Wat is er nieuw

JBL crystal profi e1502

LeentjeVis

Well-known member
Lid geworden
3 december 2019
Leeftijd
44
Beste mensen,

Namens me zoon een vraagje
Hij heeft een aquarium van 450 liter.
Nu heeft hij een aquarium pomp JBL crystal profi e1502
Hij is nu al meerdere keren terug gegaan naar de winkel omdat de pomp herrie (brom en tril) geluid maakt wat erg storend is.
Hij staat in de aquarium kast met Deurtje dicht anders is er nog meer geluid.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat hebben jullie eraan gedaan?
Er zit hopelijk een geluidsfragment bij die het doet.
Alvast bedankt.

Bijlagen

• VID-20220330-WA0001.mp4
    4.2 MB
Heb je resonantie door slangen in de kast en is hij nieuw want vaak moeten ze ff indraaien.
Soms is het wat lucht en door hem goed te kantelen een paar keer wil dit er wel uitgaan.
Ik heb er hier ook een maar die hoor je niet als het kastje open is en je ervoor staat.

Als ik het zo hoor denk ik dat hij er mogelijk lucht in heeft zitten.
Hoe het mij is geleerd (en wat voor mij ook goed werkt); mijn aansluit-stappenplan:

Bij het vullen van de JBL goed vol stoppen met water, dan de kop er op, liever dat er wat uit overstroomt dan te weinig water (en dus lucht) er in. Die kop vast klikken op die vier punten. Dan filter terug plaatsen. Dat slangenstuk aansluiten, en dan de starktknop gebruiken om wat er nog aan lucht in zit, uit te krijgen. De knop kan wat vast zitten. Paar keer indrukken tot je merkt dat er lucht en daarna water uit komt (ik doe dit zelf met de JBL nog buiten de kast en plaats het filter na het startknop gebeuren pas terug in de onderkast- de slangen etc zijn dan uiteraard wel aangesloten 😉 ).
Filter aanzetten.
Als hij dan nog herrie maakt; het filter wat naar voren laten hellen. Zodat wat er dan nog eventueel aan lucht in zit, er uit kan. Die van mij leg ik soms nagenoeg plat op z'n kant, ligt een beetje aan de herrie. Als het goed is zou hij dan al minder moeten brommen. Dan ga je langzaam en met beleid terug kantelen naar staande positie. Bromt hij weer, dan houd je hem weer hellend. Enz. Je kan dat op gehoor doen. Even kijken of er lucht door de uitstroomslang komt, dat daar niet een of ander bochtje zit wat de boel tegen houdt.
Meestal hoor ik vlak na onderhoud mijn JBLlen (heb er 3) ietsje beter dan wanneer ze al een poosje staan. Maar dat trekt dan na een poosje weer weg om ze uiteindelijk nagenoeg niet te horen.

Laatste puntje van aandacht; heeft hij toevallig iets van een luchtsteentje in de buurt van de inlet naar de JBL hangen? Zou kunnen dat hij daarmee verse lucht de JBL in importeert. Ik heb recent ondervonden dat dat een dingetje kan zijn 😉.

Wat @jessicapilon zegt, is dat er ook iets mee kan resoneren (waardoor je het nog beter hoort). Mogelijk een combinatie.

Wat heeft de winkel gezegd?

Ik hoop dat dit iets voor hem oplost!

Hoe het mij is geleerd (en wat voor mij ook goed werkt); mijn aansluit-stappenplan:

Bij het vullen van de JBL goed vol stoppen met water, dan de kop er op, liever dat er wat uit overstroomt dan te weinig water (en dus lucht) er in. Die kop vast klikken op die vier punten. Dan filter terug plaatsen. Dat slangenstuk aansluiten, en dan de starktknop gebruiken om wat er nog aan lucht in zit, uit te krijgen. De knop kan wat vast zitten. Paar keer indrukken tot je merkt dat er lucht en daarna water uit komt (ik doe dit zelf met de JBL nog buiten de kast en plaats het filter na het startknop gebeuren pas terug in de onderkast- de slangen etc zijn dan uiteraard wel aangesloten 😉 ).
Filter aanzetten.
Als hij dan nog herrie maakt; het filter wat naar voren laten hellen. Zodat wat er dan nog eventueel aan lucht in zit, er uit kan. Die van mij leg ik soms nagenoeg plat op z'n kant, ligt een beetje aan de herrie. Als het goed is zou hij dan al minder moeten brommen. Dan ga je langzaam en met beleid terug kantelen naar staande positie. Bromt hij weer, dan houd je hem weer hellend. Enz. Je kan dat op gehoor doen. Even kijken of er lucht door de uitstroomslang komt, dat daar niet een of ander bochtje zit wat de boel tegen houdt.
Meestal hoor ik vlak na onderhoud mijn JBLlen (heb er 3) ietsje beter dan wanneer ze al een poosje staan. Maar dat trekt dan na een poosje weer weg om ze uiteindelijk nagenoeg niet te horen.

Laatste puntje van aandacht; heeft hij toevallig iets van een luchtsteentje in de buurt van de inlet naar de JBL hangen? Zou kunnen dat hij daarmee verse lucht de JBL in importeert. Ik heb recent ondervonden dat dat een dingetje kan zijn 😉.

Wat @jessicapilon zegt, is dat er ook iets mee kan resoneren (waardoor je het nog beter hoort). Mogelijk een combinatie.

Filter aanzetten.

Hoi ik ben de zoon van leni
Als ik hem kantel lekt hij heb jij dat ook de filter is net 3 weken oud

Laatst bewerkt:
Hoi ik ben de zoon van leni
Als ik hem kantel lekt hij heb jij dat ook
Welkom Aad vis, zoon van Leni!

Wat balen van je filter. Het klopt wat @jessicapilon zegt. Hij hoort niet te lekken. Weet je waar het water vandaan komt?

Goed om even na te lopen: heb je alle mandjes goed op elkaar gestapeld? Dat kan nog wel eens een beetje tetrissen zijn, hengsels even goed omlaag drukken en dan een beetje wiebelen, dat ze in elkaar grijpen. De kop sluit niet goed af als de mandjes niet goed gestapeld zijn.
Die dingen waarmee je het allemaal dicht klapt/klinkt horen de boel goed af te sealen. Ik klik ze meestal kruislings vast. Dus eerst linksvoor bijvoorbeeld, dan rechtsachter, en dan de andere twee. En dan als laatste de slanginzet (die je in de filterkop vast klemt met die middelste hendel). Die drie dingen zou ik even nalopen. En kijken of je behuizing iets van scheurtjes vertoont.

Als je daar niks vindt; kan het zijn dat er nog wat water zat in die 'inhammetjes' (onder het vastklemstukje)? Bij mij blijft daar wel eens iets van water staan na het afvullen.

de filter is net 3 weken oud
Geeft ie al vanaf het begin die brom?
Je bent terug geweest naar de winkel ermee begreep ik, wat hebben ze je toen gezegd?

Welkom Aad vis, zoon van Leni!

Wat balen van je filter. Het klopt wat @jessicapilon zegt. Hij hoort niet te lekken. Weet je waar het water vandaan komt?

Goed om even na te lopen: heb je alle mandjes goed op elkaar gestapeld? Dat kan nog wel eens een beetje tetrissen zijn, hengsels even goed omlaag drukken en dan een beetje wiebelen, dat ze in elkaar grijpen. De kop sluit niet goed af als de mandjes niet goed gestapeld zijn.
Die dingen waarmee je het allemaal dicht klapt/klinkt horen de boel goed af te sealen. Ik klik ze meestal kruislings vast. Dus eerst linksvoor bijvoorbeeld, dan rechtsachter, en dan de andere twee. En dan als laatste de slanginzet (die je in de filterkop vast klemt met die middelste hendel). Die drie dingen zou ik even nalopen. En kijken of je behuizing iets van scheurtjes vertoont.

Als je daar niks vindt; kan het zijn dat er nog wat water zat in die 'inhammetjes' (onder het vastklemstukje)? Bij mij blijft daar wel eens iets van water staan na het afvullen.

Geeft ie al vanaf het begin die brom?
Je bent terug geweest naar de winkel ermee begreep ik, wat hebben ze je toen gezegd?
Ja hij is vanaf het begin
Ben naar winkel geweest ee en nieuwe pomp met omhulsel gehad precies hetzelfde geluid het kantelen naar de slangen

Dit is hij nu

Bijlagen

• VID_20220330_191651.mp4
    30.6 MB
Ik heb een 1902, toen ik hem (nieuw) in gebruik nam maakte die ook herrie, bleek dat de as gebroken was. Ik heb een nieuwe as gekregen en toen was het minder. Daarnaast heb ik tegen het resoneren naar het PVC leidingwerk siliconen slangen gebruikt.

Update,
Na alles geprobeerd te hebben maakt hij sinds vanacht een ...... herrie het brommen en trillen is nu erger.
Op een af ander manier niet stil te krijgen.
Bedankt iedereen voor de hulp. Denk het beste maar terug naar winkel te gaan. Want dit is niet te doen.

Wat ellendig!
Je zou kunnen vragen om hem in de winkel even aan te laten sluiten (draai je hem in een emmer met water of zoiets). Misschien dat ze op die manier voor je kunnen troubleshooten waar het probleem vandaan komt.

Wat ellendig!
Je zou kunnen vragen om hem in de winkel even aan te laten sluiten (draai je hem in een emmer met water of zoiets). Misschien dat ze op die manier voor je kunnen troubleshooten waar het probleem vandaan komt.
Ja idd echt een ellende
Nu weer aan het proberen om te zien om vermindering.
Maar elke keer als we denken ja dat is te doen gaat hij weer.beginnen.
En hop er zit weer lucht (denk ik ) in.
Filter inhoud veranderd.
Hij bromt wel minder maar.is nog aanwezig

Kijk eens even of je de mandjes goed op elkaar hebt staan? Wanneer je de kop er opzet na het opstapelen van die mandjes mag het niet zo zijn dat je kracht moet zetten op de klemmen. Die moet je gemakkelijk aan kunnen trekken. Omdat je aangeeft lekkage te hebben wanneer je de pomp schuin houdt denk ik dat daar je probleem ligt. Wanneer je de mandjes allemaal goed gestapeld hebt moet je de kop er dus al mooi recht en aansluitend op kunnen zetten en zonder kracht vast kunnen zetten met je klemmen. Dit vraagt preciesheid!

eigenlijk heel simpel als het filter lekt bij schuin houden dan zijn meestal de mandjes niet goed gestapeld
Of het afdicht rubber is niet goed meer.
beide veroorzaakt lucht aanzuigen met als resultaat herrie.
Al hoewel ik een een 1501 heb staan die herrie blijft maken waarschijnlijk een maandag morgen product.

Kijk eens even of je de mandjes goed op elkaar hebt staan? Wanneer je de kop er opzet na het opstapelen van die mandjes mag het niet zo zijn dat je kracht moet zetten op de klemmen. Die moet je gemakkelijk aan kunnen trekken. Omdat je aangeeft lekkage te hebben wanneer je de pomp schuin houdt denk ik dat daar je probleem ligt. Wanneer je de mandjes allemaal goed gestapeld hebt moet je de kop er dus al mooi recht en aansluitend op kunnen zetten en zonder kracht vast kunnen zetten met je klemmen. Dit vraagt preciesheid!
Alles goed aan gesloten. Lekkage was van de vorige. Alles sluit goed aan. Maar dat geluid. Dat kan aardig op je zenuwen werken

Alles goed aan gesloten. Lekkage was van de vorige. Alles sluit goed aan. Maar dat geluid. Dat kan aardig op je zenuwen werken
Nou, wanneer je het filter schuinhoudt en er is dan lekkage is alles dus niet goed aangesloten. Je eigen eerdere opmerking volgend. Vandaar mijn advies. Maar wanneer dat dit niet meer aan de orde is is dat probleem getackeld. En bij een nieuw filter is er garantie. Succes trouwens.

eigenlijk heel simpel als het filter lekt bij schuin houden dan zijn meestal de mandjes niet goed gestapeld
Of het afdicht rubber is niet goed meer.
beide veroorzaakt lucht aanzuigen met als resultaat herrie.
Al hoewel ik een een 1501 heb staan die herrie blijft maken waarschijnlijk een maandag morgen product.
Niet te hopen want dit is de 2 de al we hebben vande week omgeruild maar nu weer het zelfde probleem.
Na opnieuw op starten is hij ff stil na 10 min begint hij weer
Nou, wanneer je het filter schuinhoudt en er is dan lekkage is alles dus niet goed aangesloten. Je eigen eerdere opmerking volgend. Vandaar mijn advies. Succes trouwens.
Dat klopt we hadden de vorig pomp was goed aangesloten en die lekte in de zat niet goed dus die om geruild en toen een andere en toen was me zoon bang dat het weer zou gebeuren.
Maar deze lekt niet.
Gelukkig alleen nog het vervelende rotgeluid.

Als ie in het begin stil is dan zou je zeggen dat er nog steeds lucht binnen komt
Kan zijn dat de slangen niet goed er op zitten of wat ook wel eens voorkomt een gaatje in de aan zuig buis/bocht.

Had het eerder al even genoemd, maar je hebt niet iets in de buurt van je inlet zitten wat lucht genereert he? Zoals een luchtsteentje? Waardoor er lucht je filter in gezogen wordt?

Had het eerder al even genoemd, maar je hebt niet iets in de buurt van je inlet zitten wat lucht genereert he? Zoals een luchtsteentje? Waardoor er lucht je filter in gezogen wordt?
Nee geen lucht steen of iets

Lieve mensen,
Bedankt voor al jullie hulp.
Echter zijn we terug gegaan naar de winkel en hij is daar getest. Conclusie pomp defect. ,🤬🤬🤬
Oplossing niet dezelfde pomp terug maar een andere aan geschraft de Eheim professional 4+
Wat ben ik blij stilte.
Iedereen bedankt. 😀😀

Wat fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben over waar het probleem lag. En nog beter: rust!
Alle goeds met de verdere opstart/in gebruik neming gewenst!

Wat fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben over waar het probleem lag. En nog beter: rust!
Alle goeds met de verdere opstart/in gebruik neming gewenst!
Dank je wel.👍

Ja, dat weet ik.
Heb ook 2 weken zo’n bromding gehad. Heb deze gelijk de deur uit gedaan.
Was ook niet stil te krijgen.

Ben toen ook voor Eheim gegaan. Stuk stiller.

Heb nu zelfs een Eheim 1200XLT en die is ook nog steeds stiller dan de JBL.

De ervaringen lijken zoals vaker heel verschillend want zowel de 901 als de 1502 hoor ik niet en als ik het kastje open heb en er vlakvoor zit op 1 meter afstand dan hoor ik ook niks.

Helaas was de onze kapot.
Hij was in de winkel gecontroleerd en die zei ook het is helaas een maandag ochtend product.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan