Ik heb de JBL 902e gehad en heb nu de Fluval 207. Ik weet niet exact of deze anders zijn dan de 901e en de 206.
- De JBL zorgde bij mij voor een krachtere stroming dan de Fluval, of dat gewenst is is een tweede. In mijn Lido 120 vond ik de JBL misschien iets te krachtig. Qua filtering merk ik hier geen verschil in.
- De Fluval vind ik veel stiller dan de JBL, maar het geluidsniveau van een filter wil nog wel eens per filter verschillen. Bij mij bromde de JBL behoorlijk maar de Fluval hoor ik totaal niet.
- In de JBL kon ik meer biologisch filtermateriaal kwijt dan nu in de Fluval, de filterbakjes in de Fluval zijn beduidend kleiner. De Fluval zelf is natuurlijk ook wat compacter.
- De voorfilter in de Fluval bevalt mij erg goed en is gemakkelijk schoon te maken zonder dat al het andere filtermateriaal er uit hoeft.
- De standaard geribde slangen van de Fluval kunnen niet zomaar op andere dingen aangesloten worden (ander merk in of uit stroom / inline verwarming enzovoorts), mocht je dit wel willen dan kan je de slangen vervangen met maat 16/22. Als het goed is moet deze passen. De JBL spraybar in maat 16/22 heb ik wel onlangs weten aan te sluiten op de standaard slangen. Maar wel op een andere manier dan JBL voorsteld.
De JBL heeft bij mij een kleine twee jaar gestaan maar deze begon toen vanuit de motorkop te lekken. Als vervanging heb ik nu de Fluval een half jaar staan. Hoe deze het over langere termijn houdt durf ik niet te zeggen.