Beste allemaal, ik heb net mijn filter afgekoppeld, en toen ik de filterkop er vanaf haalde kwam er water uit de kop
Waar uit de kop?
Tussen de donkere en zilverkleurige delen, of uit de buurt van de verdeelplaat/rotor.
Dat laatste is volkomen normaal, dat eerste is foute boel, het hoort daar kurkdroog te zijn.
Wat de aanzuigknop betreft, die liep ook altijd vast, vooral door kalkvorming.
Dat zal bij de JBL waarschijnlijk niet de oorzaak zijn, het vast zitten van de knop is bij de JBL een veel gehoord euvel, dat wel.
Mij werd destijds een mooi filmpje getoond, dat ik nu natuurlijk niet meer kan vinden. De kop is eenvoudig open te maken (zwarte en grijze deel scheiden), door eerst de handvatten te verwijderen en daarna nog een paar schroefjes om het zwarte deel van het grijze te scheiden. Als ik me goed herinner een kwestie van 8 schroefjes.
Dan zie je (aan de binnenkant, vast aan het zwarte deel) een zwarte pilaar met daaromheen een stevige veer. Het is die veer die niet over de pilaar wil schuiven. Ik heb deze gesmeerd met vaseline (heeft namelijk geen contact met aquariumwater) en sindsdien doet de knop die muurvast zit het weer prima.
Als je het grijze en zwarte deel van elkaar hebt gehaald, zou dit van binnen kurkdroog moeten zijn.
Als dat niet zo is kun je inderdaad lekkage krijgen vanuit het bovenste deel van de filterkop.
Ook dat is waarschijnlijk goed op te lossen, maar ik vind dat lastig om met woorden te doen. Mocht er tussen het zwarte en grijze deel vocht zitten, wil ik wel eens kijken hoe ik je in elk geval één van de oplossingen uit kan leggen.
Ik krijg er echt geen beweging in eerlijk gezegd.... straks nog maar weer even proberen...
Zie boven.
Maar ik las inmiddels ook dat het al gelukt is.
Ik kreeg de knop ook niet meer naar beneden. Toen dat na veel proberen wel lukt, kwam hij niet meer omhoog en zat muurvast terwijl ik er geen grip meer op had.
Daarom dus de kop open moeten maken.