Wat is er nieuw

JBL green profi e902

daantje83

Member
Lid geworden
12 februari 2025
Leeftijd
41
hallo ik heb een probleem
ik heb mijn jbl green profi e902 een tijdje niet gebruikt.
werkend en schoon weg gezet.
nou wou ik hem weer gebruiken.
begon die te lekken aan de zijkant.
ik heb een nieuw rubber besteld. maar ook met een nieuw rubber lekt die nog steeds..
er is niks kapot op beschadigd er zit ook nergens geen vuil
iemand een idee ?

Waar bedoel je op de zijkant? Komt het onder de kop vandaan? Zitten de mandjes goed gestapeld want anders sluit hij niet goed.

ja daar waar de kop en de en de bak met de filters op mekaar zitten..
ik zal de mandjes nog een keer controleren maar volgens mij zit het gewoon goed.

Probeer anders eens zonder de mandjes erin.

Edit: werkt denk ik niet.

ga ik doen !

ik dacht even dat het opgelost was want het kwam niet meer uit de randen
maar ook zonder mandjes ging die na een minuut of 3 toch weer lekken kwam alleen
uit de clips.

er zit een nieuw rubber in.. volgens mij is het rubber aan beide kanten hetzelfde.
dus kan er naar mijn inziens niet verkeerd op zitten.

ik kan niks verstellen dat die harder klemt of zo ?

er is echt niks beschadigd geen vuil geen krassen geen alg
en heb hem gewoon werkend toen me bak leeg was helemaal schoon weg gezet.
ook het oude rubber was gewoon soepel en zag er netjes uit..

Bijlagen

• IMG_20250212_103532.jpg
    IMG_20250212_103532.jpg
    125 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Heb je het filter al een keer gevuld met water en laten staan zonder de pompkop erop zodat je kunt checken of er een scheurtje zit in de filterbak zelf?

bij deze even gedaan hij heeft echt geen scheuren niet eens krassen
ben er altijd super zuinig mee omgegaan.

je kunt hem helemaal tot de rand vullen en dan lekt er niks..

voor ik het nieuwe rubber er in heb gedaan ben ik nog met een wattenstaafje door dat geultje gegaan..
die kwam er gewoon wit uit is helemaal schoon
nog een keer met een zaklamp gekeken of er echt geen zand korrel zat maar niks.

heb alle tijd zou super fijn zijn als ik hem weer werkend krijg.
gezien ik hem gewoon werkend uit heb gezet
en die daarna gewoon in de kast heeft gestaan
ga ik er vanuit dat het opgelost moeten kunnen worden.

ik zie veel mensen op youtube silicone gel gebruiken
ik hoopte dat eigenlijk niet te hoeven doen...
straks gaat er iets mis kom ik thuis is me hele aquarium leeg.

Even goed opletten dat de afdichting er niet getordeerd in zit en insmeren met zuurvrije vaseline.

het rubber zit er helemaal netjes in zonder knikjes
ook niet getordeerd
ook dit heb ik met een zaklamp gecontroleerd.
ik vind vaseline een beetje eng.. dat lijkt me iets goeds voor een nood fix als je zit te wachten op een nieuw rubber.
maar lijkt me geen permanente fix.
maar misschien vergis ik me ?

Vaseline is altijd aan te raden want dat houdt het rubber ook goed soepel zover ik weet. Ik doe tegenwoordig ook vaseline op de rubbers.

Ik weet dus niet waar je al rubbers hebt vervangen maar de slangadapters hebben ook rubbers. De kop heeft een rubber. Maar in de kop zit ook een rubber.

Het demonteren van een JBL filter.

De kop kan uit elkaar. Je begint met het los draaien van de vier schroeven van de handvaten. Wanneer je de handvaten er af pakt moet je opletten. De beide afsluiters komen dan ook vrij en vallen uit de kop. zorg dat je weet welke de linker en welke de rechter is zodat je bij het terug monteren ze op de juiste plek zet. Dan zie je onder de afgenomen handvaten weer vier schroeven. Zodra je die los draait kan je de bovenkant van de kop openmaken en zie je iets zoals op de foto. Alle eventuele kalkaanslag verwijderen. Je kan nu ook even de schroef dop van de starknop losdraaien om te zien of alles daar in orde en schoon is. Zelfs kan de hele startknop eraf met de vier schroeven waarmee hij vast zit. Wanneer dit nodig is zie je daaronder een rubber matje en aansluitingen met klepjes die om en om open kunnen om het pomp effect te bereiken. Moet het ding vervangen worden; voor een euro of 11, 12 heb je een nieuwe. Met misschien hoeft dit laatste helemaal niet. Wel ik wel aanraad is om het staaf deel onder de veer én het grijze deel even wat vettig te maken zodra je de knop weer soepel kan gebruiken. Die zou je eigenlijk het beste doen met silicone vet maar het kan ook met zuurvrije vaseline. Let op; heel dun uitsmeren.

Bekijk bijlage 311572

ik zal het proberen hij is nu toch stuk maar ga dit vanavond pas doen.
een waterpomp op benzine draai ik zo uit mekaar hopelijk is dit net zo makkelijk 😅

de ontluchtingsknop is trouwens helemaal top en soepel.
het water komt ook echt niet uit de kop
maar zal toch eens kijken.

Ik heb een aantal weken geleden hetzelfde probleem gehad en kon het lek niet vinden.
Uiteindelijk bleek het slangenblok inwendig te lekken.
Bij de lfs voor €14 een nieuwe gehaald en het probleem was opgelost.
Online kun je ze nog goedkoper bestellen maar dan betaal je verzendkosten.
De 701e, 702e en de 901e, 902e hebben hetzelfde slangenblok.

Ik weet wel via de lfs hier dat die weleens mankementen vertonen. Ik heb ook ooit een nieuwe moeten kopen maar die lekte dus op het draaigedeelte bovenop.
Volgens mij moet je dan bovenop ook water kunnen zien als er iets met dat blok is maar ja ik ben geen techneut.

Bij mij was de pomp bovenop droog en kwam het water er aan de onderkant uitgelopen.
Ik heb daarom ook best lang moeten zoeken omdat dat niet logisch was.
Er was inwendig een rubbertje niet meer helemaal goed aan het draaigedeeltje. Dat is weer te verklaren door het langer droog staan en als je er dan aan draait kan het kapot gaan wat bij mij dus het geval was.
Hier binnenin was er een afdichting stuk met het blote oog was het niet te zien maar als ik er lucht in blaasde hoorde je er 1 sissen met vacuüm zuigen was het wel lekdicht.
Screenshot_20250212_162934_Samsung Internet.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan