Wat is er nieuw

JBL CrystalProfi aansluitingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Justinvd
  • Startdatum Startdatum
J

Justinvd

Guest
Daar ben ik weer 😛

Ik heb al een tijdje een externe filter van JBL (e901 crystalprofi), maar ik vind de aansluitingen toch niet helemaal veilig. Voor wie ze niet kent het is een schroefdraad waar je de slang overheen schuift en vervolgens aandraait met een moertje zodat ze slang niet terug kan schieten(google is je vriends als je niet weet waar ik het over heb). Ik ben zelf heel erg bang dat deze slangen toch los schieten, is 1 keer gebeurt tijdens het schoonmaken van de filter. Heb geprobeerd die slang iets steviger te zetten maar dat is zeer lastig met nog water in de slang. Hij lijkt nu vast te zitten maar graag zou ik meer zekerheid willen.

Dus als iemand iets weet laat het maar horen.

ps. ik dacht zelf aan een lading teflon tape eroverheen doen

Maar als je de slang goed erop drukt dan draai je deze toch vast dmv het schroefdraad en zou hij goed vast moeten zitten?
Daarbij komt er ook niet veel druk op want het stroomt er enkel doorheen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad moet ik zeggen. Volgens mij werkt een Eheim 2213 eigenlijk op dezelfde manier.

Als je het uiteinde in heet water houd schuif je dit heel makkelijk over de aansluiting heen.

Moertje aandraaien en zit echt muurvast... zou er echt niet zomaar af mogen schieten

Je moet er echt voor zorgen dat de slang compleet tot achter aan het plastic zit, anders schiet deze inderdaad los. Dat gaat heel zwaar dat weet ik, maar is een kwestie van 1 keer doen. Ik heb er nu al 2 jaar een draaien, maar die is nog nooit losgeschoten.

Lijkt mij dat die gewoon goed vast moet zitten als je de slang ver genoeg eroverheen heb geschoven en vervolgens de moer goed aangedraaid heb.
Ik maak zelf gebruik van twee e901 Crystalprofi's en in al die jaren nog geen 1 probleem mee gehad, vind het zelf hele goeie filters.

Ook Eheim werkt met dit systeem van erop schuiven en de moer aandraaien dus het is meer een kwestie van goed op de filter duwen en goed vastzetten.

Ik heb ook twee e701's, en de gouden tip; duw de slang zó ver erover dat hij een stukhe onder de schroef verdwijnt, en dan pas de schroef aandraaien. Gaat nooit fout!

Ik sluit me aan bij de vorige antwoorden en dan schiet die normaal niet los.:thumbs:

Bedankt voor de reacties. als het goed is zit hij er ook wel stevig genoeg op(in 1 jaar er maar 1 keer afgeschoten door te hard eraan trekken bij schoonmaken), maar toch wil ik zekerheid. Hoe sluit ik al het water af zodat ik droog alles opnieuw goed kan bevestigen? De outlet zal geen probleem zijn als je water level laag genoeg is maar de inlet zal water blijven geven. Moet ik de inlet dan eruit halen?

Bedankt voor de reacties. als het goed is zit hij er ook wel stevig genoeg op(in 1 jaar er maar 1 keer afgeschoten door te hard eraan trekken bij schoonmaken), maar toch wil ik zekerheid. Hoe sluit ik al het water af zodat ik droog alles opnieuw goed kan bevestigen? De outlet zal geen probleem zijn als je water level laag genoeg is maar de inlet zal water blijven geven. Moet ik de inlet dan eruit halen?
Als je het blok waar je de slangen op aansluit los haalt dan stopt de waterflow vanzelf. Dan een emmer eronder en de slang eraf, is je water er zo uit 🙂

Als je het blok waar je de slangen op aansluit los haalt dan stopt de waterflow vanzelf. Dan een emmer eronder en de slang eraf, is je water er zo uit 🙂
Wel zorgen dat de slangen uit de bak zijn, anders laat je deze ook leeg lopen :Dk

ik denk dat ik dit inderdaad binnenkort zal doen, bedankt! Binnenkort ook even mijn aquarium updaten met foto's heb namelijk best veel nieuws, waaronder nestjes l144

Je kan natuurlijk doen wat ik heb gedaan en voor de zekerheid een dubbele tussenkraan steken van Eheim zo kan je beide kranen dicht draaien en moet je niet telkens de slangen uit je bak lichten als je de filter los koppelt en bij deze dus 2 foto's van wat ik bedoel.

Afsluitkranen van Eheim voor op externe filter 012.JPG

Afsluitkranen van Eheim voor op externe filter 013.JPG

Zo moet je er dan natuurlijk wel 2 van deze hebben per filter dus op elke slang of darm zo een afsluitkraan en probleem opgelost.

Als je de hendels bij de 901 overhaalt en dan de kop losgooit van het motorhuis dan stroomt er ook geen water meer weg natuurlijk en kun je rustig het onderhoud doen aan je filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan