Wat is er nieuw

jbl e901 bromt / trillingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rudy de Wit
  • Startdatum Startdatum
R

Rudy de Wit

Guest
Afgelopen zaterdag mijn rio125 opgestart. Toen merkte ik al dat de filter (jbl e901) continu bromt/zoemt. Er wordt juist gezegt dat deze filter zo stil moet zijn. Het brommen komt uit de outflow mondstuk door trillingen . Hebben andere hier ook last van?

Ik heb op het forum al andere vergelijkbare problemen gelezen maar telkens geen duidelijke oplossing.

Lucht is het niet dat klinkt heel anders en is tijdelijk. Zoals als je de pomp even schut in het begin.

Koppel de outflow los,en kijk nog eens.

Staat de filter op dempend materiaal (ouwe handdoek) of direct op het hout van de onderkast o.i.d? Controleer ook even of het hoekstuk van de in- en outflow niet toevallig de bovenkap raakt.

Ik heb ook de 901 draaien.
Echt stil vind ik hem ook niet.
Ik hoor ook als het stil in huis is een lichte constante brom.

vanmiddag nog even buiten het een en ander getest. slang eraf, mondstuk eraf. niks maakt het trillen/brommen minder. ook het motortje met de schroef eruit en weer terug geplaatst. Ook daar zag ik niks raars.

De filter staat nu op een opgevouwen handdoek maar dat maakt geen verschil. morgen maar een de winkel bellen (aquariumcentrum Helmond).

Ik vind het wel raar want ze maken juist duidelijk dat deze filter 'ow zo' stil zou moeten zijn???

Doe eens de kop watertest in de gootsteen. met water.
Vul die met 6 cm water,en laat de kop daar in draaien.
Let op het uitspuiten. hand of doek erop.

Bertus zei:
Doe eens de kop watertest in de gootsteen. met water.
Vul die met 6 cm water,en laat de kop daar in draaien.
Let op het uitspuiten. hand of doek erop.

Mag de buitenkant van de kop nat worden? Lijkt mij een groot water festijn.

Zal het eens gaan proberen. Morgen 😉

Ja, alles is water dicht.
Althans, water wat er in gaat,komt er ook weer uit.

Ik heb hier ook last van maar bij mij zit er ook een soort van fluit toon bij.heel irritant.

Wat zou dat dan moeten verbeteren dan Bertus ?

Bij mij net ook even een 2011 nagezien.
Witte watten ERrug vuil.
Instroom zat ook dicht,met alg in de slang.
Dan pompt hij wel water uit,maar komt niets bij.
dan hoor je de rotor zingen.

Kijk de invoer ,OF filterwatten maar een na.

De pomp draait net 2 dagen.

Tja, kan .
Zou ik hem toch eens uit elkaar halen.

Wat bedoel je met uit elkaar halen ?
Al het filter materiaal er uit ?

Net wat je zelf wilt.
Je zoekt toch de oorzaak?

dan moet je even doorspitten.

Misschien bedoelde je de kop uit elkaar halen ofzo ?
Heb net het filter materiaal er uit ggehaald en het gefuit is wel weg ,maar het gebrom nog niet.

Heb ook een e901 en deze bromde ook. Ik heb het nu op een handdoek geplaatst en de brom is beduidend minder.

Vandaag de motor unit vervangen in de winkel. nog altijd een trilling/brom vanuit de output mond stuk van de filter. Hoe verder je de buis afgaat richting het aquarium hoe minder de trilling wordt. dus het geluid en trilling blijft voornamelijk bij de filter hangen.

In de winkel zeggen ze wel dat het niet de bedoeling is (aquariumcentrum Helmond en Coenen Best). Coenen Best wil zelf contact opnemen met JBL om naar een oplossing te zoeken. zodra ik ze een mail met uitleg heb gestuurd. Wel netjes, terwijl ik de filter ergens anders heb gehaald.

Hier ook een e901, bromt niet, maar is ook niet stil te noemen...
In de kast, deur dicht hoor je bijna niet

Aquariaforum.be � View forum - Filtering

6 Wed Apr 30, 2014 9:42 am. Probleem externe filter JBL e901. 8 Mon Apr 28,
2014 ... Hebben vissen last van een brommend filter? 1 Sat Feb 22, 2014 9:47
pm.
www.aquariaforum.be/viewforum.php?f=16

Kijk bij JBL e901.
Probleem externe filter JBL e901 .

Kan best verstopping in de inlaat zitten.

Bertus zei:
Aquariaforum.be � View forum - Filtering

6 Wed Apr 30, 2014 9:42 am. Probleem externe filter JBL e901. 8 Mon Apr 28,
2014 ... Hebben vissen last van een brommend filter? 1 Sat Feb 22, 2014 9:47
pm.
www.aquariaforum.be/viewforum.php?f=16

Kijk bij JBL e901.
Probleem externe filter JBL e901 .

Kan best verstopping in de inlaat zitten.

de filter is nog nu net 1 week aan het draaien, nieuw uit de doos dus dat lijkt met sterk.

Tja, Als je niet kijkt,weet je het niet.

Ook met 1 week kan er wat gebeuren.

Vandaag wederom enkele pogingen gedaan om de filter van het brommen/trillen af te helpen. Helaas heeft wederom niks gewerkt. Ook het kop stuk nagekeken of er iets vuil in zat. alles is school.

Ik begin eraan te denken dat het normaal is of dat ik toch voor een andere filter moet gaan kiezen.

op dit moment is het stil in huis en ik zit 2 a 2,5 meter van de aquarium af. Terwijl ik dit type en de ventilator van mijn laptop loeit hoor ik het gebrom van de filter nog steeds. Knap vervelend als ze bij meerdere LFS zaken beweren dat het 'stil' moet zijn.

Toch vreemd. lijkt mij dan toch dat de rotor in lucht draait.
Heb je een foto van opstelling?

Als je de uitvoer laag in een emmer laat lopen,komt er dan geen lucht mee.
Is de uitstroom wel goed?

wat heb je in het bovenste laadje zitten van je filter? Komt dat niet tegen de rotor aan ?

Er is een duidelijk verschil in geluid te horen als er lucht door de buis gaat en niet. In zoals alles nu draait komt er geen lucht meer mee in de uitvoer slang en ook in het aquarium is geen luchtbelletjes te zien.

IMG_20140608_160915_zpstda7mbdy.jpg

IMG_20140608_160933_zpskhxlt1cy.jpg

Diesel1610 zei:
wat heb je in het bovenste lade zitten van je filter? Komt dat niet tegen de rotor aan ?

ik gebruik de standaard opstelling aan manden en filter media die erbij geleverd is. Bovenste mand zit in het midden een fijn filter en aan de zijkant grof.

Maar als ik alles zonder filter draai blijft het brommen aanwezig.

Zonet mijn hele filter en rotor schoongemaakt en er eens goed naar geluisterd. Nog steeds hetzelfde geluid zoals altijd. Ze zijn gewoon niet stil.
Maar als de fan van je laptop aanstaat en de pomp er boven uit, dat is bij mij niet.
Als het stil in huis is en ik zit op de bank ca 2,5m er vanaf hoor ik hem zachtjes, maar dan is ook echt alles stil in huis.
Met de tv en/of radio aan, of al loopt er iemand over de vloer dan hoor ik hem niet meer. Ja wanneer ik voor me aquarium sta.

Rudy, Slangen,die hangen.
Dat is niet goed.
Moeten steil omhoog gaan.
met iets rek,om te lossen.
Zo wek je weerstand op in de slangen.
In de bochten kan vuil aanhechten en op de duur afsluiten tot minimale uitstroom.

Ik heb ook de de jbl 901e en deze is meestal erg stil. Als ik het filter heb schoongemaakt dan wil hij nog wel eens wat ratelen/brommen in het begin als ik het filter weer aanzet. Maar dit is vaak maar even.
Heb hem op een plankje in de kast staan met een handdoekje over het aansluitstuk van de slangen.
Dus ze kunnen wel stil zijn

Ik heb een 901, 1500 2x en een 1501 maar ze zijn alledrie hartstikke stil....
Als je slangen zo op de pompkop liggen zou het best resonantie kunnen zijn van de pomp

punky zei:
Ik heb ook de de jbl 901e en deze is meestal erg stil. Als ik het filter heb schoongemaakt dan wil hij nog wel eens wat ratelen/brommen in het begin als ik het filter weer aanzet. Maar dit is vaak maar even.
Heb hem op een plankje in de kast staan met een handdoekje over het aansluitstuk van de slangen.
Dus ze kunnen wel stil zijn

Ik begrijp dat er dus geen trilling op jouw uitlaat slang zit bij de filter kop?

Als ik de foto van je pomp bekijk ,wat zijn dan die bruine vlekken in de pomp???
Volgens mij Vuil.

Zou toch de slangen eens inkorten.!!!!!!
Vuil blijft in die bochten zitten.
Een ingedraait filter verliest de helft aan zuigkracht.
Zit er vuil in de inlaatslang,stuwt hij wel water uit,maar niet snel genoeg aangevoerd.
Dus gaat hij ratelen.

Bertus zei:
Als ik de foto van je pomp bekijk ,wat zijn dan die bruine vlekken in de pomp???
Volgens mij Vuil.

Zou toch de slangen eens inkorten.!!!!!!
Vuil blijft in die bochten zitten.
Een ingedraait filter verliest de helft aan zuigkracht.
Zit er vuil in de inlaatslang,stuwt hij wel water uit,maar niet snel genoeg aangevoerd.
Dus gaat hij ratelen.

die vlekken komt door weerkaatsing. Gister de filter helemaal uiten gehad en ook het filter medium eruit gehad. de filter is schoon en ook de slangen met kopstukken.

De slangen zijn idd nog niet op lengte gemaakt. dat zou ik wel nog kunnen proberen. Ik had niet het idee dat het, zoals jij het vertelt invloed heeft op de doorstroming.

de slangen zijn aangepast en op maat gemaakt. Heb tevens een filmpje waarbij het geluid goed hoorbaar is (hoop ik).

IMG_20140609_133818_zpsvt7wxopq.jpg

[video]yEsKtnkfFKA[/video]

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan