Wat is er nieuw

Jbl E901 lek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste allemaal, ik heb net mijn filter afgekoppeld, en toen ik de filterkop er vanaf haalde kwam er water uit de kop, dit lijkt me niet echt de bedoeling, of kan dit geen kwaad... toen ik de aanzuig knop indrukte kwam deze ook niet meer omhoog...
Wat kan ik t beste doen?

Zoalang deze niet lekt is er niets aan de hand, in de kop zit de rotor welke in het water moet draaien en de knop is een bekend probleem, even met wat kracht losmaken en aan de buitenkant wat vaseline doen, dan is het vaak opgelost.

Met m'n eheim's had ik net hetzelfde.
Door de afkoppel kranen te sluiten bleef de pot onder druk staan. Ik loste dat op door de ganse filter eerst wat af te gieten vooraleer die te openen.
Wat de aanzuigknop betreft, die liep ook altijd vast, vooral door kalkvorming.
Ik gebruikte die dan ook nooit. Aanzuigen op de ouderwetse manier, een goeie teug aan de slang.
Maar eens de slangen vol zitten hoeft dat ook niet meer te gebeuren.

Zoalang deze niet lekt is er niets aan de hand, in de kop zit de rotor welke in het water moet draaien en de knop is een bekend probleem, even met wat kracht losmaken en aan de buitenkant wat vaseline doen, dan is het vaak opgelost.
Gelukkig want dat was een kostenpost geweest waar ik niet op zit te wachten...
Ik krijg er echt geen beweging in eerlijk gezegd.... straks nog maar weer even proberen...

Met m'n eheim's had ik net hetzelfde.
Door de afkoppel kranen te sluiten bleef de pot onder druk staan. Ik loste dat op door de ganse filter eerst wat af te gieten vooraleer die te openen.
Ik gebruikte die dan ook nooit. Aanzuigen op de ouderwetse manier, een goeie teug aan de slang.
Maar eens de slangen vol zitten hoeft dat ook niet meer te gebeuren.
Hoe zuig je die dan aan... aanzuigen en dan snel op t filter drukken??

Net even goed op de knop gedrukt, toen ging hij nog een halve cm naar beneden en sprong weer omhoog... dus dat probleem is opgelost... en dat er water in de filterkop komt is dus geen probleem zolang hij maar niet lekt...

Wat ik altijd doe met de 902.

Is pak een tang als die adapter los van de filter is. W3l met slangen vast doe ik de kraan open van de in. En met een bakje zuig ik er kort aan en dan begint ie te lopen en doe ik met een tang weer kraan dicht zet de adapter weer in de filter kranen open en ff filter beetje schuin zetten en als ie vol is aan zetten. En ff kort schuin houdenndat alle lucht eruit is en dan kan je het weer op ze plaatst zetten.

Water blijft ook ff hangen in de interne buizen van de kop en rotorhuis.

Hoe zuig je die dan aan... aanzuigen en dan snel op t filter drukken??
aan de slang bovenaan de bak zuigen terwijl alles in elkaar zit behalve de uitstroom/spraybar.

Je kan het beide proberen en kijken wat je fijn vind. Beide werkt geloof ik.

Zuig je het dan uit je filter naar boven?
ja en neen, je hoeft maar enkel te zuigen tot er water uit je aquarium naar de filter stroomt. de resr gaat vanzelf. Als er nog geen water in het systeem zit is de kans om een slok water binnen te hebben dan ook nihil.

Ja maar dan moet je toch aan de onderkant zuigen voordat t, naar t filter loopt?

Ja maar dan moet je toch aan de onderkant zuigen voordat t, naar t filter loopt?
Nee. je moet aan de uitstroomslang zuigen waar die anders je bak in zou gaan en voor proper water zorgt. Deze hou je ten allen tijde boven je waterniveau of je hebt een waterval.
1 goede zuig en je hebt voor de hevelwerking gezorgd die je fiter van water voorziet.
(de pomp van je fiter zorgt enkel dat het water terug in je bak geraakt)

Nee. je moet aan de uitstroomslang zuigen waar die anders je bak in zou gaan en voor proper water zorgt. Deze hou je ten allen tijde boven je waterniveau of je hebt een waterval.
1 goede zuig en je hebt voor de hevelwerking gezorgd die je fiter van water voorziet.
(de pomp van je fiter zorgt enkel dat het water terug in je bak geraakt)
Maar dan moet er toch water in je filter zitten anders zuig je dat toch niet aan de uitstroom eruit?

Erik je kan zijn manier doen of mijn manier beide werken..

Ik heb bij verversen altijd een 30liter curverbox mee. Daar doe ik aquarium water in voor 40 50% en maak ik de voorfilter mee schoon.

Dan bij het klaar maken van filter vast zetten enz doe ik wat ik zei boven de curverbak. En dan doe ik snel de kraan dicht en dan koppelen aan de filter. Dus ik lurk niet aan de slang maar aan de plastic gedeelte.

Maar dan moet er toch water in je filter zitten anders zuig je dat toch niet aan de uitstroom eruit?
je moet er geen water uit zuigen, enkel wat lucht. Net genoeg om een hevel te creëren aan de aanzuigkant van de filter.

Dus dat is dan toch de instroom zodat t in t filter loopt???

Beste allemaal, ik heb net mijn filter afgekoppeld, en toen ik de filterkop er vanaf haalde kwam er water uit de kop
Waar uit de kop?
Tussen de donkere en zilverkleurige delen, of uit de buurt van de verdeelplaat/rotor.
Dat laatste is volkomen normaal, dat eerste is foute boel, het hoort daar kurkdroog te zijn.

Dat zal bij de JBL waarschijnlijk niet de oorzaak zijn, het vast zitten van de knop is bij de JBL een veel gehoord euvel, dat wel.

Mij werd destijds een mooi filmpje getoond, dat ik nu natuurlijk niet meer kan vinden. De kop is eenvoudig open te maken (zwarte en grijze deel scheiden), door eerst de handvatten te verwijderen en daarna nog een paar schroefjes om het zwarte deel van het grijze te scheiden. Als ik me goed herinner een kwestie van 8 schroefjes.

Dan zie je (aan de binnenkant, vast aan het zwarte deel) een zwarte pilaar met daaromheen een stevige veer. Het is die veer die niet over de pilaar wil schuiven. Ik heb deze gesmeerd met vaseline (heeft namelijk geen contact met aquariumwater) en sindsdien doet de knop die muurvast zit het weer prima.

Als je het grijze en zwarte deel van elkaar hebt gehaald, zou dit van binnen kurkdroog moeten zijn.
Als dat niet zo is kun je inderdaad lekkage krijgen vanuit het bovenste deel van de filterkop.

Ook dat is waarschijnlijk goed op te lossen, maar ik vind dat lastig om met woorden te doen. Mocht er tussen het zwarte en grijze deel vocht zitten, wil ik wel eens kijken hoe ik je in elk geval één van de oplossingen uit kan leggen.

Ik krijg er echt geen beweging in eerlijk gezegd.... straks nog maar weer even proberen...
Zie boven.
Maar ik las inmiddels ook dat het al gelukt is.
Ik kreeg de knop ook niet meer naar beneden. Toen dat na veel proberen wel lukt, kwam hij niet meer omhoog en zat muurvast terwijl ik er geen grip meer op had.
Daarom dus de kop open moeten maken.

Waar uit de kop.
Tussen de donkere en zilverkleurige delen, of uit de buurt van de verdeelplaat/rotor.
Dat laatste is volkomen normaal, dat eerste is foute boel, het hoort daar kurkdroog te zijn.

Dat zal bij de JBL waarschijnlijk niet de oorzaak zijn, het vast zitten van de knop is bij de JBL een veel gehoord euvel, dat wel.

Mij werd destijds een mooi filmpje getoond, dat ik nu natuurlijk niet meer kan vinden. De kop is eenvoudig open te maken (zwarte en grijze deel scheiden), door eerst de handvatten te verwijderen en daarna nog een paar schroefjes om het zwarte deel van het grijze te scheiden. Als ik me goed herinner een kwestie van 8 schroefjes.

Dan zie je (aan de binnenkant, vast aan het zwarte deel) een zwarte pilaar met daaromheen een stevige veer. Het is die veer die niet over de pilaar wil schuiven. Ik heb deze gesmeerd met vaseline (heeft namelijk geen contact met aquariumwater) en sindsdien doet de knop die muurvast zit het weer prima.

Als je het grijze en zwarte deel van elkaar hebt gehaald, zou dit van binnen kurkdroog moeten zijn.
Als dat niet zo is kun je inderdaad lekkage krijgen vanuit het bovenste deel van de filterkop.

Ook dat is waarschijnlijk goed op te lossen, maar ik vind dat lastig om met woorden te doen. Mocht er tussen het zwarte en grijze deel vocht zitten, wil ik wel eens kijken hoe ik je in elk geval één van de oplossingen uit kan leggen.

Zie boven.
Maar ik las inmiddels ook dat het al gelukt is.
Ik kreeg de knop ook niet meer naar beneden. Toen dat na veel proberen wel lukt, kwam hij niet meer omhoog en zat muurvast terwijl ik er geen grip meer op had.
Daarom dus de kop open moeten maken.

Super bedankt voor je berichtje!!
Ik zal hem morgen of overmorgen even open maken... die schroefjes zitten best diep namelijk....
Tja ik weet niet meer waar t echt uit lekte... of dat nou bij de plaat of aan de zijkant was.....

Super bedankt voor je berichtje!!
Ik zal hem morgen of overmorgen even open maken... die schroefjes zitten best diep namelijk....
Tja ik weet niet meer waar t echt uit lekte... of dat nou bij de plaat of aan de zijkant was.....
Die schroefjes zitten inderdaad diep. Was bang dat ik ze er lastig weer in kreeg, maar door ze in het 'kokertje' te laten vallen positioneerden ze zich eigenlijk vanzelf.
Je hebt een Philips schroevendraaier nodig. Net gekeken op de mijne. Staat op de achterkant PH 2 - 100, Gammamerk, prima ding voor dit soort doeleinden.

Dus dat is dan toch de instroom zodat t in t filter loopt???
Je moet zuigen aan de uitstroom, het water wordt dan vanzelf in de inlaat gezogen en dan loopt het filter vol, als die vol is doe je de spraybar er aan en start je hem

Die schroefjes zitten inderdaad diep. Was bang dat ik ze er lastig weer in kreeg, maar door ze in het 'kokertje' te laten vallen positioneerden ze zich eigenlijk vanzelf.
Je hebt een Philips schroevendraaier nodig. Net gekeken op de mijne. Staat op de achterkant PH 2 - 100, Gammamerk, prima ding voor dit soort doeleinden.
Ik zal eens kijken of ik er bij kan komen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan