JBL e1502, geluid


Peter E

Active member
Lid geworden
6 juni 2018
Berichten
35
Ik heb mijn visbestand in de Vision 450 wat opgekrikt waardoor ik naast het interne filter (met eccoflow, 1500) de JBL e1502 als extern filter heb aangesloten.
Deze draait nu een week of 3/4 maar maakt geluid alsof je er een prijs mee kunt winnen. Het apparaat is bij een Hornbach gekocht en aangezien deze nou niet echt in de buurt zit (uur rijden) ben ik benieuwd of er iemand is die kan horen waar de herrie vandaan komt (zie filmpjes). Ik heb alle slangen gecheckt (de uitslang trilt wat vanaf de pomp) en meerdere malen gekanteld waardoor er nu (naar mijn idee) geen lucht meer uitkomt. Het geluid komt ook echt puur uit de kop.
Naar mijn idee is het dus geen resonatie of lucht maar ik ben benieuwd naar jullie mening over dit geluid.
 

Bijlagen

  • deur dicht.MOV
    629.9 KB
  • deur open.MOV
    827.4 KB
Wij hebben hier in januari dezelfde gekocht en ik herken dat geluid maar dat is hier nu zo goed als weg en je hoort het niet met de deur dicht eigenlijk. Vaak moeten ze even indraaien zodat er een biofilm zich kan ontwikkelen.
Ik heb op een andere bak er ook een draaien en alleen met het deurtje open hoor je die heel zacht als je vlakbij de filter gaat luisteren.
 
Sommige mensen zoals ik kunnen ons zeer storen aan de 50 hertz bromtoon die zulke potten om zich heen verspreiden.
 
Rubbere tegels eronder, steen op de pompkop etc het helpt allemaal een beetje.
Als ik hier het kastdeurtje dicht deed dan werd de brom alleen maar erger.
Wat ooit veel hielp was om de pomp in een volle wasmand ernaast maar dat oogt niet echt😀
Nu benut ik meestal binnenfilters die ik los en op voldoende afstand van de wanden laat. Anders blijf ik me storen aan dat doordreunende geluid.
 
Ik heb 2 van deze filters op 1 bak gehad en herken me helemaal niet in het geluid wat ik uit jouw filter hoor komen. Ik had ze ook nog eens gewoon naast de kast staan. Ik hoorde enkel zacht gezoem als alles stil was, die keren dat ik bv in de woonkamer heb geslapen.
Nu moet ik zeggen dat ik pas hinderlijk gebrom hoor bij jouw filmpjes als ik het volume op de PC flink open zet. Ongeveer 3/4 van maximaal. Dus wellicht is de opname niet super, of het geluid valt voor mijn oren mee en is voor jouw heel hinderlijk.
Edit: ik had de e1501 maar bij mijn weten hebben beide filters dezelfde kop.
 
Isoleren op een rubbermat en noppen foam in de kastjes.
F-35 Frysk GIF by Omrop Fryslân
 
Ik moet het volume op mijn telefoon op maximaal zetten om het daadwerkelijke geluid te horen. Moeilijk in te schatten hoe dat op een pc is maar het gaat mij ook meer om het soort geluid. Is dit volgens jullie het geluid van een indraaiende impeller of zou het toch lucht kunnen zijn? Het is echt heel erg storend, aquarium staat in de keuken maar als ik in de woonkamer zit (10 meter verderop) dan kan ik het nog steeds horen als ik even goed luister. Ik snap dat ik de kast kan isoleren maar dat lijkt mij eigenlijk niet de bedoeling.

@jessicapilon, hoe lang heeft het geduurd voordat het geluid minder werd? Ik hou het denk ik nog 2 weken vol en dan gooi ik hem waarschijnlijk door het raam ;)
 
Nou ik gok wel zeker een week of 6 maar dat is een gokje hoor.

Kijk wel eerst of je een goede glasverzekering hebt voor je gaat gooien;)
 
Tis dat ik een e1901 heb staan anders had het filmpje bij mij gemaakt kunnen zijn. Heb hetzelfde geluid en zodra de tv uit staat hoor ik hem ook brommen.
 
Hoi het zou resonantie kunnen zijn. Ik heb een andere filter, maar las overal dat ie fluisterstil was. Bij mij was ie zo luid dat ik het ook in andere kamers hoorde. Ik had hier om advies gevraagd en mij geadviseerd om de slangen niets aan te laten raken, iets zwaars op de kop te leggen en evt. noppenschuim/schuimrubber rond mijn filter te plaatsen. Ik merkte dat het geluid al aanzienlijk minder werd toen ik de slangen zo plaatste dat ze niets meer aanraakten en een pak meel op de kop plaatste. Misschien het proberen waard..
 
Yep! T indraaien duurt best wel even. En zodra ik de mijne schoonmaak, doet hij het ook weer een dag. En ik had de slangen tegen de kast wanden zitten wat ook gebrom gaf. Verders alle tips hierboven genoemd! Hoop dat het filter snel zachter wordt
 
Heel herkenbaar.

Voor mij de reden om ze een rotschop uit de deur te geven.

Hier geen grote bromtol filters meer in huis.

Heb nu 3x Eheim 600 filters.

Heb de 1502 en Eheim 1200xl gehad. Alleen maar herrie.

Iedereen die zegt dat ze die niet horen, mogen een keer langs schoonenberg.
 
Bij iedereen is het gehoor verschillend maar ik heb er nu 2 draaien hier en heb ook de 902 gehad en allemaal hoor je ze amper of niet en achter het kastdeurtje hoor je niks.
Ik denk echt dat het een kwestie van indraaien is of goed kijken dat je geen resonantie ergens hebt.
Of je bent gevoelig voor bepaalde geluidsgolven want dat kan kan ook nog begreep ik.
Ik heb ook een Eheim 2217 gehad maar juist die bromde behoorlijk en daar moest een pak suiker op om hem stil te krijgen dus ja zeg het maar.
 
Ik heb er een nieuwe oase biomaster 600 staan die doet 1250L/H en die hoor ik eigenlijk niet.
Heb nu van die dikke filtermatten tussen de slangen zitten en het meubel en kijk het nog wel even aan. Anders vliegt ie er uit
 
Ik heb er een nieuwe oase biomaster 600 staan die doet 1250L/H en die hoor ik eigenlijk niet.
Heb nu van die dikke filtermatten tussen de slangen zitten en het meubel en kijk het nog wel even aan. Anders vliegt ie er uit
Dat klopt met mijn ervaringen.

Filters tot 600 - 700 series zijn erg stil.
De grotere ga je echt meer horen.
 
Je kan ook even je oor tegen de bovenste rand van je aquarium leggen, kijken/horen of je de trillingen ook daar hoort. Zoja, dan is je kast en het aquarium één klank kast. Dan gaat het geluid dus door je kast heen en ook nog eens door het aquarium.
Of alles moet nog indraaien zoals hier ook word gezegd en word het geluid met een weekje zeker minder.
Zoniet, dan rubbers eronder van bijvoorbeeld de wasmachine, of een rubber matje, ff wat tussen de slagen doen zodat het geen contact maakt met de kast en kijken of dat al scheelt. Bij mij scheelt dat een dag en een nacht. En ik heb er twee, jbl 1502, ieder in een andere kast en welke ik ieder op een andere manier moet aanpakken voor het geluid. Bij de één heb ik ook de opening aan de achterzijde dichtgemaakt, bij de ander was dat niet nodig..

En dat anderen er geen last van hebben met ditzelfde type filter is mij ook een raadsel hoor :D, ik hoor namelijk echt alles en vind dan een brommetje of een piepje errug hinderlijk en dat moet dan weg anders word ik gillend gek.

Soms werkt ook om de stekker er even uit te halen en dan weer aan te zetten... Ook ergens gelezen..

Dus uitproberen wat voor jou werkt.
 

Terug
Bovenaan