Wat is er nieuw

JBL e1502 defect?

Grimster

Well-known member
Lid geworden
21 augustus 2024
Leeftijd
38
Goedemiddag,

Ik heb sinds een week de JBL e1502 in gebruik, ben nog elke dag bezig met waterwissels (om de blur van het zand eruit te krijgen). nu elke keer als ik hem even uitzet en dan weer aan, moet ik eerst als een jekko aan de invloerslang gaan zuigen, dan nog een stuk of 40 keer op de knop drukken en dan gaat ie het eindelijk doen na 5 minuten. Is dit normaal? Ook maakt de pomp af en toe vreemde aanzuiggeluiden.

Helpt het niet om hem te schudden/kantelen? De rotor moet wel water pakken om te kunnen pompen..

Ik wil hem juist in de onderkast zetten en niet continu deze problemen te ervaren. Het lijkt of de pomp moeite heeft met iets.

Bij deze video van de geluiden en foto van aquarium hoe het net nu bij staat (net begonnen, geen vissen)
Aquarium.jpg

Ik ververs elke week de helft en als de korf onder water blijft dan gaat ie direct weer lopen als ik hem aanzet.

Ik ververs elke week de helft en als de korf onder water blijft dan gaat ie direct weer lopen als ik hem aanzet.
Maar zijn die aanzuigende geluiden dan normaal?

Ja met het opstarten hoor ik verver niks dan anders want de slangen blijven ook vol als de aanzuiging onderwater is.

Het zijn wel vaak geluidmonsters hoor, veel mensen kunnen daartegen.
Ik nooit meer😀

Ik hoor dat alleen bij onderhoud door wat lucht wat erin zit maar niet bij het verversen. Ja even de eerste 2 tellen dat ie weer gaat draaien maar dat valt niet eens op eigenlijk.

Waarom zet je hem uit als je ververst?
Die pompen zijn niet erg geschikt om aan of uit te zetten, voor je het weet heb je problemen met dit merk. Veel aan en uit zetten maakt het niet beter.

Waarom zet je hem uit als je ververst?
Die pompen zijn niet erg geschikt om aan of uit te zetten, voor je het weet heb je problemen met dit merk. Veel aan en uit zetten maakt het niet beter.
Bedoel je met de JBL? Ik heb 2 902 gehad en nu al jaren 2 1502 en zet altijd met verversen het uit om dat gekletter niet te hoeven horen maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ik wil hem juist in de onderkast zetten en niet continu deze problemen te ervaren. Het lijkt of de pomp moeite heeft met iets.
Bekijk bijlage 379219
Mogelijk zuigt de pomp "valse" lucht aan. Dat kan met name door minder goed aansluitende rubbers. Rondom en onder de kop maar dat is minder waarschijnlijk omdat je dat snel zou merken door ontsnappende waterdruppels. Maar IN de kop ligt ook een plat rubber bedoelt voor de startknop om goed aan te zuigen. Daar kan iets mee aan de hand zijn. Daarvoor moet je dus in de kop kijken. En dat is trouwens niet moeilijk. Voordat je dat doet is het zaak om te zien of er geen verstopping in de aan of afvoer zit. Dus kranen openzetten en even "doorraggen".

Mogelijk zuigt de pomp "valse" lucht aan. Dat kan met name door minder goed aansluitende rubbers. Rondom en onder de kop maar dat is minder waarschijnlijk omdat je dat snel zou merken door ontsnappende waterdruppels. Maar IN de kop ligt ook een plat rubber bedoelt voor de startknop om goed aan te zuigen. Daar kan iets mee aan de hand zijn. Daarvoor moet je dus in de kop kijken. En dat is trouwens niet moeilijk. Voordat je dat doet is het zaak om te zien of er geen verstopping in de aan of afvoer zit. Dus kranen openzetten en even "doorraggen".
Edit: Dit is trouwens een algemeen advies. Het schijnt bij jou alweer te werken dus kan je het vergeten.

JBL is toch ronduit troep, maakt eigenlijk niet uit met welk ander merk je het vergelijkt, het komt altijd slechter uit de vergelijking. Zelfs een Superfich aqua50 heb je meer aan.
Dat is naar mijn mening beslist niet zo. Het de kwaliteit goed en is compleet bij aanschaf. Zoals bijvoorbeeld kranen. en het heeft vervangende onderdelen beschikbaar wanneer nodig. Maar goed, meningen mogen verschillen.

Tja ik gebruik ze al jaren en heb er 4 gehad en nooit problemen. Enkel een rubber moeten vervangen.

JBL is toch ronduit troep, maakt eigenlijk niet uit met welk ander merk je het vergelijkt, het komt altijd slechter uit de vergelijking. Zelfs een Superfich aqua50 heb je meer aan.
Jammer dat je slechte ervaringen hebt me JBL. Ik heb deze ervaring helemaal niet en gebruik al jaren een probleemloos filter dat eenvoudig te onderhouden is.

Heeft dat er niet ook mee te maken dat er veel van verkocht wordt? Ik bedoel, hoe meer er in het veld staan, hoe vaker je problemen ziet. Maar hoelang draait zo'n ding doorgaans probleemloos?

Als je er ‘normaal’ mee omgaat zullen ze jaren meegaan.

Af en toe een rubber vervangen misschien. En de rubbers voorzien van vaseline helpt ook om deze soepel te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan