JBL E1901/2 lekt


JohanB

Active member
Lid geworden
2 november 2020
Berichten
43
Leeftijd
37
Na vanmorgen te zijn wakker gemaakt vanwege een natte vloer heb ik ontdekt dat mijn pomp lekt.

Het gaat om een JBL E1901, waar inmiddels een nieuwe kop (1902) op zit en ook de bovenste mandjes (voorfilter) van de 1902 (dus de conversion kit).

Ik had de pomp aangesloten met op de uitvoer een lily pipe. Dit was de grootste die ik kon vinden, 12/16. Maar omdat de pomp een uitvoerslang heeft van 19/27. In mijn denkwijze zou dat betekenen dat de pomp te hard probeert te pompen voor de relatief kleine uitgang, met drukopbouw in de pomp tot gevolg.

Nu de "eendenbek" uitgang weer geplaatst die origineel bij de pomp werd geleverd. Lekkage bleef. Slangen opnieuw vastgemaakt, geen resultaat. Pakking onder de kop met vaseline ingesmeerd en ook de aansluitingen van de slang op de pomp met vaseline ingesmeerd, om lekkage te achterhalen en misschien zelfs te verhelpen. Onderstaand is het resultaat. Wat denken jullie? Slangadapter vervangen of wellicht een ander probleem? Zo ver ik kan zien komt er geen water van de slang zelf af.

 
Je hebt de pompkop vervangen, maar werkt nog wel met het oude koppelstuk begrijp ik? (Dat waar de in- en uitgang op zitten.) Zo op het oog lijkt de lekkage nou net daar te zijn. Je kan nog proberen zo'n koppelstuk los te bestellen op de JBL-site of via een dealer. :) Of de individuele rubbertjes, al zou ik persoonlijk eerder het geheel vervangen.

https://www.jbl.de/en/products/group/4845/cp-e47915190012-hose?country=us Kost 16-nogwat als los onderdeel.

Je hebt wel je best gedaan met die vaseline joh. :DD
 
Heb de pomp overgenomen incl. de nieuwe kop. Gezien de hendel waar het koppelstuk mee vastklikt, die zwart is, zou ik denken dat die ook nieuw is?

Haha ja de vaseline ging steeds harder omdat ik niet wist waar het vandaan kwam... Ga proberen om dat koppelstuk / adapter te vinden.
 
Inmiddels verholpen met een nieuwe slangadapter, voor de zekerheid ook meteen de slangen vervangen.

Maar wat een wereld van verschil tussen oude en nieuwe slangadapter (koppelstuk). Nieuwe klikt zo in de kop van de pomp, oude moest ik kracht zetten.
Verschil tussen oude en nieuwe slangen ook goed merkbaar!

Thanks voor de hulp.

Overigens blijft de mening van de diverse LFS nogal verschillen. De een zegt dat een 12/16 lily pipe prima op een E1902 kan, ongeacht de slangen van 19/27. De andere LFS zegt dat die setup er voor zorgt dat de 1902 pomp eerder werkt als een 402 of hooguit 702, en daarmee de kop zwaar belast wordt.

En dan nog de mening over dat de E1902 pomp een zware overkill is voor mijn flink bevolkte geschelschapsbak Lido 200, de ander zegt weer dat je nooit genoeg pompcapaciteit kunt hebben.

Ben zelf in ieder geval geneigd om de pomp aan te houden, maar nu wel met spraybar.
 
De een zegt dat een 12/16 lily pipe prima op een E1902 kan, ongeacht de slangen van 19/27. De andere LFS zegt dat die setup er voor zorgt dat de 1902 pomp eerder werkt als een 402 of hooguit 702, en daarmee de kop zwaar belast wordt.
Ik denk dat dit vergelijkbaar is met het knijpen van de uitstroom op de filter en dat ze dat dan hiermee bedoelen.
 
Toch...
ik pers zo'n 3000L door een 16/22 slang met de opvoerpomp, ik zie niet in waarom een JBL E1902 dan niet zijn power kwijt kan door een 12/16 Lily pipe.

Je pomp lijkt ook mij zwaar overdreven voor een LIDO 200, kan het kwaad? nee zeker niet.
Enige wat je hebt is dat je een stuk meer stroomverbruik hebt t.o.v. van een E902 die ook moet voldoen.
 

Terug
Bovenaan