Bij mij wel.
De meeste garnalen kweken in zoet water en hebben een volledige gedaante wisseling. De jongen die geboren worden zijn complete kleine garnaaltjes.
Bij brakwater kwekers is het nog even anders. Zij hebben een onvolledige gedaante wisseling.
Wat in houd dat ze nog ze hebben larve fase hebben.. Een fase die de zoetwater kwekende garnalen overslaan, die krijgen jongen die je gelijk in het aquarium kan zien.
De garnalen die in zoetwater kweken hebben meestal tussen de 15<>25 eieren.
Als je naar de garnalen die brakwater nodig hebben om te kunnen voortplanten hebben wel honderden eieren.
Als beginnende garnalen houder zou ik het afraden om ze te kweken, en niet aan te beginnen, Laat ze de eieren gewoon in het aquarium werpen, het kweken is echt iets voor de gevorderde garnalen kweker.
Een tijd geleden had ik het kweken met de Caridina multidentata al geprobeerd met een zoutgehalte van 25/30 �
Het lukte toen minimaal, na weken kweken hield ik er zeer weinig over. Daarom ben ik er toen mee gestopt.
Ik kwam er later achter dat beste is om 24 uur het licht te laten branden, anders verdrinken de larven.
Daarna ging het kweken een stuk beter. Het licht moet namelijk 24 uur per dag branden, anders "verdrinken" de larven.
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik de Caridina multidentata {oude naam Japonica} en de Caridina gracilirostris {roodneus garnaal} met succes gekweekt heb.
Het maken van brakwater is niet zo moeilijk.
Een emmer met kraanwater en per liter 20 gram zeezout. Gebruikt wel zeezout {niet voor consumptie}en geen keuken zout. Keukenzout is gezuiverd en er is vaak jodium toegevoegd.
In zeezout die je in de aquarium winkel koopt zitten de goede mineralen die de dieren nodig hebben.
Zet er een bruissteentje waar heel hard lucht door geblazen wordt in water en zeezout. Laat dit 24 uur draaien en dan is het zout goed opgelost.
Een circulatie pomp is natuurlijk ook {een duurdere} oplossing. Let dan wel op de deze pomp geschikt is om in zoutwater gebruikt te worden.
Een aquarium van 50x30x30 stond klaar voor de jongen. Het aquarium werd ongeveer 24/25 graden Celsius gehouden,
Er moeten 2 lampen boven. E�n is het gewone licht die als daglicht mee draait,
En een zwakke lamp die 24 uur per dag moet branden. Ik heb daar een led lamp voor gekocht niet zo veel licht en lekker goedkoop in het stroomgebruik. Die had ik 2 cm boven het water hangen.
De zwangere vrouwtjes zette ik apart in een glazen koffie of thee kan. Die had ik op rommelmarkten gekocht.
Waarom deze kannen ? Ze zijn stevig, goed te handelen, en qua ruimte groot genoeg om als kraamkamer voor ��n garnaal te dienen. Alleen niet vergeten op wekelijks 25% van van het water te verversen met niet te koud water. Anders stimuleer je de vervelling, en dan ben je de eieren ook kwijt.
Als je het water afzuigt, gebruik een panty om de slang om te zorgen dat de eventuele jongen niet mee gezogen worden.
Om een schuilplaats te cre�ren, snij een en stukje slang af, en leg die in de bak waar de garnaal de eieren moet los laten, wat cabomba erbij, en je heb een klein garnalen paradijsje gecre�erd.
Zet vrouwtjes van de multidentata niet zelf in het brakke water, zij kunnen hier niet tegen.
De roodneusjes dat wel iets zout verdragen. Voor het vrouwtje van de roodneus mengde ik 50% brakwater met 50% kraanwater. Ik had de indruk dat er meer jongen bleven leven in dit water dan in gewoon kraan water.
De eerste pogingen wilde het helemaal niet lukken. Na een paar mislukkingen kwam het opkweken goed op gang, en bleven er bijzonder veel jongen over
Achteraf denk ik dat het probleem bij het water lag. Het was nog gewoon te vers.
Een brakwaterbak moet dus ook goed ingedraaid worden. Laat de bak een week of 5 draaien zonder bewoners, ent wat fytoplankton, en het water is gereed om te gebruiken.
Nu staat alles klaar en zal ik proberen te vertellen hoe ik verder te werk ging.
De garnalen met eieren zette ik apart en controleerde 2x per dag met een goede zaklantaarn.
Bij gewoon daglicht zijn de jongen niet of heel moeilijk te zien. Dank zij het gebruik van de zaklantaarn heb ik veel jongen kunnen zien, die anders met het water waren weggespoeld.
Bij de roodneus garnaal is het vrij makkelijk te zien, ze zijn gewoon hun eieren kwijt, en je ziet een waas van jongen.
De mutidentata wil nog wel eens de gewoonte hebben om per dag een gedeelte los te laten.
Het verschil van de draagtijd is ook erg groot. Bij de roodneusjes kan je na ongeveer 2 weken al verwachten dat ze de larven los laten.
Bij de multidentata kan het soms wel 4/5 weken duren voor de larven groot genoeg zijn om los te laten.
In de tijd dat ze apart zitten, minimaal voeren. De garnaal eet niet zo veel en het water wordt bij te veel voeren snel overbelast. Als vervuiling van het water te erg wordt, is de kans groot dat het vrouwtje de eieren afwerpt.
De larven moeten binnen 24 uur in brak water zitten, anders zullen ze al snel dood gaan.
Als het vrouwtje de larven los gelaten heeft, is het een kwestie van het vrouwtje eruit vangen, en de jongen met de druppel methode over wennen naar het brakwater.
Als de larven in het brakke water zitten krijgen gaat het bij de meeste mensen nog een week goed. En dan krijgen ze massale sterfte van de larven.
Dit komt omdat de larven de eerste week nog op een voedsel voorraad uit het ei leven . Daarna zullen wij voor het goede voedsel moeten zorgen.
Daar heb ik een tijd moeten zoeken voor er een voedsel was waar er echt veel garnalen overbleven.
Op het web wordt vaak Liquizell als het eerste voer aangeraden.
Gek genoeg zag ik niet echt dat de dieren op dit voer af kwamen. Sterker nog, vaak gingen er veel dood na het voeren.
Toch maar weer zoeken naar ander voer waarvan ze goed zouden eten en groeien.
De oplossing werd gevonden in een zeeaquarium speciaal winkel.
Om lagerdieren te voeren is er vloeibare fytoplankton.
Dit is ideaal voeddel voor de larven.
Een druppel per dag en de garnalen begonnen te groeien als kool En de uitval was ook veel minder. Je moet alleen in de gaten houden dat je niet te veel voert.
In de ochtend voerde ik stofvoer voor de grotere garnalen, en in de avond werd er een druppel fytoplankton aan de larven gevoerd.
Een keer in zes weken haalde ik brakke het water, uit het aquarium {wel het water bewaren voor hergebruik] tot er nog maar 2 cm water in stond. Het bleek dat je op deze manier het het beste de jongen kan vangen die groot genoeg zijn om over te wennen naar zoet water.
Voor als de jongen van de roodneus garnaal zijn bijzonder moeilijk te vangen, omdat ze erg snel zijn. En als je denkt dat je ze gevangen heb, springen ze weer je netje uit.
Larven drijven een beetje met de stroming mee en kunnen een klein beetje sturen. De jongen die goed zelfstandig kunnen zwemmen kunnen via de druppelmethode worden over gewend naar zoetwater.
Eenmaal in zoet water is het een kwestie van genoeg ruimte geven om uit te groeien, en goed voeren.
Een ding is wel vreemd.
De roodneus garnalen hadden totaal geen kleur, ook niet als ze volwassen waren. Pas na een jaar kwam er een beetje kleur in. Waar dit aan ligt heb ik geen idee, maar misschien een uitdaging voor anderen om dit eens uit te gaan zoeken.
Even kort samengevat.
Het opkweken van brakwater garnalen is op zich niet echt moeilijk, al raad ik het de beginnende garnalen liefhebber af om hier mee te beginnen Hou gewoon een paar dingen goed in de gaten.
Zet het vrouwtje met de eieren niet in het brakke water
Het brakke water voor de jongen moet goed ingedraaid zijn
Laat het licht boven het brakke water 24 uur branden.
Voer geregeld, maar matig
Succes met het kweken,
Willem Hartman