JBL co2 direct diffuser vol water


M

miekje

Guest
Nog een vraagje.

Gisteren heb ik tussen mijn CO2 systeem en uitstoom van de filter een JBL CO2 direct diffuser aangesloten.

Omdat ik de taifun niet mooi vind in een aqurium en omdat die nogal groot is.

Ik heb hem aangesloten volgens de handleiding.

Volgens de handleiding moet de co2 toevoer de eerste 24u nog uit staan, zodat het keramische buisje in de Direct diffuser kan inweken met water uit de filter.

Het stukje waar de bellenteller zit heb ik gevuld zoals aangegeven.

Maar toen ik na een paar uur ging slapen, keek ik nog eens naar mijn CO2 toestel en aansluiting, om er zeker van te zijn dat er geen lek was.

En toen zag ik dat heel de CO2 direct diffuser gevuld was mat water. Dus niet enkel het stukje voor de bellenteller, maar echt de volledige diffuser.

Is dit normaal of heb ik ergens een lek?
 
Dit is heel normaal. Eens je start met co2 zal dit terug vullen met co2 ipv water.
 
Ja, ik heb dezelfde sinds enkele weken en stond in het begin Idd vol meter water, dat is normaal
 
Hallo, mag daar ook op reageren. Ik heb ook zo'n diffuser en ook gemonteerd zoals beschreven en ook bij mij na verloop van tijd na uitschakeling staat deze vol met water. Alleen moet ik de co2 druk weer geheel opnieuw instellen want ( omhoog) anders gaat het water er niet uit. Of heb ik dan een ander probleem.
 
Dat kan je oplossen door de druk naar 1.5 te verhogen en eenmalig je naald ventiel af te regelen voor de benodigde druppels, zoals ook in de beschrijving staat weer gegeven (afhankelijk welke je hebt)
Ik heb zelf de inline diffuser van JBL en deze werkt daarmee perfect.
 
Ik heb een Dennelre drukregelaar op mijn co2 fles zitten en mijn druk is al ruim 2 bar afgelezen op de manometer die in verbinding staat met het naaldventiel. Zou het kunnen zijn dat ik er 2 terug slagkleppen op heb zitten? 1 zit er net na mijn magneetventiel en er zit er ook 1 in de inline diffuser. Wie weet is dit wel teveel tegendruk.
 
Daar ben ik dan wel bang voor ja.
 
Degene in de diffuser is er niet tussenuit te halen. Wel degene naar het magneetventiel. Nog meer suggestie's. Het is een gebruikt systeem wat ik overgenomen heb.
 
Hallo ik het probleem opgelost: ik heb het terugslag membraam uit de Diffuser gehaald ( heb even gegoogled ) en er blijkt een los terugslag membraam in te zitten. Deze heeft voor mijn co2 systeem een te hoge weerstand. Dit bleek ook want ik kwam vanochtend uit bed en het co2 systeem zou aanstaan maar niet dus,ik moest de druk omhoog schroeven om weer gang in het geheel te krjjgen. Nu had ik al een terugslag klep net na mijn magneet ventiel dus 2 was teveel. Membraam eruit water erin en hoppa druppels komen en het systeem loopt als een tierelier. Magneet klep dicht geen belletjes meer,magneet klep open even een kleine drukstoot en hij werkt weer. Bedankt en wie weet heeft er iemand anders ook wat aan.
 
:thumbs:
 
Ter aanvulling op bovenstaande. Op de site van JBL bij de FAQ (https://www.jbl.de/nl/producten/detail/7319/jbl-proflora-direct), bij de vraag "De bellenteller vult zich niet met water. Wat kan ik hieraan doen?" wordt aangegeven dat: "Indien de bellenteller na de installatie nog geen water bevat, wacht u gedurende enkele uren zonder de CO2 in te schakelen. De bellenteller vult zich door de waterstraal van het filter vanzelf. Als alternatief kunt u de kamer van de bellenteller bij de installatie zelf met water vullen." Met andere woorden; het is "normaal" dat het systeem zich vult met water als de CO2 druk weg is. Ik liep tegen het zelfde punt op, het leek mij ook niet correct en dacht dat het systeem niet juist werkte, vandaar dat ik het uitgezocht heb. Het weg halen van het inwendige terugslag membraam leidt er toe dat het water terugstroomt in het CO2 systeem. Misschien beter om de andere terugstroombeveiliging weg te halen om weerstand te verminderen.
 

Terug
Bovenaan