Wat is er nieuw

JBL E702 op een 180L bak

Svenvdp

Active member
Lid geworden
17 mei 2021
Leeftijd
28
Goedenavond iedereen!

Ik heb nu een tijdje de Juwel Rio 180 met 2 apistogramma cacatuoides, 8 sumatranen (puntigrus tetrazona), 6 siamese algeneters en een ancistruspaar. Had de bak succesvol draaien met voldoende onderhoud. Dit met het meegeleverde interne filter. Kort geleden heb ik de JBL E702 overgenomen van een vriend. Zou genoeg capaciteit hebben voor dit aquarium maar ik heb toch zo mijn twijfels. De e702 is wel al compleet ingedraaid en zorgt voor voldoende stroming maar ik merk wel dat het water wat minder helder is en de nitraat waarden wat omhoog zijn gegaan. Volgens de teststrip 50 mg/l. Wat dus eigenlijk te hoog is.

In het filter zit momenteel onderin de bak keramische ringen. In het midden de standaard filtersponzen. Heb daar zelf nog wat filterwol tussen gedaan om het nog wat te verbeteren. En bovenin de standaard prefilter.

Raden jullie het aan om een sterker filter aan te schaffen zoals een eheim professionel 4+ 350? Of heb ik mogelijk teveel vissen in het aquarium?

Minder helder water bij een filterwissel of een wat te klein filter zou kunnen. Meer nitraat ook, maar nitraatproductie is altijd een goed teken! Je hebt wel eens mensen die zeggen "dit of dat filter is een nitraatfabriek" maar de hele bedoeling van een biologisch filter is nou juist (o.a.) om dat te zijn, lol...

Dus dat is prima. Ik denk inderdaad wel dat een E702 ietwat karig is op jouw bak. Een tweede potfilter erbij is misschien wel het handigst. Dan kun je ze om en om onderhouden. Waarom niet nog een E702...? 🙂 Is ook makkelijker m.b.t. reserve-onderdelen in huis hebben/halen.

Die nitraat zal niet zozeer door de krappe capaciteit komen denk ik maar ik vond een 901 net gaan met zo n bak. Wel zou ik een flinke verversing doen want 50mg is wel echt voor korte duur de max.

Thanks voor jullie advies! Ik zal toch maar eens gaan kijken naar een filter met wat overcapaciteit. Heb nu het oude interne filter erbij geplaatst. Die had ik voor de zekerheid nog in een emmertje water staan afgelopen tijd. Zal nu zo'n 30% van het water verversen zodat de nitrietwaarden wat omlaag gaan.

Zal het eheim filter wat ik eerder noemde voldoende zijn? Ze zijn wat prijzig maar wil het liever in 1 keer goed doen.

Dat filter, op zichzelf, zal ongeveer voldoende zijn... Maar hij is een stuk duurder dan een tweede E702 erbij, die samen met de andere E702 meer capaciteit geeft. Beetje een kwestie van eigen voorkeur uiteindelijk, maar ik had het wel geweten. ^^

Dat filter, op zichzelf, zal ongeveer voldoende zijn... Maar hij is een stuk duurder dan een tweede E702 erbij, die samen met de andere E702 meer capaciteit geeft. Beetje een kwestie van eigen voorkeur uiteindelijk, maar ik had het wel geweten. ^^
Zeker waar! Misschien is het nog wel beter ook om de stroming goed te regelen in het aquarium. Heb veel setups gezien met dubbele filters dus ik denk dat ik daar maar eens naar ga kijken.

Ik zou er minimaal een JBL 902 op zetten en dan vooral wat meer siporax gebruiken na het onderste mandje. Zo heb je net als ik met ook onderin het filter extra een voorfilter voor de buisjes. Zelf heb ik op 180 liter de 1502 van JBL. Met de 902 heb je vooral meer filter volume en iets meer netto l/h.

Ik zou ook eens kijken voor voordeel op Hornb*ch de bouwmarkt ( Ik ben een ster in het gebruik van sterretjes.;))

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8026/jbl-cristalprofi-e902-greenline?country=nl

Laatst bewerkt:
Nitraat is het eindproduct van een standaard filter. In dat opzicht werkt je 700 dus prima.
Maar ik zou, moest ik een 180l bak opzetten toch ook min een 900 reeks nemen.

Betreft je 30% verversen. Zelfs zonder nitraat in je vers water geeft dit nog 35mg/l na verversen. Die waarde in nog aan de hoge kant vóór verversen.
Ik zou zeker 80% verversen. Dit geeft je een theoretisch nitraatgehalte van 10mg/l, waarna je verder kan gaan met gewone verversingen die deze waarde telkens terugzetten naar die 10.

Nitraat los je niet op met een filter maar door meer te verversen.

Ik zou de sponzen en de ringen omdraaien. Dus eerst door je sponzen en dan pas de ringen. Je zou ook een tijdje je prefilter kunnen vullen met filterwol en iedere 2 dagen vervangen.

Wij hebben zelf zo'n 702 op onze garnalenbak staan (200 x 40 x 40) onderste mandje spons rest siporax en prefilter met filtervlies. Water is kraakhelder alleen de bodem vervult wat vanwege de troep van het hout

Denk dat ik maar voor een 902 ga en dan een dubbel filter ga gebruiken. Dan heb ik flink wat overcapaciteit en kan ik op de filters vertrouwen!

Zojuist naar de Hornb*ch gegaan en een e902 gekocht. Scheelde maar 10 euro met de 702. Werk aan de winkel😛

Die 902 geeft net wat meer punch, en het prijsverschil is inderdaad niks. 🙂 👍 En het fijne is dat hij qua onderdelen (rubbers, mandjes, aansluitingen, zelfs de pompkop... zij het met een ander vermogen) veel gemeen heeft met de 702.

Gaat als een trein!

Die 902 geeft net wat meer punch, en het prijsverschil is inderdaad niks. 🙂 👍 En het fijne is dat hij qua onderdelen (rubbers, mandjes, aansluitingen, zelfs de pompkop... zij het met een ander vermogen) veel gemeen heeft met de 702.
Klopt! Heb hem nu net zo aangesloten dat 1 spraybar naar beneden stroomt en de andere een beetje omhoog voor wat golfjes. Schijnt beter te zijn voor uitwisseling van gassen heb ik gehoord.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan