Jbl Greenline 901 / Cayman 110


S

Straatklinkerfm

Guest
Hallo,

Wat is jullie mening over deze combinatie?

Heb zelf het idee dat de pomp een slag te slap is.

En wat zou wel een geschikte pomp zijn ?

Groet,
 
Hey straat

Als ik het goed zeg heeft de Cayman 110 een in houd van 300 liter. En pompt de greenline 900 liter per uur. Dit betekent dat de totalen inhoud van het aquarium 3 keer door het filter heen gaat. Dit is meer dan genoeg, in de winkel raden we zelf 2 keer de totalen in houd per uur aan( dit geld dan wel voor vijvers).

Maar een groter pomp kan nooit echt kwaad, zorgt voor minder onderhoud en houd je aquarium mooi schoon. Maar je krijgt wel meer stroming "Let er dan wel op dat extra stroming bij de vissen past die je wil" niet dat je de vissen van je dromen niet kan houden door een te sterk straaltje water. Ook heb je dan te maken met hoger stroom kosten en een duurder pomp. Dus prijstechnies is het wat minder.

Er zitten dus voordelen en nadelen aan maar dat is voor jou de keuze.

Groeten Rutger
 
De 901 schiet naar mijn mening te kort op 300L.
1501 zou beter zijn.
 
Cayman110 is netto een 200l ( model met vlakke voorruit), volgens mij is een 901 dan voldoende.
 
Wat voor flora en fauna ga je in je aquarium houden?
Dit bepaalt mede de keus voor een filter.

Ik ben een voorstander van twee filters.
Dit omdat je dan ook op twee plaatsen een afzuig hebt (minder dode hoeken)en voor onderhoud aan een filter of bij problemen heb je een back-up.
Nadelen zijn er ook: energieverbruik en meer techniek (niet mooi) in je bak.

Wat betreft de pompcapaciteit moet je er rekening mee houden dat de bruto capaciteit welke de fabrikant opgeeft bepaald is zonder weerstand (geen filtermateriaal en geen opvoerhoogte). In de praktijk met filtermateriaal etc. hou je helaas veel minder flow over.

Een grotere pomp of twee pompen hebben meer filterinhoud en dus ook een veel groter oppervlak met nuttige bacteri�n.
Als de flow geen probleem wordt dan is meer filtercapaciteit nooit verkeerd.

Groet,

Pauolo
 
Ik heb sinds kort een JBL e901 op een Rio 180 ter vervanging van het interen Bioflow 600 filter. Tijdje samen laten draaien en nu het interne filter eruit. Helaas is het water sindsdien wazig en lijkt de JBL e901 het werk niet aan te kunnen. De uitlaat stroomt best stevig maar het lijkt uiteindelijk wel te weinig om de bak schoon te maken. Ik begreep alleen dat dit model de klus in een Rio 180 zou moeten klaren? Dit valt me zwaar tegen. Doe ik wellicht toch iets fout? Wie kan mij op weg helpen? Alvast dank.
 
Wazig als in veel zweefvuil? Ik draai twee filters op een 375l-bak, waarvan 'k denk, nog netto op een goeie 250 liter uit te komen. Daarbij een JBL 1501. M'n bak is niet kraakhelder, of 'k heb toch wat zwevende partikels (die mij niet echt storen).
Ik filter alleen over blauwe spons en keramische media.

Bij mijn weten heeft zo'n interne juwelfilter naast de sponzen, ook nog een eindlaag witte wat. Zou 't kunnen dat die de fijnste partikels dus filterde en je JBL niet? Of zit er in jouw JBL ook witte filterwat? Bij mijn 1501 niet dus.
En 'tijdje' samen laten draaien is lang genoeg geweest neem 'k aan? Alhoewel me dat niet veel effect op 'wazigheid' zou lijken te geven.

Je 901 zou ruim voldoende moeten zijn om een rio180 proper te houden denk ik.
 
Mensen bedankt voor de reacties.

Bij mij is het voornamelijk de rommel op de bodem wat mij zeer irriteer.

de planten bewegen licht , dus dat lijkt me gunstig?

en daar komt bij , de lichtkap in combinatie met een externe pomp is al niet echt handig , laat staan om er nog een pomp bij in te plaatsen .


Groetjes.
 
Mijn Rio 180 is nog steeds wazig maar ik begin sterk te twijfelen of het wel zwerfvuil is. Het lijkt meer een waas te zijn. Ik heb de JBL e901 1 week naast de interne Bioflow 600 laten draaien en het interne filter toen verwijderd. Ik heb de e901 al even geopend en alle sponzen en dergelijke zien er nog hartstikke nieuw uit met alleen de buitenste sponsjes, waar het water binnenkomt, met wat vuil. Ik ben een beetje bang dat de e901 dus nog niet goed ingedraaid is.

Kan dit? Moet ik nu wat doen, of gewoon afwachten?
 
Je had sponzen over moeten doen of langer parallel draaien. Een week is absoluut niet voldoende en dus heb je nu evenwicht problemen.
 
Langer paralel draaien denk ik zeker. Ik heb de oude Bioflow 600 op balkon gezet, inclusief de sponzen. Ik het een optie deze weer terug te plaatsen in de Rio 180? Of zijn die bacterien nu dood? Bioflow is er nu 4 dagen uit en het heeft geregend dus de sponzen zijn nat gebleven.

Of moet ik bijvoorbeeld de Bioflow sponzen uitknijpen in de JBL e901?

Andere opties/tips zeer welkom natuurlijk.
 
4 dagen zonder ammonia dan zijn heel veel bacterien inmiddels verhongerd ben ik bang. Je kan uitknijpen proberen
 
Vanochtend de sponzen van de Bioflow uitgeknepen in het filtermateriaal van de JBL en 1 doosje ingedraaide Phorax (bio filtermedium) in het mandje met bio filtermateriaal van de JBL bijgevoegd. En zo waar lijkt mijn bak wat op te klaren. Het is nog verre van kraakhelder maar het begin is daar.

Even een vraag. Mijn inlaat van de JBL heb ik rechtsonder in mijn bak en staat daar tussen een dichte bos Valisneria. Maakt dat uit voor de filtering? Is het beter de inlaat vrij te hebben?

Valt me ook op dat er steeds een laagje, ja wat is het eigenlijk, op de ruit van de aquarium ontstaat. Alg? Dat haalde ik er voordien eens in de zoveel weken vanaf maar dat moet inmiddels dagelijk. Wat zegt dat? Is dat een goed of slecht teken?
 

Terug
Bovenaan