Wat is er nieuw

Javamos aan oppervlakte

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik heb sinds enkele dagen een nieuw stuk hout en daarop heb ik Javamos vastgebonden.

Zie foto:

421635_0_82_vbaq.jpg

De rode cirkel geeft aan waar het hout zit en de rode pijl geeft aan waar het mos het hoogst zit bij de oppervlakte.
In het echt zit het Javamos ongeveer op 10 cm. hoogte vanaf het wateroppervlak.

Nu is mijn vraag op het Javamos ook boven het wateroppervlak zal groeien, of naar beneden zal groeien?

Dus wat het Javamos doet zodra het de waterlijn raakt, wat het dan doet?
Groet het verder naar beneden of groeit het boven water verder?
Of misschien eenmaal boven water niks meer doet, of zelfs af gaat sterven?

Het kan er wel bovenuit groeien ja.. zolang het maar errug vochtig blijft, aangezien het dan wel dicht in de buurt van de verlichting komt zal het waarschijnlijk niet erg ver komen, het zal op een gegeven moment bovenaan gaan uitdrogen/verbranden..

kellemes zei:
Het kan er wel bovenuit groeien ja.. zolang het maar errug vochtig blijft, aangezien het dan wel dicht in de buurt van de verlichting komt zal het waarschijnlijk niet erg ver komen, het zal op een gegeven moment bovenaan gaan uitdrogen/verbranden..

Daar was ik al "bang" voor.....

Maar het mos wat onderwater zit ondervind daar geen hinder van?
Ook al is het dezelfde pluk mos?

Dus niet dat als het mos boven het water uitkomt en het gaat rotten/uitdrogen dat het mos wat onder water zit, van dezelfde pluk, ook gaat rotten/afsterven?

Het mos wat bij mij boven aan de achterwand zit blijft mooi gelijk tot het wateroppervlak dus geen dode plekken oid.

Ik zou me er pas druk om maken als het daadwerkelijk gebeurt, en anders kun je het toch gewoon bijknippen?

ik heb vrij felle verlichting erboven hangen maar hier sterft het af tot een cm of 8 onder het oppervlakte alalles dieper groeit prachtig groen verder...

ik heb ook felle verlichting boven een 30 liter garnalenbakje. Echter is dit LED en het mos groeit hier op het hout gewoon boven het wateroppervlak. Dit blijft wel vochtig door het afdekplaatje.
Het verschilt dus per situatie.

Het zal afhangen van de verlichting inderdaad..
Ik zag het pas ook in een kikkerbak.. gewoon op de bodem.. maar dan is de luchtvochtigheid hoog en de verlichting ook weer anders als wat normaal boven een aquarium hangt.

Zora zei:
Maar het mos wat onderwater zit ondervind daar geen hinder van?
Ook al is het dezelfde pluk mos?

Dus niet dat als het mos boven het water uitkomt en het gaat rotten/uitdrogen dat het mos wat onder water zit, van dezelfde pluk, ook gaat rotten/afsterven?

Dacht het niet nee, wat dat betreft is javamos wel een makkelijk plantje, al heeft het wel zin om uitdrogend/rottend blad weg te knippen..

Javamoss in z'n natuurlijke omgeving..
Geeft aan wat de mogelijkheden zijn 😉
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5pjIFv9bi1U[/video]

Ik wacht het eerst wel af dan wat er gaat gebeuren.

Tot nu toe lijkt het gewoon goed te gaan.

Moet ik er wel bij vermelden dat bij mij de lampen vrij dicht op het oppervlaktje hangen 2x24 wat T5

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan