Wat is er nieuw

JBL e1502 en juwel ecco flow 1000

Drew

Member
Lid geworden
25 februari 2022
Leeftijd
41
Hoi ik heb sinds een maand mijn lido 200.

Nu heb ik een extern filter erbij gezet voor mijn plantengroei. Spraybar naar het vooruit gericht. En juwel ecco flow naar links voor op het vooruit gericht.

Wat voor effect heeft het op mijn vissen?

Ik heb nu wel goed stroming in mijn aquarium maar ben bang dat dat teveel invloed gaat krijgen op de rust van mijn vissen.

Ik heb zwarte neon tetra s
Fantoomzalmpjes
Marmer bijlzalm
En corydores en algen eters, deze zouden er geen last van hebben.

Ik heb hem er net ingeplaatst mijn externe filter.
Groeten andrew

Bijlagen

• 20220306_234144.jpg
    20220306_234144.jpg
    416.4 KB · Weergaven: 150
Wat me opvalt is de kleur van je dropchecker en die mag gerust lichtgroen zijn.

• Leuk
Waarderingen: Drew
De kans dat je rechts tekorten aan voedingsstoffen gaat krijgen is vrij groot volgens mij. Je binnenfilter verstoort namelijk de stroming van je externe pomp. Je kan een aantal dingen doen:
- Even aankijken hoe het loopt.
- Je spraybar van je externe pomp aan de rechterkant van je aquarium zetten en mogelijk inkorten. De uitstroom van je binnenfilter recht maken en ook volledig naar links richten. Zo werken je filters samen en niet tegen elkaar.
- je binnenfilter eruit halen, filtermedium gebruiken om je externe filter mee te enten. In princiepe is alleen je externe filter genoeg. Binnenfilter eruit halen kan wel een werkje zijn.

Gr. Ed

• Leuk
Wat me opvalt is de kleur van je dropchecker en die mag gerust lichtgroen zijn.
Ben ik mee bezig, daar heb mijn stroming alle invloed op. Ene keer wordt mijn co2 checker geel groen andere keer wat groener. Omdat ik met de stroming aan het rotzooien ben. Maar ik heb in mijn dooie hoek nog weinig tot niks aan voeding/co2.

De kans dat je rechts tekorten aan voedingsstoffen gaat krijgen is vrij groot volgens mij. Je binnenfilter verstoort namelijk de stroming van je externe pomp. Je kan een aantal dingen doen:
- Even aankijken hoe het loopt.
- Je spraybar van je externe pomp aan de rechterkant van je aquarium zetten en mogelijk inkorten. De uitstroom van je binnenfilter recht maken en ook volledig naar links richten. Zo werken je filters samen en niet tegen elkaar.
- je binnenfilter eruit halen, filtermedium gebruiken om je externe filter mee te enten. In princiepe is alleen je externe filter genoeg. Binnenfilter eruit halen kan wel een werkje zijn.

Gr. Ed
Daar was ik al bang voor intern filter verwijderen.
Ik ben wel erg tevreden daarover. Mijn extern filter zou een toevoeging aan mijn dooie hoek moeten hebben . Wellicht ff aankijken wat je 1e optie is Ed.

Zolang ik aan het zoeken ben naar een oplossing ben ik nog steeds benieuwd hoe dit voor mijn vissen zijn. Op terug te komen op mijn vraagXD

Voor je vissen zie ik zo geen problemen 👍

• Leuk
Mijn extern filter zou een toevoeging aan mijn dooie hoek moeten hebben
Als je een spraybar over de hele breedte hebt dan heb je als het goed is geen dode hoeken als de interne filter eruit is.

• Leuk
Ik zou je dropchecker ook niet boven je co2 uitstroom hangen. Volgens mij kan je die beter aan de andere kant van je aquarium hangen. Verder snap ik het voordeel van een spraybar wel, maar beide filters werken elkaar tegen op deze manier. Je zou kunnen overwegen om ipv de spraybar de kleinere uitstromer van de jbl pomp te gebruiken. Die moet je dan wel in de buurt van de uitstroom van je interne filter plaatsen. Ik heb ook 2 juwel aquariums en voor mij werken de interne filters goed. Maar dat is voor iedereen anders. als je zo'n groot extern filter hebt kan je wellicht je interne filter er uit halen. Dan ben je wel je eventuele garantie kwijt, maar als je aquarium draait zal die niet zomaar ineens uitelkaar vallen. Een internfilter is wel makkelijk te verwijderen. Er staan zat tutorials op youtube. Vergeet ook niet dat je waarschijnlijk nog steeds een verwarmingselement nodig hebt.

Een andere optie is om je externe filter achterwege te laten en te kiezen voor een kleine stromingspomp. Je hebt dan meer invloed op de stroming in je bak, maar dat is wel zonde van je grote externe filter. Ik heb daar bij mijn bakken wel wat mee geëxperimenteerd. Prima stroming... maar uiteindelijk heb ik de stromingspomp er ook maar weer uitgehaald.

Veel wijsheid in je keuzes gewenst 🙂

• Leuk
Zolang ik aan het zoeken ben naar een oplossing ben ik nog steeds benieuwd hoe dit voor mijn vissen zijn.
Ik heb hier ook een combi draaien/gedraaid tussen juwel binnenfilter en extern (JBL) filter.
Zelf zou ik een kop koffie/thee en een stoel nemen en eens een poosje voor je bak gaan observeren hoe je vissen zich gedragen. Zie je dat ze moeite hebben met zwemmen op bepaalde plekken in de tank? Hoe beweegt neerdwarrelend voer zich in de bak?
Je kan het vaak wel aan een vis zien als ie niet helemaal blij is met z'n situatie, of te hard moet werken om vooruit te komen.
Die observaties zou ik combineren met een internetresearch, om per soort proberen te achterhalen of ze van stroming houden, of juist niet. Afhankelijk van wat je ziet of leest, proberen e.e.a. aan te passen, of gewoon zo te laten.

Daar was ik al bang voor intern filter verwijderen.
Ik ben wel erg tevreden daarover.
Het filter eruit halen heb ik in mijn ene bak gedaan. In de andere niet. Dat kan 'relatief' simpel als je goed achter de bak kunt komen. Het klopt wat @jessicapilon zegt dat het filter met een paar dotten kit vast zit. Heb ik zelf los gezaagd (voorzichtig) met een broodmes.
In mijn andere bak (rio180) zit het er nog in, en ook ik ben tevreden met de combi binnenfilter/extern.

Zo'n vaart zal het toch niet lopen met die voedingsstoffen? Het water wordt continu vermengd. 🤷‍♂️ Met de "circulaire" input van het binnenfilter erbij zou die vermenging nog beter moeten zijn. De extra filtercapaciteit (als het binnenfilter niet stoort) is ook een mooie bonus vind ik. Maarja, wie ben ik.

Je heb nu je spraybar van de externe op achterruit gericht op voorruit? Dan de uitstroom van de juwel ook op deze wijze richten.

Als je het idee heb de stroming is te veel dan kun je ook de spraybar zo draaien en hoog op het achter ruit richten en de juwel dan ook zodat de stroming eerst "breekt" op het achter ruit en via kaatsing hierop naar voren gaat en dan weer naar achter komt.

Beide uitstromen moet je dezelfde richting in laten stromen.

Zo'n vaart zal het toch niet lopen met die voedingsstoffen? Het water wordt continu vermengd. 🤷‍♂️ Met de "circulaire" input van het binnenfilter erbij zou die vermenging nog beter moeten zijn. De extra filtercapaciteit (als het binnenfilter niet stoort) is ook een mooie bonus vind ik. Maarja, wie ben ik.
Dat is mijn bedoeling indd het perfecte plaatje vinden dat beiden pompen goed samen werken en alle co2 goed verdeeld wordt en voedingsstoffen bij elke plant kan komen zonder dat het teveel invloed heeft op mijn vissen.

Ik ga alles meenemen en kijken wat ik ervan kan maken. @michelle1 goeie! zal dat dat ook ff meenemen naar achter toe.

Ik heb hier ook een combi draaien/gedraaid tussen juwel binnenfilter en extern (JBL) filter.
Zelf zou ik een kop koffie/thee en een stoel nemen en eens een poosje voor je bak gaan observeren hoe je vissen zich gedragen. Zie je dat ze moeite hebben met zwemmen op bepaalde plekken in de tank? Hoe beweegt neerdwarrelend voer zich in de bak?
Je kan het vaak wel aan een vis zien als ie niet helemaal blij is met z'n situatie, of te hard moet werken om vooruit te komen.
Die observaties zou ik combineren met een internetresearch, om per soort proberen te achterhalen of ze van stroming houden, of juist niet. Afhankelijk van wat je ziet of leest, proberen e.e.a. aan te passen, of gewoon zo te laten.

Het filter eruit halen heb ik in mijn ene bak gedaan. In de andere niet. Dat kan 'relatief' simpel als je goed achter de bak kunt komen. Het klopt wat @jessicapilon zegt dat het filter met een paar dotten kit vast zit. Heb ik zelf los gezaagd (voorzichtig) met een broodmes.
In mijn andere bak (rio180) zit het er nog in, en ook ik ben tevreden met de combi binnenfilter/extern.
Observeren is mijn hobby geworden hahaha, zit elke dag te kijken hoe het beter kan.

Zal het laten weten als ik eruit ben

Bedankt allen

Nou het resultaat. Van alles geprobeerd maar dit is de oplossing voor nu. Een buisje naar het glasplaat aan de voorkant toe voor voorlopig. Zal in de toekomst wat anders verzinnen. Maar voor nu wel ff goed. Met een bocht staat de stroming nu op dat dooie hoek gericht.

Ff de co2 goed gezet zoals opgemerkt.

De ecco flow 1000 stroomt harder dan mijn JBL e1502. Kan dat kloppen? Ik vind dat mijn JBL ook een opvallend zoom geluid maakt. Niet overdreven hard maar ik hoor het wel. Kan dat kloppen? Heb er zelf geen ervaring mee.

Bijlagen

• 20220307_202841.jpg
    20220307_202841.jpg
    487.9 KB · Weergaven: 107
Een licht zoom geluid is niet vreemd van je buitenpomp. Verder idd nu maar even aankijken.

Gr. Ed

• Leuk
Vaak moet een filter ook indraaien en ik hoor wel vaker iets over geluid van de JBL maar de mijne hoor ik niet.

De ecco flow 1000 stroomt harder dan mijn JBL e1502
Ja dat kan kloppen. De eccoflow 1000 is een relatief krachtige pomp, volgens mij zit die er ook niet standaard in. Ik denk dat er in de lido200 een eccoflow600 hoort, dan zit je bijna op de helft van het vermogen. Zo'n extern filter lijkt heel krachtig, maar de pomp die daar inzit moet het water wel omhoog pompen en verliest daarmee best wat kracht. De eccoflow zit in het water zelf en hoeft niet omhoog te pompen, dus haalt daarmee veel makkelijk zijn max. flowrate. Daarnaast heb je een spraybar op de JBL pomp zitten en dat reduceert de uitstroom ook nog eens behoorlijk. Zo te zien draait je eccoflow pomp nu zonder uitstroompijpje naar links? Dan heb je behoorlijk wat stroming ja. Wellicht zelfs wat teveel voor een lido.
Voor nu maar even aankijken, maar ik gok dat je in de toekomst de behoefte krijgt om het interne filter er uit te halen, of wellicht die JBL pomp achterwege te laten...

Ook ik heb een Lido200 en een externe JBL (902) filter.
Ik heb ook geworsteld met het bovenstaande probleem. Mijn oplossing is als volgt: de Juwel uitstroom pompt het water vanaf de rechter hoek aan de achterkant, langs achterwand naar de linker hoek aan de achterkant. De uitsrooom van de JBL is in de linker hoek aan de achterkant geplaatst en stroomt uit naar de linker hoek aan de voorkant.
De uitstroom van de JBL is een glazen violet lilypipe. Dit type lilypipe is ontworpen voor diepere aquaria zodat ook over de bodem voldoende circulatie plaats vindt.
Voorheen had ik geen lilypipe maar een spraybar aan de achterkant. De spraybar zorgde ervoor dat de toppen van de lange waterplanten aan de achterzijde richting de voorruit werden gedrukt. Deze overhangende waterplanten haalden teveel licht weg voor de planten die in het midden staan. Voor mijn bak werkt de violet lilypipe beter en heb nu overal voldoende circulatie en de planten worden minder in de stroming meegenomen.

Hier in de rio 400 ook eerst die storende bak van binnenfilter eruit gesneden en toen met een eheim, precies resonantie etc.
Nu als op de foto 3 compacte sponsfiltertjes omsdebeurt uitspoelen zgn altijd bacterien over en echt makkelijk geen weerstand van slangen dus een veel groter debiet per verbruikte watts ook alle warmte van de pompkop terug aan het water afgestaan.
16468586608331122903325.jpg

Hier in de rio 400 ook eerst die storende bak van binnenfilter eruit gesneden en toen met een eheim, precies resonantie etc.
Nu als op de foto 3 compacte sponsfiltertjes omsdebeurt uitspoelen zgn altijd bacterien over en echt makkelijk geen weerstand van slangen dus een veel groter debiet per verbruikte watts ook alle warmte van de pompkop terug aan het water afgestaan.Bekijk bijlage 340712
Grappig gedaan zo met die aqua-flows op een rij. :DD Als dit voor jou voldoende filtering geeft, waarom niet.

Het is wel zo dat bij filters de belangrijkste post wordt bezet door de filteroppervlakken, in dit geval spons. Vaak kijkt men bij de beoordeling van een filter eerst naar de omloopsnelheid (zus-en-zoveel keer de bakinhoud per uur) maar dat doet er eigenlijk minder toe.

Gelet op de liters per uur heeft een potfilter zoals jij al zegt een lager rendement dan zo'n intern filtertje, dat klopt. De andere kant van de medaille is dat er in zo'n potfilter veel meer filtermedia kunnen. Er is een bepaalde mate van biologische productie mogelijk per oppervlakte X van een filtermedium; een verdubbeling van de waterstroming (als die al adequaat was) geeft dus zeker niet een verdubbeling van de capaciteit. Een dubbele hoeveelheid materiaal haalt veel meer uit. 🙃

Neemt niet weg dat de watercirculatie in een bak ook van belang is.

• Leuk
Voor velen ogen die kleine filtertjes weer storend denk ik.

• Leuk
O maar die zijn makkelijk te camoufleren door de geringe omvang.
Heb ooit geleerd dat de sterkere stroming een efficientere biofilm van bodem creeert en zodoende de bodem betrekt als filtermedium.
16468969082741244449932.jpg

hier bv een aquaflow400 in de lido200 de bodem is hier een poreus soort steentjes.
Omdat ikzelf wel eens wat guppen selecteer houd ik mijn bakken vrij kaal, zie maar op de foto dat daar zo wat vallisneria voor kan groeien of een stuk hout bv.
Handiger als dat grote juwelfilter waar er als je de sponsen uittrekt weer flink wat vuil de bak terug ingaat en dan de loze ruimte onder zo,n filter wat moeten we daar mee doen?
Anareoop wordt het daar mijns inziens en dat kan stinken ,ook blijft er tussen die kitdotten sediment hangen..

• Leuk
Denk dat elke bak anders is, en daardoor voor iedereen 'de beste oplossing' een passende oplossing is. En wat de best passende oplossing is, is denk ik geheel afhankelijk van je situatie: wat moet er in worden gehuisvest (zowel vissen als planten), in hoeveel liters, en hoeveel vervuiling moet worden opgevangen. En daar pas je dan je techniek/ecosysteem op aan. Of je draait het om, en je plaatst iets in je bak wat aangepast is op je ecosysteem.

Wat ik altijd wel heel leuk vind om hier te lezen, is hoe iedereen op z'n eigen manier die balans weet te vinden, ook door 'alternatieve oplossingen' zoals @Edwin68 laat zien. Interessant. Leuk dat je het deelt @Edwin68, en uit legt.

Hoe bevalt de set-up tot nu toe, @Drew ?

Hoe bevalt de set-up tot nu toe

Ik ben over de juwel ecco flow 1000 erg tevreden. Ik heb gemerkt wat ik ook doe, de dooie hoek blijft.
Omdat het dicht begroeid is met planten. Dus nu nog steeds de stroming erboven op gezet. Wat waar ik wel tevreden mee bent. Maar er zit alleen zoveel filter materiaal en buisjes er nu in. Dus wil het wel nog beter maken. Kheb gister de violet lily pipe besteld en de aanzuiging ervan. Kan ik weer kijken of het mss beter kan. Ik blijf dus nog rommelen.

Waar zit de dooie hoek nu in je bak?

Zou ik veronderstellen dat precies onder het ingeplakte juwelfilter is daar komt logisch gezien geen stroming heen .

• Leuk
Waar zit de dooie hoek nu in je bak?
Klopt onder de uitstroom van de juwel filter. Of onder de co2 tester.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan