Wat is er nieuw

Javavaren doet het slecht...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
Al lange tijd kamp ik met de slechte groei van Javavarens in mijn aquariums, ze hebben het hier nooit echt goed gedaan. Bladeren worden zwart en sterven af, van enige groei is nooit sprake geweest. Dit in diverse bakken en verschillende Javavarens uit diverse winkels door de jaren heen. Op dit moment staat de zoveelste batch Javavarens er weer troosteloos bij. Opgebonden op stenen of hout, vast geprikt op de achterwand, veel of weinig licht, stroming of geen stroming: het maakt allemaal niet uit, ze gaan constant dood. En dat terwijl andere planten het uitermate goed doen.

Wat mist deze plant in mijn bak?

No3 = 20
Po4 = 2
No2 = 0
Fe = 1
Ph = 7
Kh = 9

Ik las ooit eens dat Javavaren een signaalplant is als je Po4 te laag is, maar die lijkt me met 2mg/L toch hoog genoeg?

Hoeveel licht vangt de varen? Teveel/te lang direct licht is voor java varen niet zo wenselijk.
Verder is je CO2 aan de lage kant (op basis van je Ph en Kh)

Verder zijn je no3 en po4 idd goed, dus daar ligt het niet aan.
Wel is je ijzer serieus aan de te hoge kant....meer dan 0.5 is eigenlijk niet wenselijk voor je vissen. Of dat van invloed is op je varen weet ik niet.

Bij mij deed de Javaren het beste in de stroming, daar groeide hij uit tot heerlijke bossen groen.

De enige optie die ik nog heb is ze helemaal kaal te laten worden en dan kijken of de wortelstokken opnieuw gaan uitlopen.

Anders moet ik het eens in de waterwaarden gaan zoeken, misschien iets in het leidingwater van Heerlen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan