Wat is er nieuw

JBL e901

• Onderwerp starter Onderwerp starter Quinnygirl
  • Startdatum Startdatum
Q

Quinnygirl

Guest
Hoi,

Wij hebben een JBL e901 overgenomen bij een 2ehands aquarium (vision260).
Nu heb ik het filter volledig schoongemaakt en alle filtermaterialen vervangen.

Natuurlijk het aquarium gevuld met nieuwe bodem, plantjes en water.
Het filter bromt alleen behoorlijk...

Iemand een idee hoe dat kan? En belangrijker... hoe kan ik het voorkomen?

Misschien zit er wat lucht in? Een beetje schudden wil dan wel helpen. Ook gekeken of de rotor nog goed is? Deze kunnen na verloop van tijd broos worden, mogelijk is hij kapot en maakt dit lawaai.

Wat Ludger zegt inderdaad. Ik heb er met mijn e701 ook soms last van als is hem heb opengemaakt. Heb je de rotor in de pompkop ook schoongemaakt of alleen de bak met materialen?

heey

en wat was de oplossing ik heb een zelfde probleem ?

In ieder geval kijken of hij goed schoon is gemaakt.
Ik heb het ook weleens met de Eheim hier maar dat is heel weinig moet ik zeggen en het ene moment wel en dan niet.

Soms hoor ik hem en dan even 10 min stroom eraf en weer aan en dan is het meestal toch weg.

Mijn ervaring met pompen is dat ze vaak even moeten indraaien. Er moet een biofilm (natuurlijke smering) op de rotor komen. Bij een nieuwe pomp, of na grondige schoonmaak maken ze even wat meer geluid.

Als een filter nieuw is, zit er veel lucht in de materialen.

sluit je die aan, dan even de uitstroom laag houden,in een emmer,dan wordt de lucht mee gesleept.
Dan even stilzetten, slang terug.
Aanzetten.

Of de uitstroom boven de bak houden,loopt hij ook vol.

heb dit probleem idd zelf ook altijd bij de 701. even schudden en is binnen een dag weer over🙂
om het te voorkomen kan je zoveel mogelijk water al in de behuizing doen en zorgen dat je aanzuigslag lucht vrij is.

maar neem aan dat je probleem dan nu ook al over is?

Moet gelijkover zijn,anders draait hij droog.

ja helemaal mee eens. wat ik bedoelde te zeggen was dat er wat lucht aan de zijkanten van het filterhuis kan blijven zitten. dit veroorzaakt ook wat gebrom/gebubbel of hoe je het ook wil noemen. dit beetje lucht wat dan achter blijft werkt het filter er dan vanzelf weer uit, of je helpt hem een beetje door wat te schudden.

maar idd als hij gewoon droog draait is het snel einde oefening ja.

Nou, ik overdrijf een beetje hoor.
De stator draait nog wel in het water, alleen de rotor in beetje lucht.

Ik kantel het filter dan zo, dat de slangen omhoog steken.
Dan schiet de lucht eruit.

Heb Eheim filters Naast bakken staan, staan ook achterover. permanent.

Ik vraag me af hoe het nu gaat met de filter van de ts.

ik heb vandaag een nieuwe rotor gekocht
helaas maakt dit geen verschil.

misschien moet ik een maandje wachten zodat er inderdaad een natuurlijke film ontstaat.
heb de filter gekocht ( 2de hands ) daar was hij heel stil.

schoongemaakt en toen in mijn eigen bak geplaatst en nu bromt hij.

heb jbl ook gemailt maar nog geen reactie

heb je het filter martiaal wel goed er in zitten
is het de pomp wel staan de slangen of de kap niet mee te
resoneren

groet

jaap

hoi

onder naar boven

pijpjes
med nogiets kleine witten balletjes 2 mandjes
dar de blauwe filter bovenin

groet marcel

ingang sponzen ook goed dus diep liggend in het bakje
soms gaat de kast mee resoneren stukje tempex onder de pomphuis liggen

groet

jaap

Mdbresser zei:
hoi

onder naar boven

pijpjes
med nogiets kleine witten balletjes 2 mandjes
dar de blauwe filter bovenin

groet marcel

Waar is de witte?

Die zie ik hier op het filmpje ok niet.
Dat is raar, dan vliegt de fijnstof zo de bak weer in.

https://youtu.be/f4JNRGXMkMs

ik heb onder de blauw filter nog wit filter materiaal zitten

🙂

Oke, stof moet toch tegen gehouden worden,he.

Ja zeker .. Had er veel last van dus die had ik zelf maar toegevoegd miste die filter laag ook

Jammer dat hij nog steeds trilt

Heb jnl gemaild ben benieuwd anders ga ik hem maar open schroeven als dat tenminste kan

Zitten de as rubbertjes er allebei in?

ja as rubbers zijn allebei ook vervangen ..
en zitten er dus allebei in ..

ik weet het ook niet meer. kan ik niet iets toevoegen zodat het lekker draait ..? kan de kop open en zoja wat vindt ik daar ?

Hallo,

Ik heb ook een e901 een nieuwe, maakte ook kawaai. Heb een nieuwe rotor gekregen dit scheelt een hoop en het filter op een isolatie matje gezet geluid is een minder geworden. Ik hoor nog een zoemend geluid wat je de ene keer niet hoort en na schoonmaken wel weer hoort. Hopelijk gaat dat nog weg.
Dat isolatiematje scheelt een hoop.

Froggies zei:
Hallo,

Ik heb ook een e901 een nieuwe, maakte ook kawaai. Heb een nieuwe rotor gekregen dit scheelt een hoop en het filter op een isolatie matje gezet geluid is een minder geworden. Ik hoor nog een zoemend geluid wat je de ene keer niet hoort en na schoonmaken wel weer hoort. Hopelijk gaat dat nog weg.
Dat isolatiematje scheelt een hoop.

Ik heb hier 3 Eheim staan en als het doodstil is in de kamer dan hoor je ze heel erg zachtjes wel draaien. Het is en blijft een motortje dus iets zul je denk ik blijven horen.

@Bertus
Heb je een video of foto waar die asrubbers zitten?? Ik weet dat niet en kan alleen het asje eruit halen met die rotor waar de magneet aan vast zit. Dus ik ben benieuwd waar de genoemde rubbers zich bevinden.

Dat zijn vast niet deze die ik wel kon vinden:

http://www.aquaplantsonline.nl/p/7112:c ... tingsring/

Nou, ik heb een JBL 901 en een 401e, en ze zijn allebei stil hoor.
Geen klachten over. Dus heeft vast met lucht, ernstige vervuiling of een rubbertje te maken als je t mij vraagt.

Welk rubber doel je dan op Albert??

Ik moet zeggen dat je de mijne alleen hoort als het muisstil is in de kamer en de drie tesamen hoor je als je goed luistert dan een ietsje brommen/draaien.
Ik heb ze net allemaal schoongemaakt en de as eruit gehad en het magneet. Maar ja een motortje zul je toch altijd wel een ietsje horen zou ik denken??
Als ik op 1 meter afstand sta dan kun je de filter heel zachtjes horen draaien dus zeg maar.
Het is niet hard of storend dus.

John, er zit er 1 in de kop,diep in het gat.
Moet die vernieuwd worden, met een dunne lange schroef net in het rubber draaien, en er uit trekken.
En terug plaatsen, op de as steken, rotor en as in het gat, en rubber op zijn plaats duwen.

Die bovenop zie je zo zitten. Als hij erin zit.

Verder maken ze herrie als er lucht in zit, Dus goed ontluchten.

Bedankt voor de info heren. Ik was net bij de lfs en heb dit ook gevraagd.
Hun vertelden dat het zelden aan de rubbers ligt maar in de meeste gevallen aan het asje dat dan in het midden wat dunner wordt. Soms kan het ook de rotor zijn.
De as kost daar 7 euro en de rotor 18.
Maar ja het geluidsnivo is zo gering dat het niet storend is nog. Ik zal binnenkort eens een as van de 2213 goed bekijken en zo nodig vervangen om te zien of dit helpt. De rotor kan altijd nog 😉

Heb zelf nu ruim2 jaar een JBL e 701, eigenlijk altijd muisstil behalve als er lucht inzit . Wat me wel is opgevallen is dat het moeilijk is hem goed zuigend te krijgen als je leidingen geheel leeg zijn.

( als ik het goed begrijp kan dit bij jouw ook het geval zijn ?)

Wat kan helpen
- filter kompleet vullen.
- aanzuigslang gedeeltelijk proberen te vullen
- nu net zolang blijven pompen met de drukknop totdat je aanzuig geen / (heel weinig lucht) bevat en er aan de perskant water uitkomt .
- dan pas je pomp inschakelen
- weer zelfde geluid dan nogmaals deze stappen herhalen.

Als het goed is moet je pomp nu draaien met misschien nog wel wat lawaai.
Pomp schuin houden waardoor het restant lucht ook kan ontsnappen.
Ook dit gedurende de 1e dag een paar keer herhalen.

Hierna moet je pomp verder stil zijn en ook na een keer schoonmaken goed aanzuigen, zolang je slangen maar gevuld blijven.

Mvg
Kees

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan