Wat is er nieuw

Japonica garnalen boven in bak na onderhoud

Arnie321

Well-known member
Lid geworden
26 december 2019
Leeftijd
43
Hallo allemaal
Gisteren heb ik de bodem uit de nanobak (30 liter) even helemaal eruit gehaald en flink schoongemaakt. Ook heb ik wat nieuwe plantjes geplaatst.

Sinds vandaag zitten de garnalen allemaal bij elkaar achter het verwarmingselement boven in de bak.

Ik vermoed dat dit de oorzaak is: ik dacht nieuwe plantenvoeding gekocht te hebben maar het bleek na 3x spuiten een ander kleurtje dan de voeding.. namelijk vloeibare co2 te zijn.
Heb dus voor 150l aan co2 toegevoegd in een 30l bak. Heb direct 50% van het water ververst om zoveel mogelijk o overtollig co2 te verwijderen.

Mag ik veronderstellen dat de garnalen hierdoor hoog in de bak zitten? De 10 rasboras hebben nergens last van en ook een slak lijkt zich gewoon goed te voelen. Meegekomen gif op de plantjes sluit ik dus uit.

Benieuwd naar jullie ideeen

Ja die veronderstelling is alleszins aannemelijk

Dank. Wat kan ik het beste doen? Even een weekje laten rusten en dan de normale waterwissel of nu al extra waterwissels? Ik lees er en der dat die vloeibare co2 snel uitwerkt dus ik neig ernaar even niks te doen.

Tja de bodem is ook compleet verstoord nu en je mist veel goede bacterien dus ik zou dagelijks de nh3/4 en de no2 monitoren. Carbo breekt wel in een dag af dus dat scheelt.

Dank. Wat kan ik het beste doen? Even een weekje laten rusten en dan de normale waterwissel of nu al extra waterwissels? Ik lees er en der dat die vloeibare co2 snel uitwerkt dus ik neig ernaar even niks te doen.
Zou het per dag aankijken, zolang ze bovenin zitten zou ik dagelijks verversen

Het probleem is duidelijk geworden. De teststripjes lieten voor het eerst in jaren verhoogd no2 zien. Heb daarop een druppeltest gekocht. Ik zit zo rond 0,5/0,6. Te hoog dus.
Heb 50% waterwissel gedaan maar de druppeltest uitslag wordt er niet anders van.

Vraag: hoevaak en hoeveel mag ik water wisselen en hoe kan het dat na een flinke waterwissel de no2 druppeltest dezelfde uitslag heeft?

Voor de zekerheid t kraanwater maar even getest 🙂 dat zat keurig op 0.

Nu heb ik geen verstand van garnalen maar ik denk dat je beter teveel kan verversen dan te weinig. Ik neem aan dat garnalen NO2 ook niet fijn vinden. Vooral de waarde o,5 en 0,6 is wel erg hoog en valt nog mee dat er eist leeft.

Zelf zou ik al het water met uitzondering van bodempje waar levend have in zit er uit trekken en vers beetje op zelfde temperatuur terug erin doen. Vooral niet op je bodem laten storten, bordje eronder om waterstroom te breken

Als je ververs hoort je druppeltest te dalen maar 50% op 0.6 is misschien iets te weinig. Logischer wijs zou je dan 0,3 over houden maar dit is nog veel te hoog. Net zo lang aanlengen totdat je druppeltest gelig is. Kan zijn dat je 80% eruit haal en nog 0,1 over heb dan kun je nog een 80% eruit halen.

Leeft alles nog?
Yes. Garnalen gedroegen zich vlak na de grote schoonmaak wel anders. Verstopten zich en zaten stil. Vertonen nu normaal gedrag. Het schooltje rasboras lijkt ook geen last te hebben.

Nu heb ik geen verstand van garnalen maar ik denk dat je beter teveel kan verversen dan te weinig. Ik neem aan dat garnalen NO2 ook niet fijn vinden. Vooral de waarde o,5 en 0,6 is wel erg hoog en valt nog mee dat er eist leeft.

Zelf zou ik al het water met uitzondering van bodempje waar levend have in zit er uit trekken en vers beetje op zelfde temperatuur terug erin doen. Vooral niet op je bodem laten storten, bordje eronder om waterstroom te breken

Als je ververs hoort je druppeltest te dalen maar 50% op 0.6 is misschien iets te weinig. Logischer wijs zou je dan 0,3 over houden maar dit is nog veel te hoog. Net zo lang aanlengen totdat je druppeltest gelig is. Kan zijn dat je 80% eruit haal en nog 0,1 over heb dan kun je nog een 80% eruit halen.
60 a 70% vervangen. No2 nu rond 0.25

Ik zou meer verversen om het omlaag te brengen want garnalen zijn gevoelig.

Wat ook nog een optie kan zijn: bij iedere waterwissel wat Seachem Prime toevoegen. Het zou amonia/nitriet tijdelijk neutraliseren.
(Ik weet wel niet of het dan nog omgezet wordt door de nuttige bacteriën die zich opnieuw moeten koloniseren)

Ik zou meer verversen om het omlaag te brengen want garnalen zijn gevoelig.
Als ik nul nitriet toelaat in de bak zullen de bacteriën die nodig zijn om nitriet af te breken zichzelf nooit kunnen vestigen toch?

Je mocht volgens mij nooit je bodem hebben vervangen in de eerste plaats als er al dieren in je bakje zaten...
De bacteriën die ammonia omzetten naar nitriet zullen zich wel vermenigvuldigen, ook met waterwissels. Dit waarschijnlijk wel wat trager...

Je mocht volgens mij nooit je bodem hebben vervangen in de eerste plaats als er al dieren in je bakje zaten...
De bacteriën die ammonia omzetten naar nitriet zullen zich wel vermenigvuldigen, ook met waterwissels. Dit waarschijnlijk wel wat trager...
Ammonia wordt wel goed omgezet. Vandaar het hoge nitriet. Maar de bacteriën die nitriet in nitraat omzetten groeien minder snel. Het is lastig. Ik ga proberen de no2 rond de 0,2 te houden.

Het is normaal hoor dat je nh3/4 sneller wordt omgezet naar no2 dan no2 naar no3, daarom moet je juist 3weken wachten om diertjes te introduceren in een nieuw aquarium.

Wat ook nog kan helpen is Purigen in je filter stoppen (nee, ik ben geen seachem verkoper) dit haalt organische stoffen uit het water die naar nh3/4 worden omgezet, dit om je beestjes te sparen van nh3/4 no2.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Het is normaal hoor dat je nh3/4 sneller wordt omgezet naar no2 dan no2 naar no3, daarom moet je juist 3weken wachten om diertjes te introduceren in een nieuw aquarium.

Wat ook nog kan helpen is Purigen in je filter stoppen (nee, ik ben geen seachem verkoper) dit haalt organische stoffen uit het water die naar nh3/4 worden omgezet, dit om je beestjes te sparen van nh3/4 no2.
Weet ik. Maar t omzetten naar no2 lijkt dus het probleem ook niet want daar heb ik genoeg van.
Volgens mij is het nitriet helemaal op nul houden met waterwissels niet goed omdat er dan nooit een goede kolonie bacteriën kan ontstaan.

Je hebt jezelf in een moeilijke situatie gebracht met die bodem te vervangen denk ik... je bak moet opnieuw die hele cyclus opbouwen en tot een evenwicht komen, dit met vissen en garnalen erin...

Je kan helaas volgens mij nx anders doen dan veel waterwissels%...(gecombineerd met purigen en prime)

Je hebt jezelf in een moeilijke situatie gebracht met die bodem te vervangen denk ik... je bak moet opnieuw die hele cyclus opbouwen en tot een evenwicht komen, dit met vissen en garnalen erin...

Je kan helaas volgens mij nx anders doen dan veel waterwissels%...(gecombineerd met purigen en prime)
Vrees het ook. 2 jaar lang goed gegaan. Iets te fanatiek teveel tegelijk schoongemaakt. Ga m’n best doen met de wissels. Over een tijdje post ik weer even een update. Dank voor al jullie reacties.

Purigen erbij is een goed idee. Werkt snel.

Afgelopen weekend moest ik nog 80% verversen om de dag erna weer op 0,4 uit te komen… gisteren zat ik op 0,3 en met nul wissel vandaag nog steeds op 0,3. Er lijkt dus wel beweging de goede kant op te zitten.
Doe nu nog een keer 30% in de hoop morgen nog op 0.2 te zitten.

Nh4 druppeltest vandaag binnengekregen die was 0 gelukkig.

De no2 testen van Sera zijn wel vrij waardeloos kwam ik achter. Die gaan in stapjes van 0,5. Terwijl JBL in stapjes van 0,2 gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan