JBL Continu test


F

fishtankrookie

Guest
Heb er toch even een apart topic van gemaakt.

De zuignappen van de Co2 checker laten continu los. Gaat soms een dag goed en zo in een keer drijft die weer boven.
Zo vanmorgen weer want ben juist s'morgens geintereseert wat die aangeeft, omdat bij mij de co2 dag en nacht doorloopt. Waarom dat is is weer geheel iets anders.

Dus vanmorgen tijdens de koffie een voorlopige fix bedacht.
1546777032173.jpg


Dus omdat je met de standaard zuignappen verplicht bent om de checker aan de zijkant of voorkant te bevestigen, heb ik dit bedacht.

Dus twee klemmetjes aan de bovenkant daar blijft die achter haken en 1 aan de onderkant..

Mooi is anders maar als die ludwigia perennis groot word zie je er niks van weer.

Ik wil de checker daar omdat ik daar theoretisch de minste co2 verwacht. Echter voor dit door plant wel een must.

Tot nu toe hangt die nog steeds en heeft al twee fikse aanvallen overleeft van de algeneter.

Een idee als meer mensen er mee kampen. Niks if frusterender als dat ding weer bovenin drijft. En erger nog de reagens de kleurstoft verdwijnt in het water.
 
Een idee als meer mensen er mee kampen. Niks if frusterender als dat ding weer bovenin drijft. En erger nog de reagens de kleurstoft verdwijnt in het water.
Toen ik nog co2 gebruikte lag deze ook meer op de grond dan in het water, soms door onhandigheid van mij soms door vissen en soms spontaan, nooit last gehad dat de vloeistof wat uitmaakte.
 
Ik ben gestopt met die van JBL want ook hier dreef die vaak of lag op de bodem. Daarbij had ik bij 2 lekkage van de vloeistof en heb nu die van Colombo en heb hier geen last mee verder.
 
Die van Colombo ken ik zo niet. Deze had ik nog. Ben pas weer begonnen met Co2 omdat ik er toch betere resultaten mee heb. Het probleem is dus algemeen bekent. Als dit niet werkt dan toch maar iets nieuws.

Tis altied zunde om zomaar weg te gooien he.
 
Die van Colombo kun je probleemloos op de achterwand bevestigen? Met deze dus niet omdat je dan niets ziet.

Denk zelf ook dat het niet zo schadelijk is omdat de concentratie op zoveel liter te klein is. Maar tja dan de frustratie...
 
Die van Colombo kun je probleemloos op de achterwand bevestigen? Met deze dus niet omdat je dan niets ziet.

Denk zelf ook dat het niet zo schadelijk is omdat de concentratie op zoveel liter te klein is. Maar tja dan de frustratie...

Of je koopt een glazen dropchecker.
Die zien er naar mijn mening een pak beter én onopvallender uit... :rolleyes:
En je kan de zuignapjes altijd vervangen maar bij mij lossen ze zelden of nooit.



Als je even zoekt vind je ze ook goedkoper dan in onderstaande link... (de link is meer ter illustratie)
https://nl.aliexpress.com/item/Aqua...-5-5cm-Long-Term-Monitor-Kit/32500992676.html
 
Die zuignappen van beide zien er een stuk degelijker uit inderdaad. En vervangbaar, met die ik nu heb kun je dat wel schudden. Ik wil er nog 1 bij hebben in een hoek altijd baardalg op het grind ontstaat wil die hoek even een paar maanden checken wat daar mis gaat. De kosten zijn het niet, zeker als je er gemak van hebt is het het geld zeker waard..

Alie express duurd altijd zo lang ziet er wel degelijk uit. Vind de prijs van Colombo wel mee.

Kiek John zo knieperig ook weer niet haha
 
Ik heb die glazen hier ook hoor en die bevallen ook goed en ja die komen van Ali voor rond de 1 euro want zoals ik al zei zijn we hier zuinig:D:D
 
Alie express duurd altijd zo lang ziet er wel degelijk uit.

Ik bestelde de mijne een tijdje terug bij Hinterfeld maar die zijn (hopelijk tijdelijk) niet meer actief. Ik dacht dat ik iets van een 3 euro per stuk betaalde.
Maar je kan dezelfde/vergelijkbare modelletjes ook lokaal vinden hoor maar soms tegen belachelijke prijzen.

https://www.azaqua.nl/co2-checkers

Check (!) vooral de prijs van het ADA modelletje! Het design is iets fijner, het glas misschien iets beter maar er zijn grenzen natuurlijk...
Maar er staan wel een paar aanvaardbare opties tussen ook.
 
Nou ik heb er van ali ook al 2 gemold met het eraf trekken en erop drukken. Ik denk dat ze dat allemaal wel hebben zolang het glas is. Dus wees voorzichtig met deze dingen (of ik ben nog onhandiger dan ik dacht).
 
Ik heb ook glazen versies. Maar de kleur is lastig te zien, zonder witte achtergrond.

Ik heb nu ook de Colombo. Deze heeft een witte achterkant. Kun je goed aflezen.
En deze blijft goed plakken.
 
Ik heb ook glazen versies. Maar de kleur is lastig te zien, zonder witte achtergrond.

Ik heb nu ook de Colombo. Deze heeft een witte achterkant. Kun je goed aflezen.
En deze blijft goed plakken.


Die tip heb je vast niet van een vreemde gehad:D
 
Nee, er is hier een hele wijze man op het forum.


Ahummmmmm:D:D. Maar ja we maken er wel een geintje van maar ik heb al 2 glazen naar de kliko geholpen en me een keer flink gesneden toen het knapte dus ik werk liever met de test van Colombo. Vooral in het water kan het giga bloeden als je je snijdt aan zo n glazen indicator.
 
Ahummmmmm:D:D. Maar ja we maken er wel een geintje van maar ik heb al 2 glazen naar de kliko geholpen en me een keer flink gesneden toen het knapte dus ik werk liever met de test van Colombo. Vooral in het water kan het giga bloeden als je je snijdt aan zo n glazen indicator.

Dat is mij gelukkig nog niet gebeurd. Maar als zo’n zuignap hard wordt, krijg je die er moeilijk af.
Meestal pak ik dan een stanley mes. Om de zuignap eraf te halen.

Gelukkig werk ik heel verl met glaswerk op het werk, dus weet wel hoeveel het kan hebben.
 
Valt me tegen John dacht dat je vca ultra veilig als beheerder wel had. Haha
 
Als je vca hebt snij je je nooit weer. Haha
 
Ook een controller kan een keer defect zijn Ben en met een continutest zie je dat dan vrij snel;)
 
Zo blij dat ik dat gedoe met checkers niet heb. Er zitten toch voordelen aan een automaat.

Zo blij dat ik dat gedoe met die automaten niet heb, het programmeren, dat kalibreren en vervangen van de ph-probe bvb... Er zitten toch voordelen aan een magneetventiel icm dropchecker. Eens afgeregeld heb je er geen omkijken meer naar.
:D

Iedereen blij blijkbaar! Zo hoort het!

;)
 
Zo blij dat ik dat gedoe met die automaten niet heb, het programmeren, dat kalibreren en vervangen van de ph-probe bvb... Er zitten toch voordelen aan een magneetventiel icm dropchecker. Eens afgeregeld heb je er geen omkijken meer naar.
:D

Iedereen blij blijkbaar! Zo hoort het!

;)
In de afgelopen vijf jaar heb ik één keer mijn electrode vervangen. Kalibreren is bij mij ook geautomatiseerd, eigenbouw voordeel(!), gebeurd met één druk op de knop. Programmeren is trouwens óók eenmalig. De werking is zeer nauwkeurig, er zijn ook geen dag/nacht schommelingen. Maar het is ook fijn te horen dat ook andere systemen tot tevredenheid leiden.
 
In de afgelopen vijf jaar heb ik één keer mijn electrode vervangen. Kalibreren is bij mij ook geautomatiseerd, eigenbouw voordeel(!), gebeurd met één druk op de knop. Programmeren is trouwens óók eenmalig. De werking is zeer nauwkeurig, er zijn ook geen dag/nacht schommelingen. Maar het is ook fijn te horen dat ook andere systemen tot tevredenheid leiden.

Ik bemest meerdere bakken per drukregelaar/fles dus dan zou ik al moeten beginnen knutselen met meerdere magneetventielen en/of meerdere controllers/electrodes vandaar is een dropchecker voor mijn situatie handiger.
En zoals je zegt gebruik ik dit systeem naar tevredenheid dus ik denk dat er inderdaad meerdere wegen naar Rome zijn.

"Elk systeem heb ze voor- en ze nadeel" is hier van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Ik bemest meerdere bakken per drukregelaar/fles dus dan zou ik al moeten beginnen knutselen met meerdere magneetventielen en/of meerdere controllers/electrodes vandaar is een dropchecker voor mijn situatie handiger.
En zoals je zegt gebruik ik ditsysteem naar tevredenheid dus ik denk dat er inderdaad meerdere wegen naar Rome zijn.

"Elk systeem heb ze voor- en ze nadeel" is hier van toepassing.
Bovendien is er bij mij sprake van een eigenbouw (Arduino-)aquariumcomputer; behalve de CO2 wordt hiermee ook het licht en de watertemperatuur verzorgt. Hetzelfde geldt voor een doseersysteem dat ik ook gebouwd heb. Dan zou je dus op zich met één controller meerdere bakken kunnen aansturen. Meerdere magneetventielen, wanneer de CO2 per bak beheerst moet worden, ben je altijd nodig evenals meerdere dropcheckers en/of electrodes. Er is dus heel veel mogelijk!
 
Iedereen is uiteraard trots op zijn eigen systeem. De checker bij mij is er voor dat ik wil weten of die co2 elke plek optimaal is.

Voordeel van een checker is ongeacht het merk de manier is omdat te checken.

Waarom? De pH meter geeft geen optimaal beeld. Dus in mijn geval met de ludwigia perrenis heb ik hem daar onderin hangen. Als er een hoek is wat achterblijft hang ik de checker daar.

Maar dan komt het neer op circulatie niet het co2 systeem op zich.

Wel fijn dat iedereen meedenkt. Bedankt leden. Ga voor tweede checker van Colombo.
 
Zo blij dat ik dat gedoe met checkers niet heb. Er zitten toch voordelen aan een automaat.

Ik heb ook een automaat. Maar ik heb er toch een checker in.

Als ik de controller volgens de tabel instel, dan is de checker niet echt groen.
Dus ik zit meestal 0,2 pH lager dan de tabel waarde.
 
Tja ik ben het eens met Biljoen en er zijn al zoveel topics aan gewijd over tabellen als ze al dan niet kloppen of toch wel. Vind het niet zo interessant.

John ik hoop het mijn fix heeft het ook weer begeven. Ik lees vaak dat je heel veel aquariums hebt dus dat ik er plezier van krijg twijfel ik niet over. Bedankt voor alle input.
 

Terug
Bovenaan