Wat is er nieuw

JBL Fe druppeltester...goed of ?

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Ik heb de jbl druppeltest FE voor ijzer gekocht, ik doseer van aquarebel de voorgeschreven hoeveelheid, echter de test geeft steeds 0 aan.
Is deze test wel goed?
Of is ijzer gewoon een @#$%$# test die nauwelijks goed te bepalen is?

Wie test zijn water op ijzer ? en waarmee ?
groeten,
Jan

Gebruik jbl al jaren geen last mee
Prima test wat mij betreft

ik gebruik easy-life en sera watertesten, die van jbl moet ook goed zijn om fe te testen.. dus is het 0 dan heb je zeer weing of geen fe in je water,.. als je een fe flesje of fe poeder hebt dan kan een dosering geven en na 5min even weer testen op fe met jbl of hij dan wel iets aangeeft.
Testen van sera werken goed hier.

Ik heb de jbl druppeltest FE voor ijzer gekocht, ik doseer van aquarebel de voorgeschreven hoeveelheid, echter de test geeft steeds 0 aan.
Is deze test wel goed?

groeten,
Jan
Welke gebruik je Jan zie dat er nog al veel verschillende zijn.
Kan best zijn dat er weinig tot geen ijzer zit in die jij gebruikt.

Hier zie je hoeveel er in de voeding zit.
Helaas niet van Aqua Rebell Mikro Spezial Eisen of Aqua Rebell Mikro Basic Eisen. :sorry:
Is deze test wel goed?

groeten,
Jan
Ik test sporadisch en als ik dat doe gebruikte met een standaard merk (Sera).

En als ik Fe toevoeg (ook sporadisch) gebruik ik ADA-ECA of Seachem Flourish Iron. Beide maken gebruik van een gluconaat.
Maar... ik heb alleen snelgroeiende soorten in mijn bak die een voorkeur hebben voor voedingsopname via het blad.
Ferro-gluconaat is nml. beter geschikt voor bladvoeding dan ijzer-EDTA wat in 'standaard merken' micro's aanwezig is.
Fe-EDTA is meer geschikt voor planten die voorkeur hebben om de voeding uit de bodem te halen.

aqua rebel micro basic FE
Mikro Basic Eisenvolldünger Chelatoren EDTA, DTPA und HEEDTA.

10 ml Mikro Basic Eisenvolldünger in 100 Liter Wasser führt folgende Nährstoffe hinzu:
K0,06 mg/l
Mg0,40 mg/l
Fe0,10 mg/l
Mn0,0475 mg/l
Cu0,006 mg/l
B0,004 mg/l
Zn0,002 mg/l
Mo0,004 mg/l

Is deze test wel goed?

groeten,
Jan

Ik, omdat deze test niet in mijn Colombo testkit zit gebruik ik een Sera Fe test. Dat uitstekend werkt. Dat @#$%$# IJzer is dus wel degelijk te bepalen.

dadelijk nog eens toevoegen en dan testen...en anders wordt het de sera test...tnx voor de tip

Jan kan jij licht roze onderscheiden als kleur zijnde.
Heb hier een buurman die ook dacht dat ie geen ijzer de bak meet tot ik zijn test buis bekeek wat bleek zag bepaalde kleuren niet goed.
Is maar een idee maar laat anders iemand anders eens kijken.

Heb hier een buurman die ook dacht dat ie geen ijzer de bak meet tot ik zijn test buis bekeek wat bleek zag bepaalde kleuren niet goed.

Bij voorkeur een vrouw want die kan dat beter onderscheiden zegt men.

Ik test eigenlijk nooit op ijzer.
Ik weet wat ik erin gooi en als de planten het goed doen is dat prima.

Ik test het ook niet en heb niet eens een Fe test in huis. Nu doseer ik de EI redelijk dus dan zit dat vaak wel goed.

Ferro-gluconaat is nml. beter geschikt voor bladvoeding dan ijzer-EDTA wat in 'standaard merken' micro's aanwezig is.
Fe-EDTA is meer geschikt voor planten die voorkeur hebben om de voeding uit de bodem te halen.

Nou, voor dat laatste is het dus echt onzinnig. Daarom stop ik ijzer ook in de bodem.
Ijzer in water is toch niet stabiel.

Omdat ik uiteraard ook wat ouder ben is het kleur nuance verschil van sommige testen wel eens een punt van discussie hier in huis...ja dus, zowel mijn vrouw en onze dochter vraag ik om eens tee kijken en hun waarde oordeel te geven...gelukkig zit ik er net ver naast.

Ik test eigenlijk nooit op ijzer.
Ik weet wat ik erin gooi en als de planten het goed doen is dat prima.
Gezien dat ik discussen in het aquarium heb, en meten en verloop van concentratie leuk vind om te doen en bij te houden doe ik frequent meten.

Omdat ik uiteraard ook wat ouder ben is het kleur nuance verschil van sommige testen wel eens een punt van discussie hier in huis...ja dus, zowel mijn vrouw en onze dochter vraag ik om eens tee kijken en hun waarde oordeel te geven...gelukkig zit ik er net ver naast.
Op die leeftijd mag er überhaupt niets een punt van disscussie zijn, eigenlijk...

Kom zo veel schelen we elkaar niet qwa leeftijd Jan zit maar 3 jaar tussen
Is nu 1 maal zo dat dat de 1 beter kleuren onder kent als de ander
En of het vrouwelijk geslacht beter kleuren kunnen onderscheiden :juggle: als ik zie hoe sommige er bij lopen vraag ik me dat wel eens af😀

Heb een aantal jaren in china gewoond....daar zijn de vrouwen allemaal kleurenblind

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan