Wat is er nieuw

Jbl 901e of een fluval 206

Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Heb op dit moment de jbl 901e draaien en heb een nieuwe fluval 206 staan, welke is de beste optie qua filtering, levensduur, gemak en eventueel geluidsniveau? Wie weet het of heeft er ervaring mee

Ik ken die Fluval niet maar heb nu ook de JBL en ben er erg tevreden over verder.

Waarom niet een tijdje naast elkaar draaien en het verschil zelf bekijken?

Ik heb de JBL 902e gehad en heb nu de Fluval 207. Ik weet niet exact of deze anders zijn dan de 901e en de 206.

- De JBL zorgde bij mij voor een krachtere stroming dan de Fluval, of dat gewenst is is een tweede. In mijn Lido 120 vond ik de JBL misschien iets te krachtig. Qua filtering merk ik hier geen verschil in.
- De Fluval vind ik veel stiller dan de JBL, maar het geluidsniveau van een filter wil nog wel eens per filter verschillen. Bij mij bromde de JBL behoorlijk maar de Fluval hoor ik totaal niet.
- In de JBL kon ik meer biologisch filtermateriaal kwijt dan nu in de Fluval, de filterbakjes in de Fluval zijn beduidend kleiner. De Fluval zelf is natuurlijk ook wat compacter.
- De voorfilter in de Fluval bevalt mij erg goed en is gemakkelijk schoon te maken zonder dat al het andere filtermateriaal er uit hoeft.
- De standaard geribde slangen van de Fluval kunnen niet zomaar op andere dingen aangesloten worden (ander merk in of uit stroom / inline verwarming enzovoorts), mocht je dit wel willen dan kan je de slangen vervangen met maat 16/22. Als het goed is moet deze passen. De JBL spraybar in maat 16/22 heb ik wel onlangs weten aan te sluiten op de standaard slangen. Maar wel op een andere manier dan JBL voorsteld.

De JBL heeft bij mij een kleine twee jaar gestaan maar deze begon toen vanuit de motorkop te lekken. Als vervanging heb ik nu de Fluval een half jaar staan. Hoe deze het over langere termijn houdt durf ik niet te zeggen.

De 902 is de opvolger van de 901 en behalve het aangepaste bovenste bakje is de filter gelijk qua werking.

Ah dat bovenste bakje inderdaad! Die is geloof ik zelfs los te koop zodat je de 901 kan upgraden naar de 902..

Ja dat klopt je kunt daar een upgrade voor kopen.

Waarom niet een tijdje naast elkaar draaien en het verschil zelf bekijken?
Klopt heb daar nu nog niet genoeg filtermateriaal voor, kan ik wel bijhalen maar ben ook bang voor een golfslagbad. Denk dat ik voorlopig met de 901e doorga en de fluval achter de hand houd als de 901e de geest geeft. Super bedankt voor de info allemaal

Te veel stroming kun je altijd aanpassen door de gaatjes in de spraybar te vergroten of een paar bij boren (bijv van 3 naar 5 mm.) of de spraybar verlengen en in de verleng wat gaatjes bij boren

Als het nog steeds echt te gek blijft (een lido is natuurlijk niet zo heel breed) kun je overwegen de 16/22 slang met een verloop naar 19/25 aan te passen, je zult zien dat de stroming zowat halveert

Het verloop kost 2,95 en past in simpele grijze pvc buis

Te veel stroming kun je altijd aanpassen door de gaatjes in de spraybar te vergroten of een paar bij boren (bijv van 3 naar 5 mm.) of de spraybar verlengen en in de verleng wat gaatjes bij boren

Als het nog steeds echt te gek blijft (een lido is natuurlijk niet zo heel breed) kun je overwegen de 16/22 slang met een verloop naar 19/25 aan te passen, je zult zien dat de stroming zowat halveert

Het verloop kost 2,95 en past in simpele grijze pvc buis

Voor de helderheid..
Het aantal liters blijft gelijk, alleen de snelheid wordt duidelijk minder

Ik heb de JBL 902e gehad en heb nu de Fluval 207. Ik weet niet exact of deze anders zijn dan de 901e en de 206.

- De JBL zorgde bij mij voor een krachtere stroming dan de Fluval, of dat gewenst is is een tweede. In mijn Lido 120 vond ik de JBL misschien iets te krachtig. Qua filtering merk ik hier geen verschil in.
- De Fluval vind ik veel stiller dan de JBL, maar het geluidsniveau van een filter wil nog wel eens per filter verschillen. Bij mij bromde de JBL behoorlijk maar de Fluval hoor ik totaal niet.
- In de JBL kon ik meer biologisch filtermateriaal kwijt dan nu in de Fluval, de filterbakjes in de Fluval zijn beduidend kleiner. De Fluval zelf is natuurlijk ook wat compacter.
- De voorfilter in de Fluval bevalt mij erg goed en is gemakkelijk schoon te maken zonder dat al het andere filtermateriaal er uit hoeft.
- De standaard geribde slangen van de Fluval kunnen niet zomaar op andere dingen aangesloten worden (ander merk in of uit stroom / inline verwarming enzovoorts), mocht je dit wel willen dan kan je de slangen vervangen met maat 16/22. Als het goed is moet deze passen. De JBL spraybar in maat 16/22 heb ik wel onlangs weten aan te sluiten op de standaard slangen. Maar wel op een andere manier dan JBL voorsteld.

De JBL heeft bij mij een kleine twee jaar gestaan maar deze begon toen vanuit de motorkop te lekken. Als vervanging heb ik nu de Fluval een half jaar staan. Hoe deze het over langere termijn houdt durf ik niet te zeggen.
De JBL is, mocht hij gaan lekken in de kop, vrij gemakkelijk zelf te repareren. Bovendien zijn de onderdelen die daar eventueel voor nodig zijn gemakkelijk te verkrijgen. Vaak is trouwens het probleem bij een lekkende kop doorgeroeste schroefjes die sowieso eenvoudig vervangbaar zijn.

Klopt! Heb ik nog even naar zitten kijken, maar mocht m retour sturen van Amazon. En was toch al niet zo blij met het gebrom, dus wilde wel een andere proberen.

Maar proberen te repareren is anders zeker een goedkopere oplossing!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan