Wat is er nieuw

Jarno's 80 cm (JarnoJ)

• Onderwerp starter Onderwerp starter JarnoJ
  • Startdatum Startdatum
J

JarnoJ

Guest
Mijn Juwel rio 125 met Zuid-Amerikaanse visjes:

oWZZtcVQpVKaLmFm-sp1DfbHMvF_LTpE.jpeg

Het is voor het eerst dat ik zo veel planten in m'n aquarium heb, hiervoor altijd grotere cichliden gehouden en daar vond ik het altijd zonde bij om veel tijd aan planten te besteden omdat zij m'n bak toch vaak opnieuw inrichtten voor me. Verder 'hoort' het natuurlijk ook niet echt bij deze vissen.

Nu dus een nieuwe weg ingeslagen en bevalt tot nu toe prima, ik vind het een fijne bak om naar te kijken, en hij draait lekker.

De waterwaardes wil ik me nog wel even wat verder in gaan verdiepen, maar daarvoor moet ik eerst een druppeltest gaan aanschaffen zodat ik zeker weet wat ik doe.

Waterwaardes nu, gemeten met strips:

NO3: 10, na waterwissel nagenoeg 0
NO2: 0
GH : <3 (leidingwater hier is >4/<7, even kijken of en wat ik hier mee moet doen)
KH : <3 (leidingwater is 6, ook even kijken)
PH : 6,8 (leidingwater is 7)

Zoals te zien is het water extreem zacht, dit zou kunnen zorgen voor een instabiele PH? Tot nu toe meet ik altijd dezelfde PH, op verschillende momenten van de dag ook.

Qua vissenbestand zitten er 4 Corydoras albino, 10 neons, wat Otocinclus en een bulk aan guppen in, deze wonen hier in sinds de opstart en beginnen de bak aardig over te bevolken. Ze gaan dus binnenkort verhuizen naar m'n broer. Dan is het plan om er nog Marmerbijlzalmpjes bij te laten komen, en een Apistogramma-soort, ik weet nog niet welke maar waarschijnlijk iets van de macmasteri oid. Zag laatst de viejita red, erg mooi vond ik. Ik begreep later dat dit ook macmasteri zou moeten zijn die massaal verkocht worden als viejita, maar daar maak ik me geen zorgen om.

Input en idee�n zijn altijd welkom natuurlijk!

Groet,

Jarno

Re: Jarno's 80 cm

Fijne bak!

Prettig.

Dank jullie wel, de rode steen links heb ik er toch uitgehaald, het geheel oogt nu net iets rustiger in mijn beleving. Zometeen vertrekken de guppen als het goed is en vanmiddag weer eens even langs de winkel, misschien mag er weer iets nieuws mee...

Update:
De rode steen zoals eerder gezegd verwijderd, en het grootste deel van de guppen zijn verhuisd. E�n vrouw kreeg ik niet te pakken en hield zich schuil tussen het hout blijkbaar, zelfs met een beetje voeren om te kijken of ik ze allemaal had bleef ze dus blijkbaar heel slim goed verstopt zitten. Samen met een groepje achtergebleven jongen mag ze nog een poosje blijven zitten en gaat ze mee in de volgende ronde als de jongen wat groter zijn. Ik zie wel welke het redden, gisteren viel me gelijk op bij dat de nieuw ingezette Hyphessobrycon bentosi 'white fin' behoorlijk op de jongen jagen dus waarschijnlijk blijven er toch geen tot weinig over.
De Bentosi's bevallen me erg goed, was de eerste keuze van m'n zoon en na even lezen op m'n telefoon blijken deze goed in onze bak te kunnen. Ik vind het prachtige visjes om te zien, over het algemeen lekker rustig maar kunnen vanuit het niets bloedsnel zijn. De subtiele maar prachtige kleuren en de lichaamsvorm contrasteren super bij de neons. Ik ben weer blij.

In de winkel ook een lange tijd bij de Apistogramma viejita 'super red' (ik ken de macmasteri-'discussie', maar zo worden ze aangeboden en dan weet iedereen waar ik het over heb toch?) staan kijken. Bijna zeker weten dat dat de dwerg gaat worden voor onze bak, ze hadden nu alleen geen vrouwen meer dus ga volgende week of de week daarop weer even kijken. Geen straf om nog maar weer eens naar de winkel te 'moeten'... 😎

Of de bijlzalmen er nog in komen weet ik niet, ik mis wel nog wat bovenin maar wil ook de bak niet overbevolken. Even goed kijken hoe het geheel oogt als de Apisto's er bij zitten. Of kijken voor een visje wat ook alleen of met z'n twee�n gehouden kan worden als bovenlaagvis... Ideeen? Graag. 🙂

Over de inrichting ben ik nog niet helemaal uit, vind het een fijne bak om naar te kijken, maar het is nog niet helemaal af. Misschien de Microsorum helemaal links iets naar rechts verplaatsen waardoor ie meer aansluit met het geheel? Tips of idee�n zijn zeker welkom!!

BsyRKxKkH6j7XJacffl1_JGe3rGUtrBw.jpeg

BsyRKxKkH6j7XJacffl1_JGe3rGUtrBw.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan