Wat is er nieuw

jbl cristalprofi e900

haasy

Member
Lid geworden
17 februari 2014
Berichten
21
Dag leden van dit mooi forum!

Ik heb sinds kort een 2e hands vision 260 bak gekocht, daarbij zat de jbl e900 cristalprofi, die vandaag precies 1 jaa oud is. Nu zag ik gisteren op Youtube een filmpje van de uitstroom, en ik schrok eigenlijk hoeveel harder die gaat dan bij mij. Ik heb van het filtermateriaal alleen het bovenste gedeelte schoongemaakt omdat daar wat blad in zat, wss door het opnieuw inrichten van de bak. Kan iemand mij hierbij helpen, waar dit aan zou kunnen liggen?

bvd! :help:
 
Niet in paniek raken. Kalm blijven.

Een extern filter gaat altijd langzamer stromen naarmate hij voller met vuil zit. Dat vuil wil je juist hebben tot op bepaalde hoogte. In het vuil zitten al je gunstige bacteri�n. Niet meteen reden voor zorgen dus.

Dan praktisch:
- welk youtube filmpje?
- kun je een filmpje maken van jouw uitstroom?

~ Ivo
 
Ik heb laatst hier enkel de slangen van de filters helemaal schoongemaakt en wist niet wat ik meemaakte bv.
Leek voor het oog wel meevallen maar zo'n laagje aanslag heeft echt behoorlijk invloed op de doorstroming,misschien ook wel in jouw geval...
 
Ik zie nu dat het een promotiefilmpje is van JBL, dus dat de filter waarschijnlijk dan ook nieuw is. Ik heb een filmpje van mijn uitstroom gemaakt.

Dit is het youtube filmpje wat ik had gezien (en mijn lichtelijke schrik reactie gaf):
[video]https://www.youtube.com/watch?v=IVhJLBgK12c[/video]

en dit is het filmpje van mijn uitstroom:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2zW5uj2efI4[/video]


Ik hoop dat dit voldoende beeld geeft.
alvast bedankt
 
Kijk dan alle bakken in de pomp na.

Haal de rotor uit de kop,en maak die schoon.
Kijk of de rotor op de as vast zit.
Verstopping in de kop?
In de goorsteen uitstroom testen.

Maak de slangen schoon.
Kijk de bocht na, scherpe hoeken verstoppen snel.
Stuk electradraad,pluk watten,en er door trekken.
 
Ik zou inderdaad ook de slangen eens bekijken zoals Seabait en Bertus aangeven. De stroming lijkt me nu op het eerste oog niet meteen dramatisch, maar misschien kunnen mensen met een e901 er een verder licht op schijnen.

~ Ivo
 
Bertus zei:
Kijk dan alle bakken in de pomp na.

Haal de rotor uit de kop,en maak die schoon.
Kijk of de rotor op de as vast zit.
Verstopping in de kop?
In de goorsteen uitstroom testen.

Maak de slangen schoon.
Kijk de bocht na, scherpe hoeken verstoppen snel.
Stuk electradraad,pluk watten,en er door trekken.


wat bedoel je met het nakijken van alle bakken? Dus waar moet ik na kijken, en waar moet ik op letten? IK begrijp dat je de bakken bedoeld waar het filtermateriaal in zit 😀
Is er ergens een how-to voor de overige dingen die je opnoemt?
bvd
 
Ja, de bakken in het filter.
Of dat niet vervuild is, en verstopt.
Is toch niet zo moeilijk?

Lees wat er staat.
Wat is een rotor? wat is de as?
 
Ja dat snap ik, de vraag was alleen waar op te letten. Maar dat is al duidelijk, ondanks je manier van typen wat verkeerd over kan komen.
Bedankt, zal het eens nakijken allemaal
 
Ik heb straks alle bakken eruit gehaald en de filters eruit gepakt, zag er in mijn ogen prima uit. onder in de bak zat wel erg veel vuil, het was een dikke drab om het zo maar even te noemen. Dit is het enigste wat ik eruit heb gehaald. De rotor zat mooi op de as, geen verstoppingen daar te zien. Heb het getest in de gootsteen en hij liep in mijn ogen als een trein. Alles weer in elkaar gezet en het stroomt nu wel wat harder door. Veder ben ik een leek in het aquarium wereldje en ga er dus maar van uit, dat de man waarvan ik de bak heb gekocht wist waar hij mee bezig was (zo zag het eruit). En hij dus ook alle filters in goede volgorde heeft gedaan. zie foto hieronder. Zo heb ik het eruit gehaald, dus links is bovenin, en rechts is onderop.

filtermateriaaloverzichthaasy.jpg


Ik heb nog meer foto's, mochten deze nodig zijn.

bvd
 
De vraag is dan ook, is dit oke? of wat moet/kan, beter/anders

bvd 😀
 
Kijk ,je hebt de kop getest.
Dan weet je ook dat die goed draait.

Ik zie de middelste bak, in dat platte zakje?weet niet wat daar inzit, maar ken een flinke remmer zijn.
Wat is dat in het midden? geelachtig?
 
Vind zowiezo dat jij veel sponzen er in hebt , in mijn 901E Heb ik alleen maar de groffe en fijne spons boven in

Voor de rest keramish ofzo iets
 
ja ik heb veder geen idee wat er in zit, heb hier eerlijk gezegd ook niet naar gevraagd.
filterhaasy3.jpg

Hierop is voor jullie misschien duidelijk te zien wat het is. Het zakje met zwart spul erin, ligt daar nog bovenop. En het filtermateriaal wat er aan de zijkanten te zien is op youtube, die heb ik helaas niet en zal die dus moeten kopen. Bertus, kan jij mij vertellen wat die ronde balletjes zijn? zoals te zien op het filmpje wat je plaatste. en zoals via dat filmpje is dit dan ook de beste manier?
Sorry voor de vele vragen, maar wil het graag gewoon goed hebben allemaal
bvd 😉
 
Straatklinkerfm zei:
Vind zowiezo dat jij veel sponzen er in hebt , in mijn 901E Heb ik alleen maar de groffe en fijne spons boven in

Voor de rest keramish ofzo iets

Dus jij hebt het ongeveer zoals op het filmpje te zien is?
 
Siporax is ook goed ,hoor, de rechtse bak.
Die ronde balletjes,heb ik nooit gezien.

Zakje zit kool in.
Laat die er eens uit.
En wat in het gele zakje zit,weet ik niet.
 
Die ronde balletjes kunnen Eheim Substrat Pro zijn. Doet zo ongeveer het zelfde als Sera Siporax.
 
Oke! bedankt voor de reacties!

Dus dan moet ik in de onderste 2 bakken Siporax doen, zonder filter ertussen (hoe het nu wel zit)? en dan de 2 bakken die daarboven komen nog filtermateriaal van grof naar fijn?
 
Volgens mij hoef je maar 1 bak , van grof naar fijn te doen , en dan de bovenste bak
 
wat gaat er in de ''3e'' bak dan?


gr :petjeaf:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan