Japonica garnalen inzetten tegen algen

Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Berichten
105
Leeftijd
44
Geachte forumbroeders en zusters,

Al sinds de opstart van mijn aquarium heb ik last van algen. Eerst was het de draadalg die nu grotendeels verdwenen is en nu lijkt de baardalg langzaam maar zeker terrein te winnen. Met petflessen, suiker en gist een bio CO2 systeempje opgezet en volgens de drop checker is het CO2 gehalte nu ok. Verder heb ik nog een extra binnenfiltertje geplaatst om de stroming in de bak te verbeteren. Maar vooralsnog lukt het mij niet om algen de genadeslag te geven.

Daarom de vraag of het verstandig is om hiervoor garnaaltjes in te zetten. En zoja, moet ik hierbij ook rekening houden met mijn (toekomstige) visbestand?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-12-27 at 20.54.07.jpeg
    WhatsApp Image 2020-12-27 at 20.54.07.jpeg
    105.4 KB · Weergaven: 103
  • WhatsApp Image 2020-12-27 at 20.52.56 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-12-27 at 20.52.56 (1).jpeg
    155.2 KB · Weergaven: 130
Japonica garnalen zullen misschien wat alg oppeuzelen maar zeker geen oplossing bieden voor je probleem. Maar er is wel een mogelijkheid om definitief van je problemen af te komen. Daarvoor is het volgende belangrijk om te weten. Planten zijn om überhaupt te kunnen groeien licht nodig. Hoeveel licht verschilt per soort. Het is dus zaak om je planten de gevraagde hoeveelheid licht te bieden. Niet meer en niet minder. Als je dat licht redelijk precies hebt afgesteld op je plantenkeuze gaan je planten vragen om bemesting. Micro, macro waaronder ook CO2. Die bemesting willen je planten via de waterkolom maar ook via de bodem. Wanneer er nu algen tevoorschijn komen is er een tekort want je licht is op orde wanneer je dat als hierboven omschreven hebt ingesteld. In jouw geval is er in ieder geval een CO2 tekort t.o.v. je lichtsterkte. De dropchecker op de foto is ook nog erg blauwgroen en zou meer geelgroen moeten zijn. Je moet dus jezelf het volgende afvragen: Heb ik mijn licht intensiteit afgesteld op de vraag van mijn planten? Zo ja, dan is er sprake van een CO2 tekort en moet je de CO2 toevoeging opvoeren. Maar mogelijk heb je een te hoge lichtintensiteit voor je planten. Dan helpt het om je licht te dimmen want dan zal de groeisnelheid afnemen en dientengevolge ook de bemesting vraag. Waaronder dus CO2. Je moet dat laatste wel zeker weten want een te lage licht intensiteit zorg er voor dat je planten het uiteindelijk niet gaan overleven. Zoek dus allereerst de lichtvraag van je planten uit! Dat is niet zo moeilijk want alle online aanbieders geven die informatie bij hun aangeboden planten. Misschien is het extra CO2 bieden moeilijk dan kan je ook altijd planten uitkiezen die weinig licht vragen en dus ook weinig bemesting. Hoe dan ook, begin bij het licht en zet dat vast. De rest volgt van daaruit.
 
He hallo,

Ik weet niet hoelang je bak al staat maar ik zou iig alle bladeren die zijn aangetast weg halen of gewoon de hele plant weg doen.

Ik heb bij sommige van mijn bakken wel tot een jaar na opstart de planten moeten vervangen of bijhouden.

De garnalen kunnen wel wat opruimen maar niet je probleem oplossen.

Als je aan alle eisen voldoet, waarden voor je vissen en voeding, licht en co2 voor je planten dan gaat je bak soms plots in balans en groeit alles super en heb je nergens meer last van.... tot die tijd veel tuinieren en geduld hebben... en niet te vaak je dosering veranderen zodat je de bak de tijd geeft om zich aan te passen en in balans te komen.

Tot dat je 3 week op vakantie gaat en een onkundige voor je vissen laat zorgen :oopss:
 
Ja wat ik ook merk is dat de alg niet alle planten aantast, maar alleen bepaalde planten waaronder de echinodirus en de anubias. Maar ook een van de stukken aquariumhout moet eraan geloven. Het is een beetje frustrerend want ik heb echt veel tijd en aandacht erin gestopt om dit probleem tot stoppen te brengen. De licht heb ik ingesteld op 8 uur per dag maar ik de vind led verlichting erg fel en ook niet heel mooi. Om het enigzins te dempen heb ik nu drijfplanten genomen, mss moet ik die nu beter verdelen over het aquarium zodat de demping over de gehele bak is. Ik ga nog uitzoeken wat exact de lichteisen zijn van de planten maar het zouden in principe makkelijke jongens moeten zijn - naast de echinodorus en anubias, heb ik javavaren, cryptocoryne, valisnaria, belgisch groen en herenthera zosterifolia...

Ik vind het op zich niet erg om veel te tuinieren en planten te vervangen. Dat is part of the hobby...
 
Japonica garnalen zullen misschien wat alg oppeuzelen maar zeker geen oplossing bieden voor je probleem. Maar er is wel een mogelijkheid om definitief van je problemen af te komen. Daarvoor is het volgende belangrijk om te weten. Planten zijn om überhaupt te kunnen groeien licht nodig. Hoeveel licht verschilt per soort. Het is dus zaak om je planten de gevraagde hoeveelheid licht te bieden. Niet meer en niet minder. Als je dat licht redelijk precies hebt afgesteld op je plantenkeuze gaan je planten vragen om bemesting. Micro, macro waaronder ook CO2. Die bemesting willen je planten via de waterkolom maar ook via de bodem. Wanneer er nu algen tevoorschijn komen is er een tekort want je licht is op orde wanneer je dat als hierboven omschreven hebt ingesteld. In jouw geval is er in ieder geval een CO2 tekort t.o.v. je lichtsterkte. De dropchecker op de foto is ook nog erg blauwgroen en zou meer geelgroen moeten zijn. Je moet dus jezelf het volgende afvragen: Heb ik mijn licht intensiteit afgesteld op de vraag van mijn planten? Zo ja, dan is er sprake van een CO2 tekort en moet je de CO2 toevoeging opvoeren. Maar mogelijk heb je een te hoge lichtintensiteit voor je planten. Dan helpt het om je licht te dimmen want dan zal de groeisnelheid afnemen en dientengevolge ook de bemesting vraag. Waaronder dus CO2. Je moet dat laatste wel zeker weten want een te lage licht intensiteit zorg er voor dat je planten het uiteindelijk niet gaan overleven. Zoek dus allereerst de lichtvraag van je planten uit! Dat is niet zo moeilijk want alle online aanbieders geven die informatie bij hun aangeboden planten. Misschien is het extra CO2 bieden moeilijk dan kan je ook altijd planten uitkiezen die weinig licht vragen en dus ook weinig bemesting. Hoe dan ook, begin bij het licht en zet dat vast. De rest volgt van daaruit.
Nog een vraagje hierover: in hoeverre kun je met LED verlichting de lichtsterkte aanpassen? Heb even gecheckt en ik blijk over Juwel Multilux LED verlichting 2 x 14 watt te beschikken. Kun je daarop een controller aansluiten waarmee je de lichtsterkte kan aanpassen?
 
Nog een vraagje hierover: in hoeverre kun je met LED verlichting de lichtsterkte aanpassen? Heb even gecheckt en ik blijk over Juwel Multilux LED verlichting 2 x 14 watt te beschikken. Kun je daarop een controller aansluiten waarmee je de lichtsterkte kan aanpassen?
Nee. Helaas alleen bij de helialux
 
Omdat je de lichtsterkte niet kan aanpassen moet je dus je bemesting aanpassen. In jouw geval betekend dit dus dat je meer CO2 moet toevoegen.
 
Oke dat wordt wel even lastig denk ik want heb nu en zelfgemaakt co2 systeem waarbij je de toevoer niet kan controleren.

Ik heb wel drijfplanten die het goed doen. Hoop dat de komende weken deze door blijven groeien zodat de lichtinval enigzins gedempt wordt.
 
Oke dat wordt wel even lastig denk ik want heb nu en zelfgemaakt co2 systeem waarbij je de toevoer niet kan controleren.

Ik heb wel drijfplanten die het goed doen. Hoop dat de komende weken deze door blijven groeien zodat de lichtinval enigzins gedempt wordt.
Je zou ook iets over je buis kunnen schuiven waardoor het licht wat gedempt wordt?
 
Je zou ook iets over je buis kunnen schuiven waardoor het licht wat gedempt wordt?
Ja daar zat ik ook al over na te denken. Mss met aluminiumfolie of iets dergelijks kan ik een van de buizen afdekken. Nog andere suggesties hiervoor?
 
pvc buisje eroverheen? Kun je evt. delen uitzagen/boren voor diffuus licht.

Planten met baard alg kun je goed behandelen met easycarbo om het ergste weg te krijgen (bij waterwissel kwastje of spuitje gebruiken)
 
Heel herkenbaar, jouw verhaal. Ik heb dezelfde problemen ervaren in de opstart. Ik kreeg de volgende tips die mij hebben geholpen:
1. De lichtintensiteit terugbrengen.
2. Ik meet nu regelmatig de PO4 en de NO3 waarde en ik heb vloeibare fosfaat en nitraat om deze in een verhouding van 1:10 te behouden. Dit lijkt te werken. Hiernaast gebruik ik vloeibare plantenvoeding van Easy Life [profito].
3. Drie Siamese algeneters [wel de juiste soort kopen, goed navragen!] in de bak gedaan. Deze helpen goed met algen opruimen, het zijn echter nerveuze vissen die onderling territoriaal zijn... mijn andere vissen zijn er niet blij mee.
4. Amano garnalen toegevoegd [vijf stukks]. Leuke drukke beestjes die grappig zijn om te zien.
5. Minder water verversen. Ik ververs nu om de 1,5 week circa 20% water.
6. Snelgroeiende waterplanten in de bak erbij zetten.

Nu draait mijn bak redelijk [draait nu een half jaar]. Mijn planten hebben met name als ze hoger in de bak zitten last van baardalg. Deze bladeren verwijder ik En daarmee is het goed te managen. Ik ben nu aan het testen met meer [en andere planten] welke het goed doen en welke niet.

Ik ben wel meer en meer overtuigd dat ik mijn regime ga omgooien. De flow in mijn bak moet beter [enter lily pipes] en ik neig ernaar om mijn bak te gaan omgooien en de grindbodem te vervangen door een aquasoil bodem. Om vervolgens volgens de ‘Esitmative Index’ plantenvoeding te gaan doseren en dan elke week een 50% waterwissel te doen...
 
Ja daar zat ik ook al over na te denken. Mss met aluminiumfolie of iets dergelijks kan ik een van de buizen afdekken. Nog andere suggesties hiervoor?
Als het een Juwel bak is [ik heb deze ook] dan kun je de LED balken ook andersom monteren, naar boven schijnend. Scheelt veel. Ik heb de Multilux vervangen door Helialux, best wel suf van Juwel dat ik deze verlichting niet bij de nieuwe bak direct kon kopen...
 
Dat zijn allemaal goede tips! En op de een of andere manier ook een geruststelling om te horen dat ik niet de enige ben. Het is me duidelijk dat het probleem staat of valt met de combi verlichting en CO2. Ik ga nu allereerst proberen de CO2 te verbeteren. Werk nu met een CO2 topper die als omgekeerd bakje dient, het teveel aan CO2 ontsnapt middels een of ander ventilatiesyteempje van boven uit de topper. De CO2 wordt ook opgenomen maar omdat de scheiding tussen CO2 en water halverwege het bakje staat, vermoed ik dat het gros van de CO2 in het omgekeerde bakje blijft hangen. Dus ik ga net nu proberen met een huis- tuin- en keuken omgekeerd bakje en hopen dat dat soelaas biedt. Zo niet, dan ga ik kijken hoe ik idd de verlichting minder fel kan maken.

Die garnaaltjes ga ik mss alsnog aan mijn bestand toevoegen, maar daar moet ik nog ff over nadenken. Die siamese algeneters wordt lastig want ik heb maar beperkt ruimte in mijn 80cm bak en er zitten al coryodoras en tien stuks tetras...
 
Ja daar zat ik ook al over na te denken. Mss met aluminiumfolie of iets dergelijks kan ik een van de buizen afdekken. Nog andere suggesties hiervoor?
Dat is geen geschikt plan, dna raakt je buis over verhit, wat veel gebruikt word om licht te dempen is bakpapier, dat kan goed tegen hitte
 
Die garnaaltjes ga ik mss alsnog aan mijn bestand toevoegen, maar daar moet ik nog ff over nadenken. Die siamese algeneters wordt lastig want ik heb maar beperkt ruimte in mijn 80cm bak en er zitten al coryodoras en tien stuks tetras...
Gewoon niet doen die siamese algeneters. Werkt niet goed en voor beide soorten is je bak veel te klein.
 
Dat is geen geschikt plan, dna raakt je buis over verhit, wat veel gebruikt word om licht te dempen is bakpapier, dat kan goed tegen hitte
Ok,bakpapier is sowieso makkelijker dus dan is de keus gauw gemaakt

Gewoon niet doen die siamese algeneters. Werkt niet goed en voor beide soorten is je bak veel te klein.
Nee, ik hou het bij mijn huidige bestand en eventueel die garnaaltjes nog.

Maar eerst kijken of ik het CO2 systeem kan verbeteren
 
De flow in mijn bak moet beter [enter lily pipes] en ik neig ernaar om mijn bak te gaan omgooien en de grindbodem te vervangen door een aquasoil bodem. Om vervolgens volgens de ‘Esitmative Index’ plantenvoeding te gaan doseren en dan elke week een 50% waterwissel te doen...
zou je dit met je huidige grindbodem niet eens proberen , de EI-metode of light versie ervan.
 
zou je dit met je huidige grindbodem niet eens proberen , de EI-metode of light versie ervan.
Ik denk ook dat ik dit wel ga doen. Ik gebruik deze opzet om meer te experimenteren. Het punt is dat ik weinig hoogteverschil heb aangebracht in de bak en de achterste beplanting [met name de Ludwigia Palustris] heeft het behoorlijk zwaar onderaan de stengels, bladeren worden geel en vallen er uiteindelijk af. De toppen zijn prachtig [bovenste 20 cm]. Ik denk dat de flow onderin niet sterk genoeg is, de plant krijgt weinig voeding uit de bodem en het licht kom niet diep genoeg... allemaal redenen om een andere scape te bouwen... [beetje off topic deze zijstap, sorry Aqua-spy]
 
Terug
Bovenaan