Wat is er nieuw

Jbl 900 draait alleen met sluiting open

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Ik heb net me nieuwe jbl 1501 uitgepakt en zover in elkaar gezet met de gebruiksaanwijzing en mijn oog valt op de draaiende 900 waar ik ellende mee had. Een kennis heeft hem draaiend gekregen en staat al vrolijk vanaf donderdag te draaien maar die sluitkleppen van de slanghouder stonden allebei omhoog. Zie bij de Gebruiksaanwijzing van de 1501 dat die naar beneden moeten zodat het vast zit. Ik heb gelijk die hendeltjes naar beneden gedaan maar dan stroomt er geen water door met de hendels omhoog stroomt er wel gewoon water. Ik heb hem maar even afgezet want dat zal niet goed zijn met die hendels omhoog hoewel hij zo al een paar dagen draait en geen water lekt. Wat nu?michelle

Als hij NIET lekt, en wel loopt, met de hendels omhoog, Nou, is dat tocht prima.

Omlaag zullen de afsluiters dicht zitten.

Dus, gauw aanzetten.

Dus,logisch nagedacht, had jij het dus verkeerd gezien.

Ja maar dacht is de afdichting zodat die kop met slangen vast zit, staat in gebruiksaanwijzing, dik gedrukt nooit de rechter omhoog en zou toch niet graag een fontein willen zien. Bedankt Bertus ga hem weer aanzetten en heb de nieuwe bijna klaar gaat er ook straks in Michelle

Bedoel je de kraantjes waarmee je de stroming kan bepalen? Als je die beide dicht hebt stroomt er inderdaad geen water door

Volgens mij is het ook niet logisch. Er zitten 3 hendeltjes die horen allemaal naar beneden, zoals ik lees in gebruiksaanwijzing van de 1501 maar neem aan 900 zelfde systeem dan kan je met linkse waterafvoer regelen nu stonden dus die buitenste hendeltjes beide omhoog dus ik heb ze dicht gedaan dan links de regelaar heen en weer gedaan maar doet niets doe ik allebei de hendels omhoog middelste zit wel vast dan stroomt er wel water michelle

Ja die hendels moeten naar beneden bij de 901. De middelste is voor het loshalen van de kop.
Als je de rechter dicht hebt staan dan helpt het niks wat je met links doet want de uitstroom van de bak is dan afgesloten door de rechterhendel. Ik heb hier ook de 901 staan namelijk.

De middelste is inderdaad voor het los halen/vast zetten van de kop. De 2 kleinere hendeltjes bedien je de kogelkraantjes mee die in het koppelstuk zitten en waarmee je de slangen dus afsluit als je het filter los haalt. Deze horen wel plat te liggen in de stand 'open' als je filter draait.

Als de hendeltjes tegenovergesteld staan van de beschrijving dan moet je eens heel voorzichtig met een stomp tangetje de kogelkraantjes bedienen als de koppeling uit het filter is. Dit kan doormiddel van de uitstekende puntjes aan de zijkant. Kijk dan eens hoe de afsluitkogeltjes reageren en of dit klopt met de open en dicht bediening.

Dan ook een leuke tip voor de toekomst; haal het koppelstuk uit de pomp en zet met een tang de aanzuigzijde open, emmertje eronder en je kan heel eenvouding bijna heel je bak leeg hevelen zonder elke keer aan te moeten zuigen met een losse slang.

Om de bak leeg te zuigen is dit wel een leuke tip. Nu hevel ik met de tuinslang ook gelijk de bodem iets af bij het verversen dus dan gaat dit niet werken. Maar zonder dat afhevelen van de bodem zal deze manier prima werken denk ik.

jessicapilon zei:
Om de bak leeg te zuigen is dit wel een leuke tip. Nu hevel ik met de tuinslang ook gelijk de bodem iets af bij het verversen dus dan gaat dit niet werken. Maar zonder dat afhevelen van de bodem zal deze manier prima werken denk ik.
Nee inderdaad, voor normaal onderhoud gaat er niets boven een losse slang en het bijhouden van de bodem. Maar als je een extreme waterwissel moet doen of je bak moet gewoon leeg dan werkt dit erg handig. Vooral omdat dit lang door loopt (afhankelijk hoe laag je aanzuig zit) terwijl je zelf steeds meer moeite moet doen hoe lager het waterpeil wordt.

OK dus als ik het goed begrijp kan het verder geen kwaad als die hendeltjes omhoog staan dan is er wellicht aan geknutseld. Leuke tip om te weten voor het water eruit te halen maar met een emmertje verschonen word nogal wat gezien aantal liters wat ik elke week eruit moet gaan hevelen. Ben voornemens een Petfles met slang me tuin in te fabriceren. Nog even om het beeld duidelijk te krijgen in dat blok waar de slangen in zitten zitten klepjes om de slangen open ein dicht te zetten dus als ik dat blok eruit haal loopt het water niet uit de slangen als ik met tangetje draai opend het klepje en loopt het water eruit. Zo zou het moeten horen. Ga morgen kijken hoe het zit, heb inmiddels de nieuwe erin draaien, toch handiger als beginner een complete niet aangepaste met gebruiksaanwijzing te hebben. Bedankt zover laat morgen weten hoe en wat. Michelle

Mooi een nieuw filter Michelle.
Aangezien de 900 maar een paar dagen loopt en daardoor nog niet echt een bacteriecultuur van belang bevat kan je dat filter in principe net zo goed van de bak halen.
Loop je geen risico ook mocht er toch iets niet in de haak zijn en kan je het op het gemakje ff uitpluizen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan