Wat is er nieuw

JBL druppeltest na 15 dagen indraaien-lage KH

• Onderwerp starter Onderwerp starter MacMouse
  • Startdatum Startdatum
M

MacMouse

Guest
Hi,

Ik ben na 2 weken indraaien, begonnen met de druppeltests (naast strookjes) om er zeker van te zijn niet te vroeg de bewoners er in te zetten. Natuurlijk ga ik zeker wachten tot na week 3...en langer als dat nodig blijkt😱
Na een waterverversing, planten voeding (sera florafito) toegevoegd en 3ml HS FloraCarbo. Het gaat om een Dennerle Nano van 35L; binnenfilter, Trocal Led ( 8 uur vol licht met op en afbouw)
Water waarden:
PH: 6.5-7.0
KH: 2 a 3 ( 2x uitgevoerd eerst keer 3 druppels , 2e keer 2 druppels
NO2: 0.01-0.025
NO3: 5 a15 mg
NH4:<0.05

Met strookjes hangt de KH tussen de 3 en 6; kraanwater 5 a6
Met strookjes zie ik een GH tussen de 4-7

Ik gebruik op de bodem JBL pro scape plant soil, wat de KH als ik het goed begrijp beïnvloed.
Mijn vraag is of ik hier nu iets aan moet doen, of gaat deze waarde nog wat omhoog bij het verder indraaien? Ik heb tot nu toe geen nitriet piek gezien. Ik begrijp dat bv HS Aqua KH Plus, de KH wat kan opschroeven zonder dat dit de PH beïnvloed ( die naar mijn bescheiden mening oke is). Maar ga niet iets toevoegen als dat (nog) niet nodig is.
Toekomstige bewoners: 1 Betta met ongeveer 7 Danio Margaritatus ( verspreid over een aantal weken)
Oeps, ik ben ook nog (hobby)natuurfotograaf en deze foto is duidelijk niet mijn 'normale' kwaliteit 😀(iPhone)
nano 01_2 weken.jpg

wat is dat dan?NO2: 0.01-0.025??? nitriet.
Gooi die strips weg, is leuk voor indicatie.
Maar niet voor echte waarden.

Uhm, dank Bertus, dat snap ik. Zoals je kunt lezen is NO2 de druppelwaarde uit de kaart van JBL. De kleur zit tussen 0.01 en 0.025.Is dat een Piek?

Ik lees dat je in het begin vaak waterwissels moet doen bij die bodems, doe je dat ook?
Ph en de Kh/Gh gaan omlaag bij die bodem idd.

Ik lees dat je in het begin vaak waterwissels moet doen bij die bodems, doe je dat ook?
Ja dat klopt, ik heb iedere 3 dagen 50% ververst....

Oke, dat is iig goed:thumbs:
Maar gezien je al een lage Kh uit de kraan hebt is het niet zo verwonderlijk dat ie in het aquarium (bijna te) laag uitvalt, of dat weer gaat stijgen weet ik niet, na verloop van tijd misschien weer.

Die bodem zal blijven vechten tegen de Kh tot 1 van de 2 wint. (als je blijft. verversen met leidingwater zal dat de Kh zijn)
Kh toevoegen zonder dat het de Ph beïnvloed, dat lijkt me onmogelijk.

Een juistere Kh druppelmeting kan je doen door dubbel de hoeveelheid testwater te gebruiken en 1 druppel als een halve graad Kh te rekenen. ( zo kan je blijven verdunnen en zo de gevoeligheid van je meting verhogen)
Ik lees een nitraat van 5-15. Als dat hoger is dan de waarde van je leidingwater dan is de kans groot dat de eerste nitrietpiek al voorbij is. (kleine piekjes kan je nog verwachten na het inzetten van vissen)

Ik heb deze bodem op aanraden van de verkoper, zou beter voor de planten zijn. Ik 'hoef' geen hoge KH waarde, maar wil graag een veilige waarde voor de vissen.

En dank Vis@Versa, dat is goed advies waar ik iets mee kan.
Is een (te) lage KH direct gevaarlijk voor de vissen?

Een kH van 2 a 3 is prima. althans voor de meeste planten en vissen, maar zeker niet alle vissen.
maar weet niet hoever deze bodem dat doortrekt, wellicht wel richting 0-1.

maar jij hebt het denk ik over de bufferende werking van de KH die voorkomt dat er een PH crash voorkomt?
je bodem is in dit geval de vervanger van die KH buffer.

Je gebruikt een soil en je wilt vervolgens de KH verhogen :juggle:
Waarom heb je überhaupt voor een soil gekozen?

Dat was dus op advies van de winkel en die verkocht liever een dure bodem denk ik😱

Dat was dus op advies van de winkel en die verkocht liever een dure bodem denk ik😱
Het is sowieso een heel goede bodem voor planten. Zeker omdat ie veel voeding bevat en het ook nog
eens opneemt en na verloop van tijd zelfs weer afgeeft. Maar door dit bufferende vermogen daalt ook de KH (wat voor de planten trouwens helemaal niets uitmaakt) Het voordeel is dat je minder CO2 hoeft toe te voegen om eerder aan je targets te komen.

Maar als je dan vervolgens HS Aqua KH Plus wilt gaan toevoegen ontgaat mij een beetje de logica. Dat is niet de schuld van de TS,
maar een beetje meer informatieverstrekking van de verkoper had wel handig geweest.

Dank allemaal. Het moge duidelijk zijn dat ik nieuw ben en aan het leren. Dat nitriet en ammoniak gevaarlijk is voor vissen is me duidelijk. Maar hoe KH hier staat is me dus nog niet helemaal duidelijk.
Uberhaupt zitten er veel variabelen in alles wat ik lees over waterwaarden. Natuurlijk begrijp ik dat alles met alles samenhangt en er ook tal van variabelen mogelijk zijn. Maar voor ik de eerste visjes uitzet, toch graag even een check hier, met veel ervaren mensen!

Maar als je dan vervolgens HS Aqua KH Plus wilt gaan toevoegen ontgaat mij een beetje de logica. Dat is niet de schuld van de TS,
Gebrek aan kennis dus, ik wil weten of een lage KH schadelijk is voor vissen...ik ga er niet zo maar iets bijgooien hoor...

Over het algemeen is de kH waarde voor vissen niet zo belangrijk, vaak wel voor slakken.

Top, dank je Ton!

Maar voor ik de eerste visjes uitzet, toch graag even een check hier, met veel ervaren mensen!
Goed dat je even naar de juiste info vraagt
Na een waterverversing, planten voeding (sera florafito) toegevoegd en 3ml HS FloraCarbo.
Waarom gebruik je eigenlijk 2 soorten plantenvoedingen? alleen de FloraCarbo is ook voldoende lees ik.
En welke Sera plantenvoeding gebruik je precies, florafito bestaat niet.

Laatst bewerkt:
Gebrek aan kennis dus, ik wil weten of een lage KH schadelijk is voor vissen...ik ga er niet zo maar iets bijgooien hoor...
Je kan me alles vragen over planten e.d. :thumbs:,
Over vissen is een ander verhaal. Daar weet ik niets van af. Maar gelukkig de meeste hier wel

Kh werkt als een buffer om de zuurtegraad (Ph) van je water op een veilige waarde te houden. In normale omstandigheden is een waarde van 3-4 voldoende (deze kan zakken doordat planten dat gebruiken om te groeien)
Maar je hebt een soil die Ph regulerend werkt.
Echter zit daar een beperking aan. Per hoeveelheid soil kan die maar een bepaalde hoeveelheid water reguleren. Dus hoe meer vers water je die geeft (met elk weer hun nieuwe dosis Kh) hoe sneller de soil uitgewerkt zal zijn. (daarom gebruiken ze in de garnalenwereld ook osmosewater zonder Kh)

Oke, effe kijken of ik het goed begrijp. Normaal gesproken buffert de KH dus de PH ( houdt hem in het gareel). Mijn bodem doet dat ook. En bij iedere verversing put ik dus eigenlijk mijn bodem een beetje uit?
Ik heb begrepen dat ik de eerste 2 weken vaker moest verversen vanwege deze bodem omdat hij ook schadelijke stoffen af gaf ( in het begin). Dus daarna , als ik niet meer 3x per week ververs, zou de bodem de PH voldoende moeten bufferen.
Was niet van plan 3x per week te blijven verversen;-)
1x per week en als de waardes het toestaan 1x in de 14 dagen, maar dat is meten en weten I guess.

@Patrix: je hebt gelijk. Dit was ook nog een dingetje wat ik nader moest bekijken. De HS is CO2, maar er zit inderdaad ook andere voedingsstoffen in:thumbs:

Bijlagen

• 1565549345892.gif
    1565549345892.gif
    1.4 KB · Weergaven: 127
En ja ik stel veel vragen, als er (nieuwe) dieren in huis komen, wil ik er ook zo optimaal mogelijk voor zorgen:engel:

Als je met een bodem die de kh verlaagd ververst met kraanwater dan zal de bodem inderdaad veel eerder zijn uitgeput dan wanneer je met bv osmose werkt want daarvan is de kh bijna 0.

maar een beetje meer informatieverstrekking van de verkoper had wel handig geweest.

Vaak ontbreekt het ook wel aan die kennis en is het niet altijd bewust verkeerde info wat een lfs geeft. We mogen ook niet alle winkels over een kam scheren natuurlijk. Maar goed we weten ook allemaal dat ze soms ook maar al te graag zaken willen verkopen.

Oke, effe kijken of ik het goed begrijp. Normaal gesproken buffert de KH dus de PH ( houdt hem in het gareel). Mijn bodem doet dat ook. En bij iedere verversing put ik dus eigenlijk mijn bodem een beetje uit?
Ik heb begrepen dat ik de eerste 2 weken vaker moest verversen vanwege deze bodem omdat hij ook schadelijke stoffen af gaf ( in het begin). Dus daarna , als ik niet meer 3x per week ververs, zou de bodem de PH voldoende moeten bufferen.
Was niet van plan 3x per week te blijven verversen;-)
1x per week en als de waardes het toestaan 1x in de 14 dagen, maar dat is meten en weten I guess.

@Patrix: je hebt gelijk. Dit was ook nog een dingetje wat ik nader moest bekijken. De HS is CO2, maar er zit inderdaad ook andere voedingsstoffen in:thumbs:
Over het algemeen gaat de werking zo'n bodem ongeveer 1 jaar mee. Maar dat is dan wel met osmose zonder Kh.
Wat het met Kh zal doen... wss niet de helft.
MAAR zolang je blijft verversen met Kh maakt dat zo veel niet uit. Op een bepaald punt zal de Kh de Phregeling overnemen van de bodem en zal je Kh stabieler blijven.

De bodem kan veel langer meegaan want ik gebruik een Enviroment verlagende bodem em ik ververs in een nano wekelijks 10% met osmose en na 2,5 jaar is de ph slechts opgelopen van 5.8 naar 6.1 en de kh is 1. Het hangt denk ik ook van de bodem af welke je kiest.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan