Wat is er nieuw

JBL 1501 vs Emheim eXperience 350

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarkS
  • Startdatum Startdatum
M

MarkS

Guest
Allen,

Ik heb nu een Juwel Vision 260 met binnenfilter maar wil switchen naar een buitenfilter.
Het gaat om een gezelschapsvak met redelijk veel planten en als grootste vervuilers ancitrussen (5 volwassen en zo'n 12 jongen).
Nu ben ik aan het twijfelen tussen de JBL 1501 en de Eheim eXperience 350.

Qua prijs liggen ze gelijk.
Voordelen JBL:
- meer filter volume
- hogere pomp capaciteit
- lager verbruik (20W ipv 26W)

Voordeel Eheim:
- goede verhalen mbt kwaliteit

Wat is jullie ervaring en advies?

Eheim. Simpel weg betere ervaring mee.

volgens mij (en dit weet ik niet 100% zeker) zit er bij de Eheim ook al gevuld met goede filtermaterialen waarbij de JBL vooral gevuld zit met sponzen. niks mis met sponzen maar daarvan zou ik persoonlijk wel weer een gedeelte van vervangen door sera siporax of eheim substrat

Volgens mij krijg je bij de eheim 1 mandje sponzen en 1 mandje biologisch. Bij jbl krijg je 3 mandjes sponzen en 1 mandje biologisch. Als het dus om medium gaat zou ik voor de jbl gaan. Nu zou ik sowieso voor de jbl gaan omdat ik daar erg goede ervaring mee heb (heb er op het moment 2 van draaien).

Alvast bedankt voor de reacties.
Vooralsnog is het 50-50.
Met beiden zijn er (gelukkig) goede ervaringen.
Hopelijk volgen er nog enkele om de keuze te vergemakkelijken.

Voordelen JBL:
komt bij:
zwarte in- en uitstroom vs. groen
in- en uitstroom beter instelbaar (telescoopbuis en te draaien uitstroombuis, spraybar, gewoon buisje en mondstuk)

Volgens mij krijg je bij de eheim 1 mandje sponzen en 1 mandje biologisch. Bij jbl krijg je 3 mandjes sponzen en 1 mandje biologisch. Als het dus om medium gaat zou ik voor de jbl gaan. Nu zou ik sowieso voor de jbl gaan omdat ik daar erg goede ervaring mee heb (heb er op het moment 2 van draaien).

Bij de experience zitten twee mandjes die gevuld zijn met twee verschillende goede materialen. En er zitten ook twee sponzen bij.
Wil je zwarte slangen en in en uitstroom dan moet je de 4+ serie nemen, maar die is wel een stukje duurder. Er zitten dan wel 3 mandjes in en de uitstroom snelheid is makkelijk te regelen.

Ik heb de JBL 1501 en deze heeft 2 mandjes met sponzen en 2 met biologisch materiaal waaronder 1 met buisjes en 1 met bolletjes.
Tevens is het voorfilter veel makelijker bereikbaar doordat het in het bovenste mandje zit.
Hij staat bij mij op een zelfbouw van bijna 400 ltr en is nog steeds niet schoongemaakt.
Heb hem 1 keer nagekeken maar voorfilter was nog schoon.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan