Wat is er nieuw

JBL CristalProfi e901 - inrichting

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
We hebben deze week een Rio 180 opgehaald met externe filter. Dit is de JBL CristalProfi e901. We moeten nog enkele dagen wachten totdat we een nieuw onderkastje krijgen voor het aquarium.

Tot die tijd zijn we eigenlijk alles aan het uitproberen en ontdekken. Dit is in feite de eerste buitenfilter die we in onze handen hebben. Nu hebben we net de inrichting van de filter bekeken en zagen de volgende indeling van boven naar onder:

wcZDvGlmtIjxYV5kq03ZL2BPZs8vwBoy.jpeg

Is hier nog iets aan te verbeteren of is dit prima zo? Tips zijn zeer welkom 🙂

Dat lijkt me wel prima. Is wel wat anders dan standaard bijgeleverd maar helemaal niet verkeerd. De bacteri�n hebben materiaal genoeg om zich op te nestelen.

nergens witte filterwatten? deze zou ik ook wel even plaatsen als ik jou was.

op de laatste plek voordat het water het aquarium weer ingaat.

verder lijkt mij dit ook prima verder zo.

RichD1011 zei:
nergens witte filterwatten? deze zou ik ook wel even plaatsen als ik jou was.

op de laatste plek voordat het water het aquarium weer ingaat.

verder lijkt mij dit ook prima verder zo.

JBL maakt standaard ook geen gebruik van witte filterwatten. De kleine stukjes links en rechts in de eerste bakje vangen het grootste vuil op.

Jbl Uniclear Filterpad Vl 120-250 schrijf ook een recensie...

Jbl uniclear filtermateriaal van hoogwaardige,waterdoorlatende schuimstof of vormbestendig kwaliteitsvlies van geperste textielvezels is in een praktisch formaat voorgesneden en past in vele soorten aquariumfilters.

Ik heb ook de 901 en daar zat 1 bak minder met bolletjes bij en op die plaats zitten de blauwe sponzen. Zelf zou ik ook het op die manier doen dus. In de bovenste bak zie je in het midden 2 lagen sponzen en ik heb 1 laag verwijderd en onder de overgebleven laag blauwe spons filterwatten gedaan.

Zonder filterwatten blaast hij het stof er zo weer uit.

Dus een bakje met bolletjes zeg maar opofferen en daar dan blauwe sponzen �f filterwatten in doen? En dan deze als bovenste bakje gaan gebruiken?

Als laatste filtermateriaal witte watten om geen vuildeeltjes terug in de bak te blazen.
Deze watten af en toe verschonen en de rest met rust laten.

peterdenhaag53 zei:
Als laatste filtermateriaal witte watten om geen vuildeeltjes terug in de bak te blazen.
Deze watten af en toe verschonen en de rest met rust laten.

Dus van onder naar boven:
- buisjes
- bolletjes
- sponzen (groen die er nu in zitten zijn prima?)
- filterwatten

Hoeveel watten heb ik nodig? Tot de rand volstoppen, de helft?

Ja, zo kan het.
Niet helemaal vol proppen met watten...laagje is genoeg.

Watten inderdaad niet gaan proppen.

Oke dan doe ik gewoon een acceptabel laagje watten erin. Hoe vaak moet je die - bij gemiddelde vervuiling - vervangen?

Even aankijken. Hangt van de situatie af. Bekijk het eens na een paar weken hoe vuil het is. En dan flink uitspoelen en weer terugplaatsen. Vervangen doe ik pas als het "versleten" is .

Kwestie van uitproberen.

Super. Dank voor de tips, we gaan ermee aan de slag!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan