Wat is er nieuw

JBL Cristalprofi E1902 filterkop vult zichzelf met water en lekt

Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Ik heb begin 2023 de JBL Cristalprofi E1902 filter gekocht na lang vergelijken en zoeken. Leek een goede filter met veel vermogen wat ik voor mijn 420 liter aquarium wel kon gebruiken.
Ging ook tot deze zomer prima, maar toen begon de ellende. Ik wilde mijn CO2 diffusor uit de bak krijgen en had de inline optie van JBL gekocht om er tussen te zetten.
Na het plaatsen hiervan, had ik ineens lekkage in het filter. Eerst dacht ik dat het aan de inline diffusor lag, dat die iets deed met de druk, waardoor water uit de verkeerde plekken werd gepompt.
Maar na wat prutsen kreeg ik de pomp weer waterdicht. Durfde alleen niet meer de pomp aan te raken.

Gisteren moest ik het filter echt wel een keer weer schoonmaken. Stroming was minder en na 3 maand moest het nu toch echt gebeuren.
Ik was al voorbereid door nieuwe rubberen ringen klaar te hebben liggen.
Filter opengemaakt, schoongemaakt en super zorgvuldig weer in elkaar gezet. Rubberen ring vervangen, ingesmeerd met vaseline en weer onder de bak gezet.

En het leek ook in orde, voor 10 minuten. Toen kwam het water weer langs de filterkop aan alle kanten er door heen te lekken.
Zodra ik de filterkop los haal en deze kantel, komt er ontzettend veel water uit. De kop pompt zichzelf helemaal vol.
Op internet gelezen dat het nog wel eens een start-knop kon zijn, dus ik heb de hele filterkop gedemonteerd, de knop losgehaald, het rubber daarin vervangen en weer netjes strak aangedraaid.
Daarna echt overdreven rustig stap voor stap alles terug geplaatst, zodat ik 100% zeker was dat ik alle goed had zitten.
- rubbers ingesmeerd
- schroefjes netjes strak aangedraaid
- alles schoon en drooggemaakt
- water eruit, mandjes rustig op elkaar gezet
- filter aangesloten, een paar keer de startknop indrukken om te vullen

Filter weer aangezet en na 10 minuten helaas weer overal water. Langs de rand, bij de clips, bovenop bij de kop van de slangingangen. Overal komt water uit de filterkop zetten.
Nog voor een laatste keer opengemaakt, en de filterkop zat weer helemaal vol met water.
Na 3 uur prutsen heb ik de moed opgegeven, omdat ik alles heb geprobeerd. Nu een filter van Eheim erin gezet en mijn filtermateriaal over gezet.
De JBL staat nu in de schuur, maar ik vind het zonde dat een filter van €260 na 2,5 jaar nu al kapot lijkt.
Wat gaat hier mis?

Ik durf het niet te zeggen en heb er 3 draaien en tot nu toe zonder gedoe.
@benvo weet volgens mij wel wat van filters af.

Ik heb hier hetzelfde probleem gehad met de 902e. Uiteindelijk bleek 1 van de rubbertjes van het aansluitblok te lekken.
zo'n aansluitblok is voor niet al te veel geld compleet te bestellen dat heb ik ook gedaan.
Je kan het beter compleet bestellen dan dat je dat blok uitelkaar gaat halen.
Screenshot_20251013_124259_Samsung Internet.jpg

Zitten de filtermandjes er recht in? Ik heb bij de 902 ook lekkerij gehad, en ik dacht dat de mandjes met materiaal goed opelkaar stonden, maar toch stond eentje een beetje scheef. Dat rechtgezet en direcht geen lekkage meer. Misschien het controleren waard?

Volgens mij heb ik toen het slangenblok losgehaald dus ook de slangen en dan 1 kant dicht gehouden en dan erin blazen of vacuüm zuigen. Ik hoorde het toen sissen.

Toen kwam het water weer langs de filterkop aan alle kanten er door heen te lekken.
Dat heb je niet als dat slangenblok lekt lijkt me want de heb ik ook een keer moeten vervangen maar had toen licht water aan een kant van de filter. Maar als het rondom is......................

Ik heb een (tweedehands) 1902e gehad en daarbij zat er een scheur in de filterkop. Over de kwaliteit van het plastic ben ik niet zo te spreken bij die filters, maar mogelijk is dat met gloednieuwe anders.

Zitten de filtermandjes er recht in? Ik heb bij de 902 ook lekkerij gehad, en ik dacht dat de mandjes met materiaal goed opelkaar stonden, maar toch stond eentje een beetje scheef. Dat rechtgezet en direcht geen lekkage meer. Misschien het controleren waard?
Mandjes zaten er recht in. Had zelfs nog filtermateriaal eruit gehaald zodat ik zeker wist dat alles netjes aansloot. Dus dat was het (helaas) niet

Ik heb hier hetzelfde probleem gehad met de 902e. Uiteindelijk bleek 1 van de rubbertjes van het aansluitblok te lekken.
zo'n aansluitblok is voor niet al te veel geld compleet te bestellen dat heb ik ook gedaan.
Je kan het beter compleet bestellen dan dat je dat blok uitelkaar gaat halen.
Bekijk bijlage 391538
Waarom compleet bestellen? Het blok is met een paar schroeven eenvoudig uit elkaar te halen. Het platte rubber onder de startknop is vaak de oorzaak van lekkage. Kijk daarnaast altijd de o ringen na. Let op de afsluitkranen bij het uit- en in elkaar zetten van de kop. Verwissel ze niet, linkerkraan moet links blijven en de rechterkraan uiteraard aan de rechterkant. Simpel klusje!

Waarom compleet bestellen? Het blok is met een paar schroeven eenvoudig uit elkaar te halen. Het platte rubber onder de startknop is vaak de oorzaak van lekkage. Kijk daarnaast altijd de o ringen na. Let op de afsluitkranen bij het uit- en in elkaar zetten van de kop. Verwissel ze niet, linkerkraan moet links blijven en de rechterkraan uiteraard aan de rechterkant. Simpel klusje!
Bij mij kwam het langs die rubbers die je van bovenaf ziet zitten en uit gemak heb ik ook een nieuw blokje gehaald en de lfs gaf al aan dat daar vaker problemen mee zijn.

Simoniem
Misschien dat ik een bijdrage kan leveren.
Als het slangaansluitblok van het filter wordt verwijderd kijk dan even of de beide rubbers van in en uitlaat op die unit niet verschoven zijn, die moeten in de uitsparing blijven zitten.Zou adviseren om bij elke keer voor het terug plaatssen van dit blok de beide rubbers met weinig vaseline deze in te smeren zodat het terugplaatsen makkelijk gaat.

Als het water rondom het filter lekt lijkt mij dan toch dat de stapeling van de mandjes niet correct is ondanks jou controle, je moet tijdens stapelen een klik horen wat dan ondermeer aangeeft / inhoud dat ze goed in elkaar passen.
Als alle mandje's geplaatst zijn in het filter controleer dat dan door zorgvuldig te meten hoe diep ze in het filter staan je kan op 4 zijden meten vanaf het bovenste mandje tot bovenzijde filter, enkele millimeters verschil er tussen is dus niet goed.
De 4 veer-klemmen die het filter afsluiten zijn sterk genoeg om het motorhuis op het bovenste mandje te trekken, maar als de stapeling niet goed is en de mandjes liggen scheef of te hoog zal het motorhuis zichzelf iets oplichten ( door de weerstand van verkeerde stapeling) waardoor en dan lekkage ontstaat.

De ellende die jij ervaart hier ook meegemaakt toen ik nog een aquarium had.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan