Wat is er nieuw

JBL clearmec pad

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wortel
  • Startdatum Startdatum
W

wortel

Guest
Hallo, ik heb een vraag betreft een net her opgezet aquarium.

Ik heb van iemand zijn complete aquarium met vissen bestand overgenomen, maar helaas had hij wel zijn filter gereinigd(hier hield ik dus geen rekening mee). Ik heb vanuit mijn vijver maar wat filter materiaal erin uit geknepen en dat wat dagen laten draaien.

De vissen had ik apart in een grote verwarmde teil met beluchting maar die werden daar niet vrolijker op en er kwam sterfte.(ondanks water wissels om de dag) dus die maar overgezet naar het aquarium (daar stopte mijn indraai periode helaas al te snel natuurlijk....maar we moesten paar dagen weg en had geen vertrouwen in de teil)

Als tip had ik mee gekregen om clearmec van JBL in het filter te plaatsen en dat werkt voortreffelijk, ik meet elke keer bijna 0 waardes van ammoniak,nitriet en nitraat. Ondanks ik al wel wat gematig voer.

Is verversen om de dag 50% voor 2 weken lang dan nog wel nodig?

En draaien de filters überhaupt wel in op deze manier? Of draaien die pas in op het moment dit uit begint te werken, wat wel geleidelijk gaat?

Setup:
340 liter bak 1.80*40*50
1x Eheim 2075 en 1 x JBL 1501e
6 chicliden
1 meerval

Ik snap dat het indraaien zo niet hoort maar ik kon even niks anders meer verzinnen. Wat is nu wijsheid?
 
Wijsheid is om 2 druppelests aan te schaffen: NO2 test en een NH3/Nh4 test en daarmee je water dagelijks monitoren, dan weet je wat je moet doen, want zomaar lukraak om de 2 dagen 50% water verversen kan weleens veel te weinig zijn
 
Die 2 heb ik al en meet ik dus tegen 0 aan. Die clearmec pads verdenk ik daarvan.

Ideaal zou ik die teil weer op moeten zetten met het filter waar clearmec in zit aansluiten, en zo het aquarium op het andere filter laten indraaien zodat die waardes weer meetbaar worden en kan zien hoe de cycles loopt. Maar dat gaat weer lading stress opleveren natuurlijk.......
 
Ik neem aan dat de bodem wel is meegegeaan en functioneert en daar zitten ook veel goede bacterien in die vaak veel opvangen. Ik zou zuinig voeren de eerste weken en meten of de waterwaarden goed blijven.
 
De bodem is inderdaad mee gekomen en nat gebleven de gehele tijd. Ik heb de eerste week niet gevoerd, 2e week om de dag wat. Zoiets prima?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan