner is. En ik wil even zelf proberen, maar als je twee weken tijd hebt, kun je ook een kweek opstarten met 50 ml, denk ik. Wat is daar het voordeel van? Het hoeft niet met pakketten post verstuurd te worden. Want via internet (Marktplaats) is phyto vanaf 2 euro de liter te vinden, maar wel met hoge verzendkosten (6.75 EUR). Als iemand een goede en goedkope manier weet om een vloeistof (zeg 50 ml) in een envelop te verzenden, kan ik per post mensen met het gewone lage tarief helpen aan relatief schone phyto.
Enne... Ik voel een centraal "Japonica kweek ervaring" topic opkomen, want kennelijk zijn TS en ik niet de enigen die deze garnaal (ihmo ��n van de weinige lagere diersoorten met een eigen willetje, leervermogen en ongelofelijke hebberigheid) willen vermeerderen. In de LFS betaal je al gauw 3-5 euro per garnaal, en zelfs de grotere hobbykwekers bij mij in de buurt durven deze garnaal niet aan. Maar als ik ze kweek, staan sommigen wel open als verkoop kanaal. Door de moeilijke kweek is deze garnaal weinig te vinden in de niet-commerci�le hoek, en dat maakt en zo duur.
En op het invoerscherm zie ik nu Bertus' post ook in beeld. Ja, ze schud ze los. Twee maanden geleden onderstaande filmpje van gemaakt:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=LziGBnCe5jA[/video]