JBL e901 crystalprofi of een sump?

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Ik heb nu een JBL e901 externe pomp op een 120ltr aquarium maar ik vind er nog teveel zweefvuil inzitten. Nu zit ik te denken om een sump te maken onder de kast met verschillende compartimenten. Zou dit een verbetering kunnen zijn of kan ik beter de JBL pomp behouden? Wie wilt zijn ervaring delen:)
 
Ik heb die filter op een meterbak en die houdt hem prima schoon. Is je filter proper en gebruik je ook filterwatten??
Ik heb bovenin een laagje spons eruit gehaald en daar watten voor geplaatst. Dat kan ook helpen.
 
jessicapilon zei:
Ik heb die filter op een meterbak en die houdt hem prima schoon. Is je filter proper en gebruik je ook filterwatten??
Ik heb bovenin een laagje spons eruit gehaald en daar watten voor geplaatst. Dat kan ook helpen.

Heb je die watten in de plek van de voorfilter gestoken of in het midden van het bovenste mandje ? Kamp namelijk met hetzelfde probleem als de TS (zie mijn dagboek).
 
In de bovenste lade zitten bij mij een aantal verschillende sponsen, die heb ik laten zitten.|In de middelste lade heb ik die witte balletjes eruit gehaald en heb ik watten gestopt, deze is nu helemaal donker bruin geworden. Dit is toch waar de bacterie cultuur zich huisvest? In de onderste lade heb ik wel die witte balletjes laten zitten. Het water is opzicht helder maar ik denk dat het wel een slagje beter kan
 
Ik ben nu een 1501 aan het installeren, en zit ook te dubben of en zo ja waar ik witte watten ga plaatsen.

Maar die balletjes zou ik niet vervangen door witte watten hoor! Witte watten is voor mechanische filtering (en gooi je na verloop van tijd weg). Die balletjes zijn voor biologische filtering, en zou ik er zeker in houden! Kunnen denk ik ook veel meer bacteri�n bevatten als je matten...
 
De witte watten kun je het beste als laatste plaatsen omdat die het fijnste vuil eruit filteren en je die als ie vol zit dan kunt weggooien. Bij mijn JBL is heb ik dus uit het bovenste mandje de bovenste spons eruit gehaald en daar in plaats van de witte watten. De rest van het filtermateriaal hoef je dan dus eigenlijk bijna nooit aan te komen of uit de behuizing te halen. Alleen het bovenste mandje haal ik er regelmatig uit om de voorsponsjes uit te spoelen en de witte watten te vervangen. Die voorsponsjes , bij mij die kleintjes aan de zijkant, vangen alleen het grofvuil op zoals plantenresten etc., en die spoel ik dus regelmatig uit. Na verloop van tijd gaat het filter steeds beter z'n werk doen en krijg je minder last van zweefvuil.
 
Xifiz zei:
Ik heb nu een JBL e901 externe pomp op een 120ltr aquarium maar ik vind er nog teveel zweefvuil inzitten. Nu zit ik te denken om een sump te maken onder de kast met verschillende compartimenten. Zou dit een verbetering kunnen zijn of kan ik beter de JBL pomp behouden? Wie wilt zijn ervaring delen:)

Ik gebruik deze filter, samen met nog een andere (Sera) met een vergelijkbare capaciteit, op een 450 liter bak. Hier is geen zwerfvuil en het filteren loopt goed.

Die e901 is echt wel in staat om op zijn eentje jouw bak clean te houden.

Ik kan je vertellen wat erin mijn mandjes zit:

Bovenste mandje: Originele blauwe JBL sponzen. Zowel in het midden, als aan de zijkant

Mandje daaronder: Originele blauwe JBL sponzen.

Mandje daaronder: Siporax. Dit zal wel overeenkomen met die witte balletjes van je.

Onderste mandje: Siporax.
 
Ik heb in mijn 900 en 1200 bovenaan de originele sponzen zitten, daaronder sponzen en de 2 volgende vijversubstraat.
Geen zweefvuil.
Ik denk dat ik in alle jbl's het vijversubstraat (zit er al enkele jaren in) ga vervangen door siporax al heb ik geen idee wat het verschil in oppervlakte aan of voor bacteri�n is.
 
meksjoef zei:
De witte watten kun je het beste als laatste plaatsen omdat die het fijnste vuil eruit filteren en je die als ie vol zit dan kunt weggooien. Bij mijn JBL is heb ik dus uit het bovenste mandje de bovenste spons eruit gehaald en daar in plaats van de witte watten. De rest van het filtermateriaal hoef je dan dus eigenlijk bijna nooit aan te komen of uit de behuizing te halen. Alleen het bovenste mandje haal ik er regelmatig uit om de voorsponsjes uit te spoelen en de witte watten te vervangen. Die voorsponsjes , bij mij die kleintjes aan de zijkant, vangen alleen het grofvuil op zoals plantenresten etc., en die spoel ik dus regelmatig uit. Na verloop van tijd gaat het filter steeds beter z'n werk doen en krijg je minder last van zweefvuil.

Denk dat ik dat ook eens ga proberen zoals jij, bedankt !
 
viny boy zei:
jessicapilon zei:
Ik heb die filter op een meterbak en die houdt hem prima schoon. Is je filter proper en gebruik je ook filterwatten??
Ik heb bovenin een laagje spons eruit gehaald en daar watten voor geplaatst. Dat kan ook helpen.

Heb je die watten in de plek van de voorfilter gestoken of in het midden van het bovenste mandje ? Kamp namelijk met hetzelfde probleem als de TS (zie mijn dagboek).

In het midden en net als Meksjoef dus.
 
Terug
Bovenaan